På Falsterbo i år fanns ett företag som hette Dot Shot. De gör gurkmejashotar för människa och häst. Jag testade dem och de smakade bra. Kan kanske vara värt att kolla upp. Jag gav gurkmeja i maten till min gamla hund och hon blev märkbart piggare.
 
Japp, jag håller fullständigt med dig. Men jag blir galen på alla tvärsäkra vetenskapligt tveksamma uttalanden vissa här slänger sig med, i synnerhet när de därtill själva även kränger tillskott...🙄

Ang effekt- placebo.

Jag vet inte om det forskats på det, men rent anekdotiskt upplever jag att det finns en stark äkta placeboeffekt mellan ägare och häst.

Alltså att det verkar som att hästen reagerar på människans tro, "nu får du något som gör dig bättre", och då känner dom sig bättre. Det behöver inte vara något flum med det, hästar är extremt bra på att läsa vårt kroppsspråk och till och med ansiktsuttryck, och flocken är otroligt viktig för dom. Så signalerar människan "nu mår du bra" så reagerar hästen med "ja jag mår bra".

Och vice versa, man kan behöva vara riktigt försiktig med att fastna i "hästhypokondri", det verkar som att dom kan reagera på vår stress ganska kraftigt.

Dvs, jag ser "tankens läkande kraft" som en riktig fysisk effekt. Det hjärnan tror signalerar den också till resten av kroppen.

Finns gott om forskning på placebo på människor, många som tänker sig till en positiv effekt på sockerpiller. Spännande område!
 
På Falsterbo i år fanns ett företag som hette Dot Shot. De gör gurkmejashotar för människa och häst. Jag testade dem och de smakade bra. Kan kanske vara värt att kolla upp. Jag gav gurkmeja i maten till min gamla hund och hon blev märkbart piggare.
För att komma upp i effektiva nivåer av curcumin måste man ju dock ge helt sinnessjuka mängder gurkmeja, eller minns jag helt fel?
 
Senast ändrad:
Jag vet inte om det forskats på det, men rent anekdotiskt upplever jag att det finns en stark äkta placeboeffekt mellan ägare och häst.

Alltså att det verkar som att hästen reagerar på människans tro, "nu får du något som gör dig bättre", och då känner dom sig bättre. Det behöver inte vara något flum med det, hästar är extremt bra på att läsa vårt kroppsspråk och till och med ansiktsuttryck, och flocken är otroligt viktig för dom. Så signalerar människan "nu mår du bra" så reagerar hästen med "ja jag mår bra".

Och vice versa, man kan behöva vara riktigt försiktig med att fastna i "hästhypokondri", det verkar som att dom kan reagera på vår stress ganska kraftigt.

Dvs, jag ser "tankens läkande kraft" som en riktig fysisk effekt. Det hjärnan tror signalerar den också till resten av kroppen.

Finns gott om forskning på placebo på människor, många som tänker sig till en positiv effekt på sockerpiller. Spännande område!

Njaa...Jag tror nog snarare det är ägaren som tror att hästen är bättre för att man ger den något obskyrt, snordyrt preparat med tveksam vetenskaplig effekt.
 
Det jag försöker säga är att sättet vi bemöter hästen på spelar roll. Om vi ojjar oss finns det hästar som speglar det och blir molokna och mår dåligt.

Jag menar alltså inte att mätbara skador/pålagringar försvinner, jag menar att smärtupplevelsen kan lindras av sociala faktorer. Och när det kommer till sånt som rör immunförsvaret så kan känslor och inställning ha riktigt, mätbar påverkan.
 
Fast placebo är en verklig och mätbar effekt, även när preparatet är verkningslöst.
Ja, jag påstår inget annat. Däremot tvivlar jag starkt på att hästen skulle känna av placebo-effekten. Hästen har ingen aning om vad för pulver du blandar i deras mat - om det är för lederna, andningen, brunstbesvär eller för allmänt välbefinnande, och det känns väldigt långsökt att hästen skulle uppleva sig tex bättre i sin onda artrosled bara för att ägaren projicerar placeboeffekten på den.
 
Ja, jag påstår inget annat. Däremot tvivlar jag starkt på att hästen skulle känna av placebo-effekten. Hästen har ingen aning om vad för pulver du blandar i deras mat - om det är för lederna, andningen, brunstbesvär eller för allmänt välbefinnande, och det känns väldigt långsökt att hästen skulle uppleva sig tex bättre i sin onda artrosled bara för att ägaren projicerar placeboeffekten på den.

Upplever inte du att din hästar speglar dig i humör? Jag tycker de flesta som har en nära relation har det fenomenet aktivt, oavsett om människan är medveten om det eller inte.

Det brukar vara rätt tydligt om man är arg och jobbstressad och inte lyckas släppa det innan man kommer till stallet och börjar handskas med hästen.
 
Såg att MBN hade sålt slut på sin Mg Control under cliniken de hade förra helgen då Therese Nilshagen påstår sig uppleva god effekt av den. Faschinerande! 😳
Undra hur många av de som köper som upplever placeboeffekt…
 
Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag undrar såklart om det är vettigt? Eller bara dyrt pulver a la Minerals by Nordic som typ inte innehåller nånting..

Jag blir direkt misstänksam mot pulver där man anlitat varenda kändis typ att göra reklam för. 110% säker på att dom inte betalar en spänn för det.

Hade det varit så effektivt hade pulvret talat för sig själv .
 
Det enda pulvret som varit magiskt som jag provat minns jag inte namnet på längre 🤣

Men satan i gatan vilken skillnad det gjorde för Hille. Samma visa varje gång.. efter en vecka ca så kom massa spänst och fjäder tillbaka i kroppen. Han var nog 23-24 när jag testade det första gången. Härdad olja i pulverform. Provade det även på min dåvarande 6 åring men blev ingen skillnad där.
Definitivt ingen placeboeffekt .

Ska försöka hitta vad det hette.
 
Jag blir direkt misstänksam mot pulver där man anlitat varenda kändis typ att göra reklam för. 110% säker på att dom inte betalar en spänn för det.

Hade det varit så effektivt hade pulvret talat för sig själv .
Ja samma här. Och eftersom jag är dålig på hur mycket av olika ämnen som behövs så frågar jag här på buke för det finns ett gäng som har stenkoll😁.
 
Nu har jag beställt hem rödbetspulver, gurkmeja och djävulsklo för att pilla ihop ett eget dunderpulver till min gubbe. Är väl medveten om att det är karens!

Men ni som är bättre på detta än jag är, hur hade ni doserat? Och vad hade ni lagt till? Tänk äldre häst som ska hållas mjuk och fräsch.
 
Djävulsklo är mycket smärtstillande och fungerar typ lika bra som receptbelagda saker. Jag hade varit väldigt försiktig med det om du inte medvetet vill råka dölja smärta.
 
Djävulsklo är mycket smärtstillande och fungerar typ lika bra som receptbelagda saker. Jag hade varit väldigt försiktig med det om du inte medvetet vill råka dölja smärta.
Har gett Nafs Devils Relief i kurer eftersom djävulsklo är antiinflammatoriskt också. Höst har en problematik med sina bakknän och just nu är han i uppbyggnadsfas efter en vila och då är lite smärtlindring bra för honom.
 
Är djävulsklok bitar eller pulver? Om bitar hade jag börjat med ca 1msk, pulver 1/2. Om flytande så halva rek dosering på flaskan till att börja med.

Gurkmejan 1msk, rödbetspulvret är jag osäker på.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 791
Senast: Barbabelle
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 196
Senast: starcraft
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 176
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 612
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp