Bregen

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av ormbett eller stora otäcka sår så får ni gärna dela med er av lite solskenshistorier här så jag får hopp.

Jag har en 5-årig valack som blivit ormbiten på insidan av hasen. Nu har det utvecklats till ett stort öppet sår när all förgiftad vävnad dött och ramlat av. Han vill inte stödja på benet men är vid gott mod. Jag har daglig kontakt med vår veterinär.
IMG_1413.webp

Inte ormbett men en familjebekant hade en häst för många år sedan som fastnade i taggtråd med ena bakbenet och fick ett fruktansvärt sår på framsidan av hasen. Det tog nästan ett helt år innan såret hade slutit sig och ännu längre tid innan innan det var helt läkt. Hästen återfick full funktion i benet och bortsett ifrån en del kosmetiska ärr och att hasen alltid var lite förtjockad där såret hade varit hade hästen inga men av skadan.

Åh herregud, vilket sår :(

Hur länge sedan blev han biten ? Blir det större och större?
Han blev biten 29 mars, så 2 veckor sedan. Från början syntes det inget utan då trodde vi han blivit sparkad och brutit benet, men vi hittade inget hos veterinären. Sedan svullnade hasen och blev gigantisk. För en vecka sedan sprack det som en böld och hela området var lila. Det var då vi förstod att det var ormbett och veterinären varnade att allt kommer ramla av.
IMG_1355.webp

Inte ormbett men en familjebekant hade en häst för många år sedan som fastnade i taggtråd med ena bakbenet och fick ett fruktansvärt sår på framsidan av hasen. Det tog nästan ett helt år innan såret hade slutit sig och ännu längre tid innan innan det var helt läkt. Hästen återfick full funktion i benet och bortsett ifrån en del kosmetiska ärr och att hasen alltid var lite förtjockad där såret hade varit hade hästen inga men av skadan.
Tack 🙏 Det låter lovande.

Han blev biten 29 mars, så 2 veckor sedan. Från början syntes det inget utan då trodde vi han blivit sparkad och brutit benet, men vi hittade inget hos veterinären. Sedan svullnade hasen och blev gigantisk. För en vecka sedan sprack det som en böld och hela området var lila. Det var då vi förstod att det var ormbett och veterinären varnade att allt kommer ramla av.
Visa bifogad fil 165538
Ajajaj. Skönt ändå att du blev varnad för hur skadan skulle bete sig, jag hade blivit rejält skraj av sådant där stort och djupt sår.
Håller tummarna att det läker på bra nu ❤️

Jag följer Prince Fluffy Kareem på FB, de hjälper hästar och andra djur i Kairo, Egypten. De har haft några fall som påminner om din. Bölder/infektioner som har spruckit upp och lämnat det under blottat. En häst hade större delen av ena sidan på sin hals öppen. De har hjälpt många, är helt fantastiskt vad de kan göra. Vet att de har använt bla. någon form av honung.

Det kommer att läka men ta tid. Hästar är ganska otroliga på att läka stora fula sårskador!

Kan du inte berätta hur ni behandlar, lägger om osv?

Är det någon som har erfarenhet av ormbett eller stora otäcka sår så får ni gärna dela med er av lite solskenshistorier här så jag får hopp.

Jag har en 5-årig valack som blivit ormbiten på insidan av hasen. Nu har det utvecklats till ett stort öppet sår när all förgiftad vävnad dött och ramlat av. Han vill inte stödja på benet men är vid gott mod. Jag har daglig kontakt med vår veterinär.
Visa bifogad fil 165532
Jag antar att veterinären har koll men har man helt och hållet uteslutit involvering av ledavdelningar, bursor och senskidor? Ser ut som att en del viktiga strukturer skulle kunna vara drabbade utifrån bilden. Den kanske behöver stå på klinik för antibiotikabehandling och smärtstillande åtminstone om den har så pass ont att den inte stödjer på benet? Känns inte djurskyddsmässigt ok att den har såpass ont och dessutom risk för tex belastningsfång på andra benet.

Ajajaj. Skönt ändå att du blev varnad för hur skadan skulle bete sig, jag hade blivit rejält skraj av sådant där stort och djupt sår.
Håller tummarna att det läker på bra nu ❤️
ja, hade jag inte blivit varnad så hade jag också fått panik. I och med att såret vätskar så mycket är bandaget alltid genomäckligt så jag fasar för hur det ska se ut under varje bandagebyte 🤮

Det kommer att läka men ta tid. Hästar är ganska otroliga på att läka stora fula sårskador!

Kan du inte berätta hur ni behandlar, lägger om osv?
Vi byter bandaget varannan dag.

Sorbact absorberande kompress
Tunn lite självhäftande bomullslinda
Förlossningsbindor
Bomull
Gasbinda
Vetwrap
Tensoplast

Sedan antibitspray och ”sluta-bit-på-naglarna-lack” men trots det gnager han av bandagen

IMG_1384.webp

Jag antar att veterinären har koll men har man helt och hållet uteslutit involvering av ledavdelningar, bursor och senskidor? Ser ut som att en del viktiga strukturer skulle kunna vara drabbade utifrån bilden. Den kanske behöver stå på klinik för antibiotikabehandling och smärtstillande åtminstone om den har så pass ont att den inte stödjer på benet? Känns inte djurskyddsmässigt ok att den har såpass ont och dessutom risk för tex belastningsfång på andra benet.

Hon har inte kunnat se något skadat på röntgen eller ultraljud, men det går såklart inte att utesluta att något är skadat. Vi har gett en antibiotikakur och ger metacam för smärtlindring. Hästen har ganska gott allmäntillstånd. Innan såret utvecklades så var han exempelvis helt obrydd med att man klämde över området.

Du har en klok fundering och jag är själv rädd för vad som kan hända, men som min veterinär sa så kommer det att se lika äckligt ut även om han står på klinik och det enda vi kan göra är att vänta och se.

Fy vilket sår! Det är jag som skrivit i lymfangittråden (tror det är ”min” det syftas på) och jag är inte i mål ännu. Men det är inte så som ditt sår.
Jag tycker förloppen på våra påminner mycket om varandra även om endel skiljer. Ditt sår ser också riktigt djupt och äckligt ut 😢 Hur går det för din häst?

Vi byter bandaget varannan dag.

Sorbact absorberande kompress
Tunn lite självhäftande bomullslinda
Förlossningsbindor
Bomull
Gasbinda
Vetwrap
Tensoplast

Sedan antibitspray och ”sluta-bit-på-naglarna-lack” men trots det gnager han av bandagen

Visa bifogad fil 165580
Uppdatera gärna om du vill och orkar under läkningen! Veterinären tror inte manukahonung kan vara bra? För ett antal år sen blev jag påkörd bär jag var ute och red, hästen fick då sår på hasen på exakt samma ställe som ert sår sitter. Vi la om på exakt samma sätt som er men bytte bandage var fjärde dag och hade manukahonung under sorbacten.

Uppdatera gärna om du vill och orkar under läkningen! Veterinären tror inte manukahonung kan vara bra? För ett antal år sen blev jag påkörd bär jag var ute och red, hästen fick då sår på hasen på exakt samma ställe som ert sår sitter. Vi la om på exakt samma sätt som er men bytte bandage var fjärde dag och hade manukahonung under sorbacten.

Jag får göra det. Det är en slags terapi att skriva av sig. Jag har själv funderat på manukahonung då flera verkar ha fått bra resultat av det på sår. Eftersom såret vätskar extremt mycket så får vi byta varannan dag, och även för att ha koll på hur det utvecklas.

Blev din häst bra?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 440
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 339
Senast: Sirap
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 106
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hejsan! Mitt 17-åriga sto har gått och blivit halt helt plötsligt. I söndags var hon blockhalt på vänster bakben, och inte har det... 2
Svar
29
· Visningar
3 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka