Ja, jag påstår inget annat. Däremot tvivlar jag starkt på att hästen skulle känna av placebo-effekten. Hästen har ingen aning om vad för pulver du blandar i deras mat - om det är för lederna, andningen, brunstbesvär eller för allmänt välbefinnande, och det känns väldigt långsökt att hästen skulle uppleva sig tex bättre i sin onda artrosled bara för att ägaren projicerar placeboeffekten på den.
När man gör läkemedelstester på människor så gör man dubbel-blind - dvs varken deltagare eller de som administrerar behandlingen får veta vem som får placebo resp verksamt preparat (eller snarare i det här skedet: förhoppningsvis verksamt preparat). Detta för att man märkt att vårdgivarens tro att hen hjälper vårdtagaren påverkar. Så även människa till människa kan man "projicera" placeboeffekt. Och då utan att personerna har någon varaktig relation till varandra.

När man gör läkemedelstester på människor så gör man dubbel-blind - dvs varken deltagare eller de som administrerar behandlingen får veta vem som får placebo resp verksamt preparat (eller snarare i det här skedet: förhoppningsvis verksamt preparat). Detta för att man märkt att vårdgivarens tro att hen hjälper vårdtagaren påverkar. Så även människa till människa kan man "projicera" placeboeffekt. Och då utan att personerna har någon varaktig relation till varandra.
Tack, jag är läkare, jag vet mycket väl hur läkemedelsstudier fungerar.

https://www.lakemedelsverket.se/sv/...amtycke-enligt-forordning-536-2014#hmainbody1

Du kan inte jämföra en dubbelblindad studie med att ge ett preparat till en häst. 1. En människa måste ge sitt godkännande att vara med i en studie. 2. En människa vet således om att de är med i en studie, vare sig det är ett nytt läkemedel mot en viss cancerform, eller ett nytt piller mot artros eller halsbränna eller jämförelse mellan två behandlingar. Att det är dubbelblindad innebär bara som du säger att varken vårdgivaren eller patienten vet om det är verksamma ämnet i pillret eller ett placebo. En häst vet inte att du ger den något, eller för vad överhuvudtaget.

Nu har jag googlat runt lite med doseringar och Atletix känns rätt ordentligt bluffigt🙈.

Deras dagsdos är:
Screenshot_20240930_233955_Samsung Internet.webp

Efter vad jag kan läsa mig till är rekommenderad dagsdos av rödbetspulver 25gr, l-arginine och L-citrulin 10gr vardera. Maltodextrin hittar jag inte till häst öht även om det kanske finns? Samma med rosenrot. Rosenroten är dock i så extremt liten mängd att den knappast kan ha effekt...

Har beställt hem även l-arginine och L-citrulin för att blanda ihop ett eget Atletix😁. Får kalla det "Mytletix" så leker jag med att det kanske bara är en myt att det öht skulle fungera😂.

...och nu har jag ifrågasatt Atletix på Facebook 🙈. De hänvisar till studien på Flexovital som ska vara gjord på KI. Blir som brydd att de hänvisar till en annan produkt och som enbart är testad på människor. Är inte det lite humbug ändå?

Nu har jag googlat runt lite med doseringar och Atletix känns rätt ordentligt bluffigt🙈.

Deras dagsdos är:
Visa bifogad fil 154264

Efter vad jag kan läsa mig till är rekommenderad dagsdos av rödbetspulver 25gr, l-arginine och L-citrulin 10gr vardera. Maltodextrin hittar jag inte till häst öht även om det kanske finns? Samma med rosenrot. Rosenroten är dock i så extremt liten mängd att den knappast kan ha effekt...

Har beställt hem även l-arginine och L-citrulin för att blanda ihop ett eget Atletix😁. Får kalla det "Mytletix" så leker jag med att det kanske bara är en myt att det öht skulle fungera😂.
Jag har också varit nyfiken på deras tillskott, du får gärna uppdatera med vad dina erfarenheter blev av din egen blandning när du testat ett tag 😄

Jag har också varit nyfiken på deras tillskott, du får gärna uppdatera med vad dina erfarenheter blev av din egen blandning när du testat ett tag 😄
Har precis fått hem argininet och citrullinet så inte hunnit ge komplett blandning än😁

Två veckor med mitt Mytletix där jag bara blandat L-arginine, L-citrulin och rödbetspulver i lika delar. De får ca 25-30 gr/dag så just rödbetspulvret blir en ganska blygsam nivå. Är svårt att säga vad som är vad eftersom alla hästarna som får det behandlas och tränas som vanligt. Men den äldsta hästen, 17 år har gjort fantastiska ridpass senaste veckan och rehabhästen har fyllt ut överlinjen markant senaste veckan. Verkligen på ett sätt så att jag är lite förundrad! Hon är dock behandlad av et också och har fått rödljusterapi över ryggen dagligen. Tredje hästen känns väldigt mjuk och fin i kroppen, vilket han dock alltid är😅.

Så hittills bara positivt men ja, kan bero på vadsomhelst.

Att göra tre kg Mytletix kostar ca 600:- i jämförelse med 1000:- kg/Atletix.

Två veckor med mitt Mytletix där jag bara blandat L-arginine, L-citrulin och rödbetspulver i lika delar. De får ca 25-30 gr/dag så just rödbetspulvret blir en ganska blygsam nivå. Är svårt att säga vad som är vad eftersom alla hästarna som får det behandlas och tränas som vanligt. Men den äldsta hästen, 17 år har gjort fantastiska ridpass senaste veckan och rehabhästen har fyllt ut överlinjen markant senaste veckan. Verkligen på ett sätt så att jag är lite förundrad! Hon är dock behandlad av et också och har fått rödljusterapi över ryggen dagligen. Tredje hästen känns väldigt mjuk och fin i kroppen, vilket han dock alltid är😅.

Vart beställde du dina produkter?

Jag använder Atletix, och faktiskt så har min häst som alltid varit gallig under vår sommar och höst knappt haft några gallor sen vi började med det. Men det är ju galet dyrt.
Lite sugen på att testa som du gjorde, blanda själv.
I träningen har det också gått framåt och han har varit mjuk och fin, men där är det svårt att veta vad som är vad.
Vi har en 23 årig häst i stallet som också går på detta och är riktigt fin och mjuk i kroppen, men såklart svårt att veta om det beror på pulvret. Men ägaren som haft honom länge tycker att han blivit bättre sen hon började med det.

Vart beställde du dina produkter?

Jag använder Atletix, och faktiskt så har min häst som alltid varit gallig under vår sommar och höst knappt haft några gallor sen vi började med det. Men det är ju galet dyrt.
Lite sugen på att testa som du gjorde, blanda själv.
I träningen har det också gått framåt och han har varit mjuk och fin, men där är det svårt att veta vad som är vad.
Vi har en 23 årig häst i stallet som också går på detta och är riktigt fin och mjuk i kroppen, men såklart svårt att veta om det beror på pulvret. Men ägaren som haft honom länge tycker att han blivit bättre sen hon började med det.
Beställer l-arginine och L-citrulin från bulk de har även maltodextrin som är största beståndsdelen i Atletix, rödbetspulver från borgebykryddgard.se. Min äldsta häst (17) har fått toppenfina ben han också. Så tror det gör nånting iaf😅.

Beställer l-arginine och L-citrulin från bulk de har även maltodextrin som är största beståndsdelen i Atletix, rödbetspulver från borgebykryddgard.se. Min äldsta häst (17) har fått toppenfina ben han också. Så tror det gör nånting iaf😅.
Men maltodextrin ger du inte?
Det är väl sötningsmedel eller någon sockervariant väl?
Undrans om det är i Atletix för smakens skull eller som utfyllnad så det blir ”mer” pulver att ge per dag?

Har nu beställd hem dessa från Bulk, dock minus maltodextrin. Ser ingen anledning att ge den skiten. Borgeby kryddgård är min go to ört butik, och jag brukar även göra egna ört mix. Doserar örterna i fodret dagligen efter guidning från Tegens. Funkar väldigt bra. Min har problem med stumma musklar över länden, och märker nu igen på hösten hur det kommer tillbaka då dom inte rör på sig lika mycket i hagen. Så nu tänker jag vi testar detta och ser :)

Kollade upp Atletix :).

Innehåll:
L-Arginine 15% - 1.2g
L-Citrulline 15% - 1.2g
Rose root extract 10% - 0.8g
Beetroot extract 10% - 0.8g
Maltodextrin 36% - 2.9g
Microcrystalline cellulose 14% - 1.1g

....dvs

Köp dig en påse rödbetspulver/flingor (det är nitratet i det som har effekt på människa), och en påse vardera av l-arginine och l-citruline på proteinpulversidorna. Du får betydligt mer för pengarna, och petar inte i dina hästar massa maltodextrin (dvs socker). Om du vill ha effekten från just de ämnena, dvs.

Annars är väl L-karnitin bättre forskad på för häst för muskler och ämnesomsättning, själv ger jag en flytande tiamin+lkarnitin+evitamin från svenskt märke :).
tur man har vassa personer på buke så man kan mixa eget istället :D är så trött på alla dessa som skall pracka på hästfolk alla möjliga konstiga grejor, så skönt att kunna göra det själv.

Men maltodextrin ger du inte?
Det är väl sötningsmedel eller någon sockervariant väl?
Undrans om det är i Atletix för smakens skull eller som utfyllnad så det blir ”mer” pulver att ge per dag?
Exakt. Det är bara utfyllnad tänker jag. Två av hästarna i stallet är dessutom sockerkänsliga så det känns onödigt. Ger inte heller rosenroten som finns i ytterst blygsam mängd i Atletix.

Tack! Nu har jag beställt och det ska bli spännande att se om det funkar lika bra. För resultat har jag fått 😁

tur man har vassa personer på buke så man kan mixa eget istället :D är så trött på alla dessa som skall pracka på hästfolk alla möjliga konstiga grejor, så skönt att kunna göra det själv.

Eller hur! Minns när jag gjorde egen HA-lösning från pulver och blandade mineraler resp ledtillskott i små burkar utifrån Buke och SpaderÄss 😆 Kul att höra att det fortfarande är samma företag folk köper ifrån 😁

Hur mycket blir ca 25-30 gram? Har blandat mitt nu men glömde mäta i ett mått hur mycket det blir.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 200
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 144
Senast: Mia_R
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
6 443
Senast: sweep
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 815
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar