Ja, jag påstår inget annat. Däremot tvivlar jag starkt på att hästen skulle känna av placebo-effekten. Hästen har ingen aning om vad för pulver du blandar i deras mat - om det är för lederna, andningen, brunstbesvär eller för allmänt välbefinnande, och det känns väldigt långsökt att hästen skulle uppleva sig tex bättre i sin onda artrosled bara för att ägaren projicerar placeboeffekten på den.
När man gör läkemedelstester på människor så gör man dubbel-blind - dvs varken deltagare eller de som administrerar behandlingen får veta vem som får placebo resp verksamt preparat (eller snarare i det här skedet: förhoppningsvis verksamt preparat). Detta för att man märkt att vårdgivarens tro att hen hjälper vårdtagaren påverkar. Så även människa till människa kan man "projicera" placeboeffekt. Och då utan att personerna har någon varaktig relation till varandra.
 
När man gör läkemedelstester på människor så gör man dubbel-blind - dvs varken deltagare eller de som administrerar behandlingen får veta vem som får placebo resp verksamt preparat (eller snarare i det här skedet: förhoppningsvis verksamt preparat). Detta för att man märkt att vårdgivarens tro att hen hjälper vårdtagaren påverkar. Så även människa till människa kan man "projicera" placeboeffekt. Och då utan att personerna har någon varaktig relation till varandra.
Tack, jag är läkare, jag vet mycket väl hur läkemedelsstudier fungerar.

https://www.lakemedelsverket.se/sv/...amtycke-enligt-forordning-536-2014#hmainbody1

Du kan inte jämföra en dubbelblindad studie med att ge ett preparat till en häst. 1. En människa måste ge sitt godkännande att vara med i en studie. 2. En människa vet således om att de är med i en studie, vare sig det är ett nytt läkemedel mot en viss cancerform, eller ett nytt piller mot artros eller halsbränna eller jämförelse mellan två behandlingar. Att det är dubbelblindad innebär bara som du säger att varken vårdgivaren eller patienten vet om det är verksamma ämnet i pillret eller ett placebo. En häst vet inte att du ger den något, eller för vad överhuvudtaget.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
771
Senast: Sassy
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 928
Senast: Barbabelle
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 238
Senast: starcraft
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 572
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp