Ponni som sparker i väggen

MimmiNO

Trådstartare
Osäker på hur jag skal lösa det har...

Sorry for min dårlig svenska skriving.

Har en haflinger ponni som är strässad ved fodring. Ute løper hon rundt, skrapar med frambenen.
Inne, om morgenen, slår hon frambenen i boksdörren. Har fått tilsnakk fra stalleier och dom har gjett hon tid (vi har varit där i 8 måneder 6 av dom med boks om natten). Ponnien har blitt bättre men har fortfarande betende. Har fått kommando å gi ponnien mer mat. Hon får nå 10 kg h3 hö og har litt övervikt. Stall äger vil at jag skal gje mer. Hon sier ponnien er sulten. Jag mänar at man aldri kan gje henne nok mat til at hon ikke vil ha betäendet. Ikke uten å få en sjuk häst pga övervikt.
Hur skal jag lösa det här?
Jag vil inte flytta, ponnien har bara siste 2 månadene blitt självsäker nog til å ri ut ensam. Å bytte stall vil bety å starte om på ny.
Kan man träna bort sparking i dörren? Det virker om enaste lösningen.
Blir sparkingen inte bättre blir vi utkastad. Det finns inte manga stall har som jag har råd med och som jag kommer mej til utan bil.

Va snälla i tonen på svarene. Jag älskar min ponni och hon är alt jag har i mitt liv som gir mäning.

Testa att sätta upp en gummimatta där hon sparkar. Så gjorde vi med en i vårt stall. När han insåg att det inte lät längre slutade han att sparka. 😅
Vi hadde en matta som vi hängde foran dörren i första stallet. Jag kan fråga om jag kan hänga opp en. Får inte fästa nytt i dörren tror jag 🤔

Osäker på hur jag skal lösa det har...

Sorry for min dårlig svenska skriving.

Har en haflinger ponni som är strässad ved fodring. Ute løper hon rundt, skrapar med frambenen.
Inne, om morgenen, slår hon frambenen i boksdörren. Har fått tilsnakk fra stalleier och dom har gjett hon tid (vi har varit där i 8 måneder 6 av dom med boks om natten). Ponnien har blitt bättre men har fortfarande betende. Har fått kommando å gi ponnien mer mat. Hon får nå 10 kg h3 hö og har litt övervikt. Stall äger vil at jag skal gje mer. Hon sier ponnien er sulten. Jag mänar at man aldri kan gje henne nok mat til at hon ikke vil ha betäendet. Ikke uten å få en sjuk häst pga övervikt.
Hur skal jag lösa det här?
Jag vil inte flytta, ponnien har bara siste 2 månadene blitt självsäker nog til å ri ut ensam. Å bytte stall vil bety å starte om på ny.
Kan man träna bort sparking i dörren? Det virker om enaste lösningen.
Blir sparkingen inte bättre blir vi utkastad. Det finns inte manga stall har som jag har råd med och som jag kommer mej til utan bil.

Va snälla i tonen på svarene. Jag älskar min ponni och hon är alt jag har i mitt liv som gir mäning.
Kan hon ha magsår? Och skulle det gå att ge halm, eller fodra i nät för längre ättid?

Det är jättesvårt att "släcka" den sortens beteende med träning, utan då tror jag mer på @Sirap s lösning, ifall den kan funka.
Hur har ni det med halm i era trakter? Kan du få tag på det som utfyllnad?

Min shettis är likadan när hon står inne, tröttnar hon börjar hon sparka. Gör det aldrig när hon är ensam dock utan bara när någon människa är i stallet.

Vi hadde en matta som vi hängde foran dörren i första stallet. Jag kan fråga om jag kan hänga opp en. Får inte fästa nytt i dörren tror jag 🤔
Om de tänker slänga ut er för att ponnyn sparkar så borde de väl åtminstone vara öppna för att prova en sådan typ av lösning först, kan man tycka. Men kanske kan du fästa den i gallret på något sätt utan att göra åverkan på inredningen.

Det är jättesvårt att "släcka" den sortens beteende med träning, utan då tror jag mer på @Sirap s lösning, ifall den kan funka.
Hur har ni det med halm i era trakter? Kan du få tag på det som utfyllnad?

Min shettis är likadan när hon står inne, tröttnar hon börjar hon sparka. Gör det aldrig när hon är ensam dock utan bara när någon människa är i stallet.
Halm vi får tag i er like dyrt som hö och har like hög socker nivå... hon fikk halm på stallen vi sto på før, men äter inte upp det.

Halm vi får tag i er like dyrt som hö och har like hög socker nivå... hon fikk halm på stallen vi sto på før, men äter inte upp det.
Många som har det där beteendet har det oavsett hur mycket mat de får, är min erfarenhet. Jag tror mer på att sätta upp ett "sparkskydd". Och även om det inte skulle ta bort beteendet så kommer det i alla fall inte att störa när det inte låter längre och inredningen blir inte heller förstörd. Problem solved. :)

Har ni analys på ert hö och har ni räknat på foderstaten? Jag har en häst som blir mycket hungrig om proteinet är det minsta lilla för lågt. Den hästen sparkar inte men blir orolig och stressad. Då spelar det ingen roll om jag ger mer hö för hon känner sig hungrig och blir frustrerad. Med proteinet i balans är hon nöjd och lugn.

Fodras hon först av alla eller får hon vänta?
Dom sa, när jag flyttade dit, at hon ville få mat som en av dom första. Men nu så är det lite olika om dom fodrar venstre äller högra siden först. Om dom fodrar högre sidan så får hon snabbt, men dom vil inte belönna sparkingen, så hon får inte för hon slutar sparka. Jag har morgon fodring non gång, och hon sparkar nästan inget länger. Men stall ägaren fodrar sällan morgon och är inte effektiv. Hennes dotter fodrar mon til fre, och säger ponnien er bättre, men äger vet bäst. Hon fodrade i heljen och det er det som provoserade fram "mer mat". Hon tycker ponnien er for svolten... hon har 3 hästar själv, en normalvikt, en övervikt och en obese. Jag vil inte at min skal bli få mer övervikt och har startad ri intervall träning, men hon er inte överfortjust i at springa fort...

Har ni analys på ert hö och har ni räknat på foderstaten? Jag har en häst som blir mycket hungrig om proteinet är det minsta lilla för lågt. Den hästen sparkar inte men blir orolig och stressad. Då spelar det ingen roll om jag ger mer hö för hon känner sig hungrig och blir frustrerad. Med proteinet i balans är hon nöjd och lugn.
Vi har analys, och jag har fått hjälp til forplan av en som arbetar med det. Men skal se på det en gong til.

Dom sa, när jag flyttade dit, at hon ville få mat som en av dom första. Men nu så är det lite olika om dom fodrar venstre äller högra siden först. Om dom fodrar högre sidan så får hon snabbt, men dom vil inte belönna sparkingen, så hon får inte för hon slutar sparka. Jag har morgon fodring non gång, och hon sparkar nästan inget länger. Men stall ägaren fodrar sällan morgon och är inte effektiv. Hennes dotter fodrar mon til fre, och säger ponnien er bättre, men äger vet bäst. Hon fodrade i heljen och det er det som provoserade fram "mer mat". Hon tycker ponnien er for svolten... hon har 3 hästar själv, en normalvikt, en övervikt och en obese. Jag vil inte at min skal bli få mer övervikt och har startad ri intervall träning, men hon er inte överfortjust i at springa fort...
Skulle definitivt gett henne först av alla. Känns bara dumt att låta henne vänta. Vet hon att hon alltid får först lär hon lugna sig.

Låter ju som att de är lite speciella och att det kan vara svårt att få dem nöjda. Men förhoppningsvis får du sätta upp matta och kanske även kan övertala dem om att det är bättre att fodra ponnyn först av alla.

Annars - kan du justera givorna över dygnet så att hon är mindre hungrig inför de fodringar då hon sparkar mest?

Vi har analys, och jag har fått hjälp til forplan av en som arbetar med det. Men skal se på det en gong til.
Testa appen Forage och räkna själv! Kallblod stämmer ju inte riktigt med den genomsnittliga tabellen, men om du ställer in ”fet”, ”lättfödd” och ”lätt arbete” så stämmer det ganska bra om man ser till att grovgivan och smältbart råprotein samt energi ligger lågt men inom grönt.

Men nu så är det lite olika om dom fodrar venstre äller högra siden först. Om dom fodrar högre sidan så får hon snabbt, men dom vil inte belönna sparkingen, så hon får inte för hon slutar sparka.
Det här är ju inte bra. Kallblod älskar rutiner och vill veta vad som gäller. Att ändra ordning och fodra huller om buller är inte bra för några hästar. Tänk bara på vilken ordning de själva håller i flocken. Den ordningen ändras inte hur som helst. Din ponny kan säkert lära sig att få som nummer två, tre eller fyra men då måste man vara konsekvent.

Liknande trådar

S
Hästvård ...siden vannslangen har frosset! :mad: Oppdaget her en dag at det ikke var noe vann i badekarene til hestene... De stod og skrapte...
Svar
7
· Visningar
1 111
Senast: Lobelia
·
S
  • Låst
Foder & Strö Hei hei! Fikk meg islandshest i juni, men det er ingen andre islandshester i stallen, og dette er litt problematisk av og til. Mistenker...
Svar
6
· Visningar
2 126
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka