Ponni som sparker i väggen

Dom sa, när jag flyttade dit, at hon ville få mat som en av dom första. Men nu så är det lite olika om dom fodrar venstre äller högra siden först. Om dom fodrar högre sidan så får hon snabbt, men dom vil inte belönna sparkingen, så hon får inte för hon slutar sparka. Jag har morgon fodring non gång, och hon sparkar nästan inget länger. Men stall ägaren fodrar sällan morgon och är inte effektiv. Hennes dotter fodrar mon til fre, och säger ponnien er bättre, men äger vet bäst. Hon fodrade i heljen och det er det som provoserade fram "mer mat". Hon tycker ponnien er for svolten... hon har 3 hästar själv, en normalvikt, en övervikt och en obese. Jag vil inte at min skal bli få mer övervikt och har startad ri intervall träning, men hon er inte överfortjust i at springa fort...
Sådant avskyr jag, det är inte en uppfostrningsgrej utan ponnyn är i behov av att få maten.

Jag skulle ökat på höt, sett till att den alltid får maten först och öka på med motionen. Intervallträning tex är inte alltid bara lika med att springa fort utan är just intervaller i det tempot som fungerar för den enskilda individen.

Hästen trivs ju inte och att maskera problemet genom det ena och det andra som att sätta upp skydd osv tar inte bort känslan hästen har eller hur den mår. Lyssna på hästen då den faktiskt säger klart och tydligt att den inte är nöjd, ge den maten först, öka på med maten och öka på med motionen så hästen också får ut överskottsenergin och med det även onödig stress.

Du måste ju inte sätta fast mattan på boxdörren utan gör hål i mattan så du kan hänga den i gallret tex (eller nåt som man kan fästa i på framsidan av boxen) så kan du dessutom ta med den om du flyttar. Men i sak så skulle jag nog hellre leta efter stall med lösdrift.
Oftast (jag säger oftast) har en bra lösdrift vettiga hagar som kan bidra till mer stimulans och rörelse och en haflinger klarar definitivt av att stå på lösdrift.

Låter ju som att de är lite speciella och att det kan vara svårt att få dem nöjda. Men förhoppningsvis får du sätta upp matta och kanske även kan övertala dem om att det är bättre att fodra ponnyn först av alla.

Annars - kan du justera givorna över dygnet så att hon är mindre hungrig inför de fodringar då hon sparkar mest?
Jeg håper det. Problemet er morgenen. Og jeg tror ikke hun kan få nok høy til nattmat så hun ikke blir stresset til frokost. Er også redd for å gi for lite til kveld da stall eier forer natt fast og hun har klaget på at hun sparker da og.

Testa appen Forage och räkna själv! Kallblod stämmer ju inte riktigt med den genomsnittliga tabellen, men om du ställer in ”fet”, ”lättfödd” och ”lätt arbete” så stämmer det ganska bra om man ser till att grovgivan och smältbart råprotein samt energi ligger lågt men inom grönt.
Jeg har dyskalkuli så jeg klarer ikke regne sånt selv. Derfor jeg har fått en som jobber med hesteforing og forplaner til å sette opp en forplan.

Det här är ju inte bra. Kallblod älskar rutiner och vill veta vad som gäller. Att ändra ordning och fodra huller om buller är inte bra för några hästar. Tänk bara på vilken ordning de själva håller i flocken. Den ordningen ändras inte hur som helst. Din ponny kan säkert lära sig att få som nummer två, tre eller fyra men då måste man vara konsekvent.
Det blir ikke tatt imot så bra om man blander seg i rutiner (eller ikke rutiner), men jeg skal fråge.

Sådant avskyr jag, det är inte en uppfostrningsgrej utan ponnyn är i behov av att få maten.

Jag skulle ökat på höt, sett till att den alltid får maten först och öka på med motionen. Intervallträning tex är inte alltid bara lika med att springa fort utan är just intervaller i det tempot som fungerar för den enskilda individen.

Hästen trivs ju inte och att maskera problemet genom det ena och det andra som att sätta upp skydd osv tar inte bort känslan hästen har eller hur den mår. Lyssna på hästen då den faktiskt säger klart och tydligt att den inte är nöjd, ge den maten först, öka på med maten och öka på med motionen så hästen också får ut överskottsenergin och med det även onödig stress.
Synes du en lettfödd ponni skal ha over 10 kg med h3 hö? Problemet er jo at med mer hö må jag minska det lille kraftfoderet hon får. Hon trenger kraft for å få energi til å gå fram når man rider. Hon får ikke energi av hö. Hon vil vara hungrig på morgenen samme hva hon får om natten, for det er så mange timer mellom och hon är like hongrig på dom fodringer som är nära i tid. Hon har alltid hatt stress rundt fodring så lenge jag har ägt hon och det er bättre på denne stallen enn når annen stall. Mindre stress och mindre bråk.

Har läst att du inte vill flytta hästen, men jag hade testat lösdrift. Hästen trivs inte.
Hästen trivs jätte bra. Hon är mycket lugnare ved fodring änn tidligare stall, hon får gå i flokk, hon har blitt mycket mer självsäker i säg själv. Å flytte hon vil være en psykisk påkjänning for hon och hon tränger 6 måneder för hon klarer släppa stressende ved flytt.
Lösdrift är det inte i närheten hvor hon kan få lågverdi hö i natt. Hon har och pssm och trenger värme om vinteren.

Du måste ju inte sätta fast mattan på boxdörren utan gör hål i mattan så du kan hänga den i gallret tex (eller nåt som man kan fästa i på framsidan av boxen) så kan du dessutom ta med den om du flyttar. Men i sak så skulle jag nog hellre leta efter stall med lösdrift.
Oftast (jag säger oftast) har en bra lösdrift vettiga hagar som kan bidra till mer stimulans och rörelse och en haflinger klarar definitivt av att stå på lösdrift.
Hadde det på forrige stallen, skal fråga om jag får. Har inga galler, men skal nog på skrudd opp festen om jag får.
det finns ingen bra lösdrift i närheten hvor de tar inn ston.

Jag tror verkligen inte att en häst som sparkar i dörren vid fodring behöver må särskilt dåligt faktiskt. Vissa individer är mer otåliga än andra - precis som människor.

Hästen trivs jätte bra. Hon är mycket lugnare ved fodring änn tidligare stall, hon får gå i flokk, hon har blitt mycket mer självsäker i säg själv. Å flytte hon vil være en psykisk påkjänning for hon och hon tränger 6 måneder för hon klarer släppa stressende ved flytt.
Lösdrift är det inte i närheten hvor hon kan få lågverdi hö i natt. Hon har och pssm och trenger värme om vinteren.
Ok jag missuppfattade då, men tolkade det som hästen inte trivs. Sen kan de givetvis gå i flock och även äta på natten på lösdrift.

Synes du en lettfödd ponni skal ha over 10 kg med h3 hö? Problemet er jo at med mer hö må jag minska det lille kraftfoderet hon får. Hon trenger kraft for å få energi til å gå fram når man rider. Hon får ikke energi av hö. Hon vil vara hungrig på morgenen samme hva hon får om natten, for det er så mange timer mellom och hon är like hongrig på dom fodringer som är nära i tid. Hon har alltid hatt stress rundt fodring så lenge jag har ägt hon och det er bättre på denne stallen enn når annen stall. Mindre stress och mindre bråk.
Då tycker jag definitivt att du ska ta bort kraftfodret och istället ge lite mer hö. Sålänge inte kraftfodret kompenserar flr tex låg proteinhalt.
Hästar blir inte piggare av kraftfoder, och det är alla gånger bättre att ge så mkt hö som möjligt om man måste välja.

Osäker på hur jag skal lösa det har...

Sorry for min dårlig svenska skriving.

Har en haflinger ponni som är strässad ved fodring. Ute løper hon rundt, skrapar med frambenen.
Inne, om morgenen, slår hon frambenen i boksdörren. Har fått tilsnakk fra stalleier och dom har gjett hon tid (vi har varit där i 8 måneder 6 av dom med boks om natten). Ponnien har blitt bättre men har fortfarande betende. Har fått kommando å gi ponnien mer mat. Hon får nå 10 kg h3 hö og har litt övervikt. Stall äger vil at jag skal gje mer. Hon sier ponnien er sulten. Jag mänar at man aldri kan gje henne nok mat til at hon ikke vil ha betäendet. Ikke uten å få en sjuk häst pga övervikt.
Hur skal jag lösa det här?
Jag vil inte flytta, ponnien har bara siste 2 månadene blitt självsäker nog til å ri ut ensam. Å bytte stall vil bety å starte om på ny.
Kan man träna bort sparking i dörren? Det virker om enaste lösningen.
Blir sparkingen inte bättre blir vi utkastad. Det finns inte manga stall har som jag har råd med och som jag kommer mej til utan bil.

