Fiorano

Trådstartare
Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag undrar såklart om det är vettigt? Eller bara dyrt pulver a la Minerals by Nordic som typ inte innehåller nånting..
 
Inte Atletix men följer Arkenheim horse massage therapy på instagram och hon gjorde under februari/mars en liten egen ”studie” på MBNs inflaboost. Inget samarbete eller reklam.
Hon märkte tydlig skillnad på hästarna, både mjukare lugnare och bättre magar. Och stoet som varit omöjligt att få dräktigt under flera säsonger blev dräktigt i våras.
Nu är ju detta bara hennes egna upplevelser på tre hästar. Men ändå intressant.
Vet dock inte om hon har uträknad foderstat eller vad hästarna äter i övrigt.
Hennes utvärdering ligger som höjdpunkter om någon är intresserad av att ta del av det.
 
Inte Atletix men följer Arkenheim horse massage therapy på instagram och hon gjorde under februari/mars en liten egen ”studie” på MBNs inflaboost. Inget samarbete eller reklam.
Hon märkte tydlig skillnad på hästarna, både mjukare lugnare och bättre magar. Och stoet som varit omöjligt att få dräktigt under flera säsonger blev dräktigt i våras.
Nu är ju detta bara hennes egna upplevelser på tre hästar. Men ändå intressant.
Vet dock inte om hon har uträknad foderstat eller vad hästarna äter i övrigt.
Hennes utvärdering ligger som höjdpunkter om någon är intresserad av att ta del av det.
Hade varit intressant om hon testat tex linfröolja som också innehåller mycket omega-3. MBN Inflaboost innehåller 11% DHA.
 
Kollade upp Atletix :).

Innehåll:
L-Arginine 15% - 1.2g
L-Citrulline 15% - 1.2g
Rose root extract 10% - 0.8g
Beetroot extract 10% - 0.8g
Maltodextrin 36% - 2.9g
Microcrystalline cellulose 14% - 1.1g

....dvs

Köp dig en påse rödbetspulver/flingor (det är nitratet i det som har effekt på människa), och en påse vardera av l-arginine och l-citruline på proteinpulversidorna. Du får betydligt mer för pengarna, och petar inte i dina hästar massa maltodextrin (dvs socker). Om du vill ha effekten från just de ämnena, dvs.

Annars är väl L-karnitin bättre forskad på för häst för muskler och ämnesomsättning, själv ger jag en flytande tiamin+lkarnitin+evitamin från svenskt märke :).
 
Vad säger ni om Minerals by Nordic?

Ändå flera hästinfluencers(?) som använder detta o proppsar på att de är SÅ bra.

Svårt att va hästägare tycker jag… finns så mycket en ska kunna 😅
 
Det finns ju inget i det :meh:

Av deras standardmineral behöver man ge strax över kilot per dag för att få dagsransonen av selen
Nä, inte riktigt. Dagsbehovet av selen för en häst på 600kg är 1,2 mg. Mineralfodret innehåller hela 30 mg per kg vilket är 25 ggr rek dagsdos :-/
 
Active Mineral
Spårämnen per kg
Kalcium 228 g/kg, Fosfor 300 mg/kg , Natrium 12 g/kg, Kalium 8 g/kg, Magnesium 65 g/kg, Järn 370 mg/kg, Zink 21 mg/kg, Koppar 1,24 mg/kg, Svavel 99 g/kg, Selen 30 mg/kg

Aminosyror
Lys 0,08%, Met 0,04%, Cys 0,04%, Asp 0,22%, Thr 0,08%, Ser 0,07%, Glu 0,34%, Pro 0,02%, Gly 0,09%, Ala 0,12%, Val 0,08%, Ile 0,06%, Leu 0,12%, Tyr 0,02%, Phe 0,07%, His 0,10%, Arg 0,07%, Trp 0,03%

Rek dos är 0,5-2 matskedar.

Är väl snarast ett dyrt kalcium tillskott snarare än ett mineralfoder..
 
Nitrat är inte särskilt toxiskt, men kan omvandlas av mikroorganismer i mag-tarmkanalen till nitrit som är betydligt giftigare. Nitrit begränsar blodets förmåga att transportera syre. Detta sker eftersom nitrit tas upp i blodet och oxiderar de röda blodkropparnas hemoglobin till methemoglobin.
 
Kollade upp Atletix :).

Innehåll:
L-Arginine 15% - 1.2g
L-Citrulline 15% - 1.2g
Rose root extract 10% - 0.8g
Beetroot extract 10% - 0.8g
Maltodextrin 36% - 2.9g
Microcrystalline cellulose 14% - 1.1g

....dvs

Köp dig en påse rödbetspulver/flingor (det är nitratet i det som har effekt på människa), och en påse vardera av l-arginine och l-citruline på proteinpulversidorna. Du får betydligt mer för pengarna, och petar inte i dina hästar massa maltodextrin (dvs socker). Om du vill ha effekten från just de ämnena, dvs.

Annars är väl L-karnitin bättre forskad på för häst för muskler och ämnesomsättning, själv ger jag en flytande tiamin+lkarnitin+evitamin från svenskt märke :).
Tusen tack! Just detta jag ville veta. Jag har väldigt dålig koll på mineraler, vitaminer och spårämnen så är väldigt tacksam för er som kan🙏

Om en köper rent rödbetspulver vad är doseringen för det? Funderade på gurkmeja också, det gav jag förr.
 
Tusen tack! Just detta jag ville veta. Jag har väldigt dålig koll på mineraler, vitaminer och spårämnen så är väldigt tacksam för er som kan🙏

Om en köper rent rödbetspulver vad är doseringen för det? Funderade på gurkmeja också, det gav jag förr.

Vad är det för problem hästen har som du vill hjälpa den med? Eller är det allmänt boostande för hårdare träning du letar efter?
 
Boost för lite äldre häst som behöver lite hjälp med både leder och muskler. Mest underhåll av honom.

MSM tycker jag är ett ämne som ger bra resultat, finns belägg för, och det finns många olika leverantörer att välja på så du kan hitta rent och billigt.

Leder finns det flera ämnen med belägg för, men det kan bli rejält dyrt för ganska liten effekt. Så länge som din kille inte har några andra problem så kan gurkmeja vara värt att testa, ganska ofarligt, man märker rätt snabbt om det funkar. Nypon är också ett ämne som är säkert och kan ge ganska mycket effekt för pengarna.

Kort och gott, köp rena tillskott. Inte massa socker. Fall inte för reklamsnack :).
 
Hyaluronsyra ska finnas verifierad forskning på, dvs artiklar. Jag har alltid i princip ont i leder och nu har det varit si-leden under lång tid och nu har jag börjat med hyaluronsyra köpt på apoteket.se så min artros har blivit bättre så jag konfirmerar att Hyalurinsyra fungerar mot ledbesvär.
 
MSM tycker jag är ett ämne som ger bra resultat, finns belägg för, och det finns många olika leverantörer att välja på så du kan hitta rent och billigt.

Leder finns det flera ämnen med belägg för, men det kan bli rejält dyrt för ganska liten effekt. Så länge som din kille inte har några andra problem så kan gurkmeja vara värt att testa, ganska ofarligt, man märker rätt snabbt om det funkar. Nypon är också ett ämne som är säkert och kan ge ganska mycket effekt för pengarna.

Kort och gott, köp rena tillskott. Inte massa socker. Fall inte för reklamsnack :).
Om man vill ge nypon, har du något specifikt tips på märke och dos? ☺️
 
Atletix är baserat på studier på människa, där man visat en del effekter av kväveoxid i studier. Tex https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5295087/

Finns massor mer om man googlar "nitric oxide cardiovascular effexts" exempelvis. Vet inte om nån har studerat på häst.

Minerals by Nordic ger jag inte mycket för, orkar inte ens gå in på det nu.
Instämmer med minerals by nordic. Är kejsarens nya kläder. Är så trött på hur många influencars dom har lyckats få med på båten som reklamerar för dom tit som tät. Tycker väl att folk borde ha bättre koll än dom har när dom reklamerar för saker 💁‍♀️ men men
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 751
Senast: Barbabelle
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 190
Senast: starcraft
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 018
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 577
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bästa foder för fin päls
  • Uppdateringstråd 30
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp