Sådant avskyr jag, det är inte en uppfostrningsgrej utan ponnyn är i behov av att få maten.Dom sa, när jag flyttade dit, at hon ville få mat som en av dom första. Men nu så är det lite olika om dom fodrar venstre äller högra siden först. Om dom fodrar högre sidan så får hon snabbt, men dom vil inte belönna sparkingen, så hon får inte för hon slutar sparka. Jag har morgon fodring non gång, och hon sparkar nästan inget länger. Men stall ägaren fodrar sällan morgon och är inte effektiv. Hennes dotter fodrar mon til fre, och säger ponnien er bättre, men äger vet bäst. Hon fodrade i heljen och det er det som provoserade fram "mer mat". Hon tycker ponnien er for svolten... hon har 3 hästar själv, en normalvikt, en övervikt och en obese. Jag vil inte at min skal bli få mer övervikt och har startad ri intervall träning, men hon er inte överfortjust i at springa fort...
Jag skulle ökat på höt, sett till att den alltid får maten först och öka på med motionen. Intervallträning tex är inte alltid bara lika med att springa fort utan är just intervaller i det tempot som fungerar för den enskilda individen.
Hästen trivs ju inte och att maskera problemet genom det ena och det andra som att sätta upp skydd osv tar inte bort känslan hästen har eller hur den mår. Lyssna på hästen då den faktiskt säger klart och tydligt att den inte är nöjd, ge den maten först, öka på med maten och öka på med motionen så hästen också får ut överskottsenergin och med det även onödig stress.