Va snälla i tonen på svarene. Jag älskar min ponni och hon är alt jag har i mitt liv som gir mäning.
Jag har hästar som äter runt 18-20 kg hö per dygn samtidigt som de äter gräs i hage och som ändå kan bli uppvarvade vid fordring. Handlar inte alltid om hunger. Konstigt att stallägaren säger du ska ge en överviktig ponny mer mat. Det du kan göra är att sätta en gummimatta på dörren så det slutar att låta. Vet flera hästar som då slutat att sparka i dörrar/väggarna men jag hade faktiskt flyttat fast du skrev du inte ville flytta.

Jag har hästar som äter runt 18-20 kg hö per dygn samtidigt som de äter gräs i hage och som ändå kan bli uppvarvade vid fordring. Handlar inte alltid om hunger. Konstigt att stallägaren säger du ska ge en överviktig ponny mer mat. Det du kan göra är att sätta en gummimatta på dörren så det slutar att låta. Vet flera hästar som då slutat att sparka i dörrar/väggarna men jag hade faktiskt flyttat fast du skrev du inte ville flytta.
Stallägaren tycker inte hon er överviktig. Och alle hennes hästar har övervikt. Den ene er obese... hon mener at Haflingere skal være runde...

Stallägaren tycker inte hon er överviktig. Och alle hennes hästar har övervikt. Den ene er obese... hon mener at Haflingere skal være runde...
Det låter som hon har en snedvriden syn på det. Risken är att hon nu kommer börja mata din ponny mer bakom ryggen på dig så den både kommer bli fetare, må sämre och så försvinner inte problemet ändå.

En kan ju blanda höt med halmen så tar de längre tid för henne att äta?

Även sett folk som sätter nät i taket med timer o så lossnar 1 av 3 hörn på nätet så ramlar höt ner i boxen.
De gör då åverkan på stallet eventuellt hur boxen ser ut.
Kan du visa bild på boxen?

Hö i höboll?

Jag tror verkligen inte att en häst som sparkar i dörren vid fodring behöver må särskilt dåligt faktiskt. Vissa individer är mer otåliga än andra - precis som människor.
Fast hade det varit lite så hade inte hotet om att hästen måste flytta funnits, uppenbarligen är det ett såpass stort problem att det är ohanterbart. Det är ingen som sagt att hästen inte får göra ljud för sig alls, det är inte vad det här handlar om. En häst som för såpass med oväsen att det blir ett problem mår inte bra i situationen.

Senast ändrad:
Ja, jag är för mer ättid för hästar om det går, ta bort kraftfodret och ge mera hö. Jag tror dock inte att mer hö löser någonting i längden, hästen vill ha maten först helt enkelt och det är uppenbart ett känsligt ämne för hästen. Så istället för att provocera och ge maten sist och "lära om" osv så ge maten så fort det går till den. Om det är det som är det stora problemet och inte folket i stallet vill hjälpa dig med den biten så tycker jag att en flytt är det bästa. Stå inte i ett stall där folk vill provocera hästen och ändra om den för det är inte vägen att gå.

Min häst var likadan vid fodring, han skulle ha maten först om han inte skulle riva stallet och det var bara att acceptera att mat var känsligt för honom. Han mådde bäst på fri tillgång och lösdrift, han fungerade aldrig på stall av just anledningen att han blev såpass stressad av fordringarna, och ja, det var en utmaning att hålla honom i lagom hull på fri tillgång men det gick med träning och motion och ett hö med sämre värden.

Fast hade det varit lite så hade inte hotet om att hästen måste flytta funnits, uppenbarligen är det ett såpass stort problem att det är ohanterbart. Det är ingen som sagt att hästen inte får göra ljud för sig alls, det är inte vad det här handlar om.
Det vet jag ingenting om. Det enda jag vet är att ponnyn sparkar vid fodring och att man vill ha en lösning på det problemet. Men du vet kanske mer än jag. 🤷‍♀️

Liknande trådar

S
Hästvård ...siden vannslangen har frosset! :mad: Oppdaget her en dag at det ikke var noe vann i badekarene til hestene... De stod og skrapte...
Svar
7
· Visningar
1 117
Senast: Lobelia
·
S
  • Låst
Foder & Strö Hei hei! Fikk meg islandshest i juni, men det er ingen andre islandshester i stallen, og dette er litt problematisk av og til. Mistenker...
Svar
6
· Visningar
2 130
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025