Ta över en vuxen katt. Ev Bengal?

Lisen82

Trådstartare
Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna är ute. Vi har flyttat till hus ute på landet långt ifrån en stor väg. De som kör här är bara de som bor här, och alla kör sakta. Inte många bilar som rör sig här, finns liksom 5 hus i området och de är en återvändsgränd så ingen genomfart för andra trafikanter.

Änsålänge befinner sig bara min katt i trädgården, men hon kommer säkert våga sig ut mer när hon är van.

Nu vill jag ha en kompis till henne, hon har bott med andra katter innan och är väldigt social och lekfull av sig. Hon är den smidigare varianten av exotic, inte särskilt rastypiskt utan långa slanka ben och kan hoppa upp på hyllor och älskar att springa av sig.

Var och hälsade på en bengal uppfödare för jag har varit nyfiken på rasen länge men aldrig träffat de i verkligheten. Hon hade massor med vuxna kastrater som sökte nytt hem. Hennes bengaler var oerhört lugna men när vi väl börja leka med en vippa så fick de fart. Jag fastnade speciellt för en 4 årig hona som bara spann i min famn som älskade närhet och att vara med.

Brukar de funka att ha två jämnåriga honor tillsammans som träffas som vuxna? Båda är ju som sagt vana vid andra katter sen tidigare och min är mer åt de tillbaka dragna hållet, är inte den som vill slåss. Bengaler däremot kanske är lite tuffare men denna honan verkade väldigt lugn.

Sen vet jag inte helt hur de blir, för uppfödaren var inte jättesugen på att omplacera till någon som vill ha sina katter ute.

Så blir kanske ingen katt därifrån men är de bäst att skaffa en kattunge , eller tror ni de kan funka med en lugn vuxen katt till?

Jag skulle inte sätta ihop en bengal med en exot, de är ju typ i helt olika delar av skalan.
Sen är ju raskattuppfödare generellt emot utekatter, så just det kan bli svårt. Varför inte titta på ett katthem om de har några katter som behöver få vara utekatter?

Jag skulle inte sätta ihop en bengal med en exot, de är ju typ i helt olika delar av skalan.
Sen är ju raskattuppfödare generellt emot utekatter, så just det kan bli svårt. Varför inte titta på ett katthem om de har några katter som behöver få vara utekatter?
problemet är att jag inte vill ha en vild katt. Utan en som samtidigt är väldigt tillgiven mot oss i familjen samtidigt som den ska få gå ut. Därav jag tyckte de var bättre med en vuxen bengal då man såg att den var lugn än en kattunge som man inte vet hur den blir som vuxen

1000008455.webp

Så vild katt så

Nämen som @MissFideli så har katthem många olika katter. Min familj haft x antal som vart riktigt gospellar från katthem och vilda med. Prata med katthemmet så kan matcha ihop med en bra katt 🤗

Det finns uppfödare av raskatter som inte har något emot att deras kattungar får vara ute på fri tass.

Inom Norsk Skogkatt vet jag två. Andra raser har jag inte koll på.

Så länge man bor vettigt, katten är kastrerad, id/chipmärkt och dessutom har gps finns det nog uppfödare som säljer även som utekatter.

Du kan ju prata med uppfödaren till den vuxna katten. Det kostar inget att fråga…

Huruvida om din nuvarande katt och den nya kommer att komma överens är omöjligt att säga. Jag har ingen personlig erfarenhet av de raserna det eventuellt handlar om. Men, generellt är det lättare att introducera en kattunge än en vuxen katt.

Det finns uppfödare av raskatter som inte har något emot att deras kattungar får vara ute på fri tass.

Inom Norsk Skogkatt vet jag två. Andra raser har jag inte koll på.

Så länge man bor vettigt, katten är kastrerad, id/chipmärkt och dessutom har gps finns det nog uppfödare som säljer även som utekatter.

Du kan ju prata med uppfödaren till den vuxna katten. Det kostar inget att fråga…

Huruvida om din nuvarande katt och den nya kommer att komma överens är omöjligt att säga. Jag har ingen personlig erfarenhet av de raserna det eventuellt handlar om. Men, generellt är det lättare att introducera en kattunge än en vuxen katt.

Det står ju att uppfödaren inte var jättesugen på att sälja som utekatt? Det finns, men är tack och lov få som säljer som utekatt. Framförallt kattungar, det är ju verkligen att gå emot vad man generellt jobbar för. Högre status.

Tänk på att stöldrisken ökar om katten har ett större värde. Det blir ytterligare en fara för utekatten.

Dessutom så vill många uppfödare inte att deras katter ska bli utekatter. Helt förståeligt!

Kolla med katthem så gör du samtidigt en god gärning
Absolut hade aldrig släppt ut om jag bott i ett villaområde. Men bor mitt ute på landet, bland åkrar, ca 5 grannar mestadels bönder. Finns en som har en katt vad jag vet om. Så har svårt att tro att någon av dessa hushåll skulle stjäla en katt.

Det står ju att uppfödaren inte var jättesugen på att sälja som utekatt? Det finns, men är tack och lov få som säljer som utekatt. Framförallt kattungar, det är ju verkligen att gå emot vad man generellt jobbar för. Högre status.
Vill egentligen inte gå in i denna diskussion då den sällan leder någonstans och har en tendens att röra upp starka känslor.

Men, allt beror på hur man bor. Bor du inne i stan är det en självklarhet att katten absolut inte ska vara ute på egen tass, precis som du inte har hunden lös på promenaden om platsen inte är lämplig för det.

Men bor du ute i skogen, långt från vägar ser jag inget problem med att katten är ute på fri tass, precis som jag har min hund lös när vi är ute i skogen.

Jag har reagerat många gånger på katter som varit ute där det absolut inte är lämpligt. Detta är 100% fel. Men, det finns också ställen som passar utmärkt för en katt att kunna vara ute på fri tass.

Vill egentligen inte gå in i denna diskussion då den sällan leder någonstans och har en tendens att röra upp starka känslor.

Men, allt beror på hur man bor. Bor du inne i stan är det en självklarhet att katten absolut inte ska vara ute på egen tass, precis som du inte har hunden lös på promenaden om platsen inte är lämplig för det.

Men bor du ute i skogen, långt från vägar ser jag inget problem med att katten är ute på fri tass, precis som jag har min hund lös när vi är ute i skogen.

Jag har reagerat många gånger på katter som varit ute där det absolut inte är lämpligt. Detta är 100% fel. Men, det finns också ställen som passar utmärkt för en katt att kunna vara ute på fri tass.

Ja, tar man bara med katten på promenader lös så är det ju annat. De flesta släpper ut den och låter den vara ute utan uppsikt även nattetid när alla sover. Det springande punkten är ju utan uppsikt. Få släpper ut sin hund och låter den springa lös hela natten medan ägaren sover.
Men detta handlar inte om vad du eller jag tycker, det handlar om vad uppfödarna tycker. Och de flesta jobbar efter att hund och katt ska vara likställda gällande uppsikt.

Senast ändrad:
Varför skulle en katt som arbetar med att hålla rent från skadedjur på en jordbruksfastighet ha lägre status än en som lever som innekatt?

Nu är det ju förhållandevis få av utekatterna som jobbar så. Och även en del av dessa som inte får vård och annat eftersom de "bara" är en katt. Vilket är en ganska typiskt tecken på låg status.
så för att en del av de katter som får gå ute inte sköts så ska alla katter som går ute ses på som 'lågstatus' enbart baserat på att de får vara utomhus?

Eller menar du att arbetande katter helt borde avskaffas för att det ska passa bättre ihop med önskemålet om att göra normativa generaliseringar om att alla utekatter är oansvarigt skötta?

Absolut att de finns mysiga katter från katthem. Men är de fel av mig att hellre vilja ha en raskatt?
Nej absolut inte. Reagerade på du skrev var vilda katter från katthem, vilket stämmer för mesta inte.

Skaffa lämplig raskatt och från seriös uppfödare, det sån avel som ska stöttas.

Liknande trådar

Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 968
Senast: Lager
·
Övr. Katt Jag verkar ha börjat en trend att skaffa ett nytt djur i oktober varje år. Köpte Alice i oktober 2013 och Lava i oktober 2014. Och snart...
Svar
6
· Visningar
873
Äldre Nu är jag förvirrad och tankarna snurrar runt, runt, runt. Vågar och vill jag flytta ut till ett hus på landet helt ensam från min...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 372
Senast: Reville
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har fått ett glädjande erbjudande om att ta över en vuxen rottiskille 3 år. Jag har inte tidigare haft rottweiler (aldrig...
2
Svar
25
· Visningar
5 612
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka