Nattåget Stockholm-Kiruna...

Mineur

Trådstartare
Moderator
... är det någon här inne som åkt det och kan berätta lite om hur det funkar och hur det ser ut? Jag ska åka upp och hälsa på en kompis som jobbar på Kebnekaise fjällstation i sommar och spanar på tågbiljetter. Min främsta fundering är huruvida det är värt att betala extra för liggvagn vs sovvagn, enda skillnaden jag kan läsa mig till är att det inte finns dusch i sovvagnarna samt att man måste bädda sängen själv med lakan som finns där. Jag funderar också på om det är värt att betala ungefär dubbelt pris för att få en hel kupé för sig själv, hur pass stora är de och hur pass nära inpå andra människor hamnar man annars?

Är det någon som har koll får ni jättegärna hojta, och likaså om ni har någon annan input eller om det är något annat jag bör tänka på! :)

Jag och en kompis var där uppe för typ 8 år sedan, flög upp och åkte tåg ned.
Vi åkte i en kupé med plats för sex personer, och jag är väldigt glad för att vi hade bokat sängarna längst ned. Hade inte vågat sova i sängen högst upp.

Vi ville ha det så billigt som möjligt, men skulle inte det vara så viktigt hade det helt klart varit skönt med lite färre personer i kupén.
Var dock så trött efter en veckas vandring att vi sov bra ändå. 😊

... är det någon här inne som åkt det och kan berätta lite om hur det funkar och hur det ser ut? Jag ska åka upp och hälsa på en kompis som jobbar på Kebnekaise fjällstation i sommar och spanar på tågbiljetter. Min främsta fundering är huruvida det är värt att betala extra för liggvagn vs sovvagn, enda skillnaden jag kan läsa mig till är att det inte finns dusch i sovvagnarna samt att man måste bädda sängen själv med lakan som finns där. Jag funderar också på om det är värt att betala ungefär dubbelt pris för att få en hel kupé för sig själv, hur pass stora är de och hur pass nära inpå andra människor hamnar man annars?

Är det någon som har koll får ni jättegärna hojta, och likaså om ni har någon annan input eller om det är något annat jag bör tänka på! :)
Har inte åkt nattåg vad jag minns. Fast jag har jobbat på ett någon delsträcka för så många år sen att det nu är preskiberat.
Sedan har jag också varit inne i varnarna några gånger när de var i depån.

Minns inte massor så att jämföra sov- och liggvagn ur det minnet ger jag mig inte på. Däremot hade jag helt klart föredragit egen kupé. Men det blir ju helt klart dyrare.
Det är ju väldigt olika hur tolerant man är för folks eventuella egenheter.
Jag tillhör nog tyvärr den som blir ganska lätt irriterad och skulle bli smått galen inombords av någon som till .exempel kör videosamtal utan hörlurar, eller ligger och nynnar, eller dricker öl eller...
Och visst kan man försöka störa ut sådant med egna hörlurar och så, men jag vill inte ha så hög volym att jag inte hör något.

Slänger in en länk till info om vagnarna där det även finns bilder om man scrollar.

https://www.jarnvag.net/vagnguide/wl4
Om du sedan klickar runt på sidan så ser du att det finns sovvagnar som heter även WL1 och WL6.

En liggvagn:
https://www.jarnvag.net/vagnguide/bc4
Finns även en som heter BC2.
https://www.jarnvag.net/vagnguide/bc4

Liggvagn sover du i lakanspåse som ligger på en brits som är klädd i tågsätestyg. Nedersta slafen är tågsätet där man sitter dagstidning. Kudden är tågsätets kudde. Undvik mixkupé utan boka dam- eller herrvagn.

I sovvagn sover man i riktiga sängar, med lakan, kudde och täcke. Där finns bara herr eller damvagnar.

Jag bokar alltid sovvagn och tycker det brukar gå bra att samsas med två främmande kvinnor.

Räkna med förseningar åtminstone 1 timme varje gång. Blir ni riktigt sena, kan maten ta slut - ha med nödproviant. ( Jag har åkt nattåget säkert 20-30 gånger med olika bolag så jag är luttrad.)

Senast ändrad:
Jag älskar att åka nattåg, liggvagn i sällskap med okända har jag inte åkt sedan övre tonåren (då var det ingen big deal) men nu delar jag bara liggvagn med familjen!

Sovvagn är bekvämt, tre sängar på höjden, hade jag haft möjlighet hade jag bokat en egen kupé. Dels är det jobbigt om du sover underst att folk kan komma klättrande under natten, eller om du sover överst och själv behöver klättra ner och upp under natten, man är inte sjukt smidig på en smal stege i ett skakande tåg 😂. Jag blev också lite bränd en gång jag delade sovvagn med två andra för mig och för varandra okända damer, när det började närma sig läggdags deklarerade de båda damerna att de minsann snarkade! Haha tänkte jag så säger varje kvinna som för ett litet skydd när man ska sova med okända. Men de ljög INTE de låg och drog timmerstockar, när den ena andades in andandes den andra ut - det var en lång natt 😅😅😅

Jag älskar att åka natttåg i egen kupé! Gör det minst en gång per år, av miljöskäl och pga flygrädd sambo.

Första klass är bekvämare, mycket bekvämare. Lite större bädd, mjukare, bättre utrymme, kupén känns tystare och mindre skakig, egen toalett och dusch (trång som fan dock, brukar använda den gemensamma). Men andra klass funkar, jag skulle inte vilja dela med 2 eller 5 andra dock.

De gemensamma duscharna är rätt fina faktiskt, även om du bara vill ha lite extra space när du ska byta om. Finns inte varmvatten för någon lång dusch, men kan vara skönt att skölja av sig.

Vi brukar börja resan med att chilla i egna kupén och packa upp. Sen sitter vi i restuarangen en stund, äter något och kanske jobbar lite på laptopsen. Sen är det dags för bokmys. Internettäckningen är dålig på en stor del av sträckningen, så ta med dig analoga alternativ.

Tillbaka i kupén ser vi antingen på nedladdad film eller läser, snacksar och myser.

Vi brukar båda ta åksjuketabletter, rälsen har slagit sig/har solkurvor på flera ställen och det kan gunga en hel del.

Bästa tips för komfort: mjuka mysiga kläder, egen kudde, gott om vatten, dricka och snacks (restaurangvagnen är bra men dyr), böcker och annan underhållning.

Det är en hotellnatt på räls! Om man tycker att det känns dyrt med egen kupé, så tänk på det som att man sparar en övernattning.

Vi planerar att tåga i Europa till sommaren :).

Har åkt den sträckan med man och sonen som då var 7 mån. Vi hade egen 3-bäddskupé.
Hade jag åkt själv hade jag absolut kunnat dela liggvagn (6 bäddar) med okända av ekonomiska skäl om det skiljde mycket i pris.

Första klass sov har jag åkt flera gånger i jobbet (men inte just den sträckan)och det är mycket bekvämare men jag vaknar en del oavsett.

Mina tips är bra öronproppar, extra lång laddsladd till mobilen och typ en liten necessär att ha i sängen med det nödvändigaste om man skulle behöva gå upp mitt i natten.

För väldigt länge sedan åkte vi till Abisko fjällstation med tåget, jag var barn. Det var fantastiskt. Har ingen aning om det var liggvagn eller sovvagn (någon annan här vet garanterat). Vi satt på varsin soffa mittemot varandra på dagen och bäddade ned oss i slafarna över på natten. Jag tror ingen annan sov där (kan ju varit bara obokat).

Jag har också åkt väldigt mycket nattåg, sovvagn, som liten och älskade det, att sova med dunkelidunket från tåget.

Jag har inte åkt en enda gång sedan jag blev vuxen tyvärr. Antagligen för att jag har bil och vill ta med den.

Jag har åkt några ggr senaste åren, jag åker alltid i liggvagn. Funkar finfint. Högsäsong så är det oftast fullt men jag har också åkt helt själv under lågsäsong :). Inte värt att betala dubbla priset enligt mig..

Jag anser mig inte behöva duscha under tågresan :) Det är väldigt fint tågresa, speciellt på sommaren såklart.

Men som någon tidigare skrivit - ta med extra vatten och proviant (och toapapper ;)).. det är ofta förseningar även om jag allt som oftast inte drabbades värst många gånger.

Jag hade valt liggvagn (dam) om jag åkte ensam. Boka översta slafen om du vill "bestämma själv" över uppbäddning. Då kan man ligga däruppe och chilla oavsett vad de andra gör/vill göra. Mellan och nedre är ju som beroende av kompromissande med övriga. Allas sängkläder ligger dock på överslafen men det är ju bara att dela ut. Jobbigt att klättra upp, men ja. Man får vara ifred.

De gånger jag har åkt liggvagn har vi dock kommit bra överrens om att ganska snabbt bädda upp så alla fått sin plats. Jag föredrar nedersta slafen OM samarbetet med övriga i vagnen funkar.

Sovvagn har jag bara bokat när jag rest med barn. Tror dock att sovvagnarna åker med hela vägen till Kiruna? Liggvagnarna kanske lämnas i Boden och så får man byta till sittplats. Förvisso fick jag byta till ett helt annat tåg i Boden i somras när jag bokat sovvagn, kom fram till Kiruna strax efter våran sovvagn😅

Men vad bra ni är, tack för all värdefull input! Jag lutar åt att boka sovplats med egen kupé på väg upp och sedan antingen liggplats eller sovplats delad med andra kvinnor på väg ner, så blir det något slags mellanting budgetmässigt. Första klass finns inte ens att boka, gissar att det är slutsålt, så den saken behöver jag inte ens överväga. Smart att tänka på det som att man sparar in kostnaden på att ta in och sova någonstans på vägen, som någon skrev!

Såg också nu att det faktiskt finns en bild på hur det ser ut när man bokar på SJ:s hemsida, det hade jag missat.

Ska du göra en bestigning också? 😄
Tror faktiskt inte det, men vi får se. Min vän säger att det finns många andra leder som är betydligt finare och trevligare så enligt henne är en topptur inte helt värt mödan ifall man inte absolut vill ha gjort det för sakens skull liksom. Hon har själv bara gjort det en gång trots att hon jobbat där uppe i snart fyra säsonger nu. Vad tycker du, har för mig att du gjorde det något år?

Tror faktiskt inte det, men vi får se. Min vän säger att det finns många andra leder som är betydligt finare och trevligare så enligt henne är en topptur inte helt värt mödan ifall man inte absolut vill ha gjort det för sakens skull liksom. Hon har själv bara gjort det en gång trots att hon jobbat där uppe i snart fyra säsonger nu. Vad tycker du, har för mig att du gjorde det något år?

Håller med din vän! Absolut inte värt det nånstans 😂 gjorde det förra året.
Du kommer få ut mycket mer av andra leder ☺️

Håller med din vän! Absolut inte värt det nånstans 😂 gjorde det förra året.
Du kommer få ut mycket mer av andra leder ☺️
Haha, ja jag tyckte mig minnas att du hade lite småtraumatiska minnen av det! Vad var det du inte gillade, om du orkar utveckla?

Haha, ja jag tyckte mig minnas att du hade lite småtraumatiska minnen av det! Vad var det du inte gillade, om du orkar utveckla?

Tycker det var en extremt tråkig led, jag har sett så mycket finare vyer. Det var fruktansvärt att gå 😂 stenskravel till förbannelse. Mina knän var helt förstörda efteråt, känner fortfarande av dom ibland...
Och så var det mycket folk!
1000090019.webp

Alltså, det känns kul att ha gjort det (även om jag inte tog mig ända till toppen 😁 ) men skulle aldrig göra om det!

Jag säger tvärtom, Kebnekaise Sydtoppen är en kanontrevlig tur för nybörjare och dessutom en klassiker, har gått västra leden och Durlings led flera gånger och det finns flera till att välja på om man vill ha svårare. Lätta leder att gå men man skall inte nonchalera riskerna, vädret kan fort slå om däruppe och det finns ordentliga stup att trilla ned för.

Håller med din vän!
Jag går hellre åt Kaitum-hållet och gärna en bit från leden. Finns några fjällsjöar som ligger superfint och relativt ostörda. Fast nu för tiden är inget i Kebne-fjällen ostört...
Mvh Gammal och folkskygg

Angående tåget så åker jag med hund så då blir det alltid egen liggvagn. Ganska dyrt men så värt det. Yngre familjemedlemmar åker ibland på sittplats hela vägen och tycket fungerar bra. Särskilt när tåget inte är fullt så sätet bredvid är ledigt.

När under sommaren planerar du att åka upp?

Gå till Tarfala!! Så otroligt vackert ställe.

Håller med din vän!
Jag går hellre åt Kaitum-hållet och gärna en bit från leden. Finns några fjällsjöar som ligger superfint och relativt ostörda. Fast nu för tiden är inget i Kebne-fjällen ostört...
Mvh Gammal och folkskygg

Angående tåget så åker jag med hund så då blir det alltid egen liggvagn. Ganska dyrt men så värt det. Yngre familjemedlemmar åker ibland på sittplats hela vägen och tycket fungerar bra. Särskilt när tåget inte är fullt så sätet bredvid är ledigt.

När under sommaren planerar du att åka upp?
Tack, toppen att få lite vandringstips också (inkluderar även @escodobe @vilde och @pepp i detta tack)!

Tanken är att åka upp första veckan i augusti men både jag och vännen är flexibla. Jag såg nu när jag försökte boka biljetter att hembiljetten inte går att boka än p.g.a planerat banarbete, men förhoppningsvis kan de släppa biljetter snart.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka