Följer av ren morbid fascination, men alltid lär man sig nåt.

När jag själv får sår som läker dåligt så använder jag renat snigelslem, har samma funktion som manukahonung (antibakterie och antisvamp och håller fuktigt) men mindre jobbig och kladdig konsistens. Det är nog dock inte provat på häst och med ett sånt här sår ska man nog följa veterinärens plan - men manukahonung är ganska etablerat inom sårvård numera. Så kan ju vara värt att fråga veterinären om manukahonung?

Jag tycker förloppen på våra påminner mycket om varandra även om endel skiljer. Ditt sår ser också riktigt djupt och äckligt ut 😢 Hur går det för din häst?
Inne på sulfa igen. Det vill inte ge med sig. När kuren är klar ska vi skära.
Jag är ganska säker på att det kommer från elbandet men en tanke var ormbett också. Även fast det var i januari. Men min bästa guess är elband.
Jag testade manuka honung på veterinärens inrådan men kanske i för tidigt skede. Precis innan det började äta sig inåt.

Jag får göra det. Det är en slags terapi att skriva av sig. Jag har själv funderat på manukahonung då flera verkar ha fått bra resultat av det på sår. Eftersom såret vätskar extremt mycket så får vi byta varannan dag, och även för att ha koll på hur det utvecklas.

Blev din häst bra?
Ja hon blev helt återställd! Äger inte hästen själv och jag var helt förstörd när det hände och trodde jag dödat min kompis häst. Häst var så otroligt dramatisk och kunde inte röra sig mer än att hoppa på tre ben så fort hon hade bandage på. Det visste inte jag så var ju säker att hon brutit bäcken och allt möjligt🙈.

Ja hon blev helt återställd! Äger inte hästen själv och jag var helt förstörd när det hände och trodde jag dödat min kompis häst. Häst var så otroligt dramatisk och kunde inte röra sig mer än att hoppa på tre ben så fort hon hade bandage på. Det visste inte jag så var ju säker att hon brutit bäcken och allt möjligt🙈.
Haha, jag känner igen det där. Min häst avskyr bandaget och han stödjer mindre när han har det på.

Inne på sulfa igen. Det vill inte ge med sig. När kuren är klar ska vi skära.
Jag är ganska säker på att det kommer från elbandet men en tanke var ormbett också. Även fast det var i januari. Men min bästa guess är elband.
Jag testade manuka honung på veterinärens inrådan men kanske i för tidigt skede. Precis innan det började äta sig inåt.

Vad jobbigt att det inte ger sig. Jag tröstar mig med att kolla i boken "Håll hästen frisk". Där finns det alla möjliga typer av gigantiska sår som läkt ihop.

Vi gav antibiotika i muskeln när han hade feber innan såret spruckit. Nu har han peppar peppar inte haft feber mer och såret ser "friskt" ut, ljusrosa kött och tydliga kanter.

Hon har inte kunnat se något skadat på röntgen eller ultraljud, men det går såklart inte att utesluta att något är skadat. Vi har gett en antibiotikakur och ger metacam för smärtlindring. Hästen har ganska gott allmäntillstånd. Innan såret utvecklades så var han exempelvis helt obrydd med att man klämde över området.

Du har en klok fundering och jag är själv rädd för vad som kan hända, men som min veterinär sa så kommer det att se lika äckligt ut även om han står på klinik och det enda vi kan göra är att vänta och se.
Man kan göra mer än så för att försöka utesluta det, men ok. Jag personligen hade tyckt att det var oroväckande att hästen var så pass halt och velat utreda ordentligt. Att bara ge penicillin anses inte tillräckligt ifall det är så att det kommit in bakterier i nån synovial struktur. Ska kanske inte ens ge mig in i diskussionen egentligen men det finns också betydligt mer smärtlindring att ge än Metacam om det behövs.

Man kan göra mer än så för att försöka utesluta det, men ok. Jag personligen hade tyckt att det var oroväckande att hästen var så pass halt och velat utreda ordentligt. Att bara ge penicillin anses inte tillräckligt ifall det är så att det kommit in bakterier i nån synovial struktur. Ska kanske inte ens ge mig in i diskussionen egentligen men det finns också betydligt mer smärtlindring att ge än Metacam om det behövs.

Veterinären stack i leden och kollade ledvätskan första gången vi var där också och sprutade in antibiotika i den. Jag vågar inte svara exakt på vad hon kollat och inte. Jag har förtroende för henne. Hon är väldigt engagerad i hans fall och vi har daglig kontakt.

Generellt tycker jag man är lite dålig på att smärtlindra inom hästvården. Hade hästar låtit när de hade ont hade det säkert varit annorlunda, men en häst som har ont skriker inte.

Vår ponny blev huggormsbiten i mulen, han svullnade upp som fasiken! Det hände precis när vi skulle ta in honom så såg ingångshålen efter tänderna. Vi smärtlindrade & kylde svullnaden som var jättevarm! Han bara tryckte huvudet mot kylan när vi kom med nytt kallt från frysen... Han levde på lusern- soppa till han kunde äta igen, det tog lite tid. Svullnaden lade sig successivt. Han fick aldrig något som sprack upp såsom på din häst, är det bakterier som orsakat bölden på din? Eller ormgiftet? Det var en stor huggis som bet våran ponny så den kanske snålade med giftet, små huggormar har jag hört tömmer typ allt.

Vår ponny blev huggormsbiten i mulen, han svullnade upp som fasiken! Det hände precis när vi skulle ta in honom så såg ingångshålen efter tänderna. Vi smärtlindrade & kylde svullnaden som var jättevarm! Han bara tryckte huvudet mot kylan när vi kom med nytt kallt från frysen... Han levde på lusern- soppa till han kunde äta igen, det tog lite tid. Svullnaden lade sig successivt. Han fick aldrig något som sprack upp såsom på din häst, är det bakterier som orsakat bölden på din? Eller ormgiftet? Det var en stor huggis som bet våran ponny så den kanske snålade med giftet, små huggormar har jag hört tömmer typ allt.

Skönt att höra att er blev bra 😊
Vår hästs svullnad blev också otroligt varm efter några dagar. Och han stod och gäspade mycket, precis som de gör när de får massage.
Jag vet inte varför han fick som en böld som sprack. Men själva nekrosen som fått vävnaden att dö beror på giftet.

Är det någon som har erfarenhet av ormbett eller stora otäcka sår så får ni gärna dela med er av lite solskenshistorier här så jag får hopp.

Jag har en 5-årig valack som blivit ormbiten på insidan av hasen. Nu har det utvecklats till ett stort öppet sår när all förgiftad vävnad dött och ramlat av. Han vill inte stödja på benet men är vid gott mod. Jag har daglig kontakt med vår veterinär.
Jag la bilden som spoiler.

//lizan, mod

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 453
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 340
Senast: Sirap
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 111
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hejsan! Mitt 17-åriga sto har gått och blivit halt helt plötsligt. I söndags var hon blockhalt på vänster bakben, och inte har det... 2
Svar
29
· Visningar
3 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kelpie eller ESS?
  • Kattbilder #10
  • Allt om bur till bilen

Hästrelaterat

Tillbaka