Dubbelmoralen i svensk ridsport: Inkludering – men bara när det passar?

Svensk ridsport pratar gärna om inkludering, men när en arabisk kvinna investerar i sporten möts det av hat och bojkott. Gästkrönikören Rim Al-Attar skriver om hur debatten kring Falsterbo Horse Show blottlade en obekväm sanning: inkludering är välkommen – men bara på vissa villkor.

Svensk ridsport pratar gärna om inkludering, men när en arabisk kvinna investerar i sporten möts det av hat och bojkott. Gästkrönikören Rim Al-Attar skriver om hur debatten kring Falsterbo Horse Show blottlade en obekväm sanning: inkludering är välkommen – men bara på vissa villkor.
Det är ingen arabisk kvinna utan ett kungahus som står bakom. Kvinnor har inga rättigheter att driva företag eller agera självständigt i det landet.

Det ÄR ett problem att kvinnor med slöja blir diskriminerade. Samma sak är det med feta människor, människor med fysiska och psykiska handikapp, hbtqi- personer - ja alla som på något sätt sticker ut.

Att vara ung är inte lätt idag (inte att vara vuxen heller). Alla ska in i samma mall och alla som inte passar in blir mobbade på olika sätt.

Så långt har krönikören tyvärr helt rätt.

Dessvärre ser hon inte skillnaden på sak och person. Om Al Shira’aas hade varit en fri kvinna och levt i ett land där hon fick köra bil, utbilda sig och ha samma rättigheter som männen hade ingen ifrågasatt sponsringen.

Nu är problemet att Al Shira’aas ”ägs” av kungahuset och används som en reklampelare för att kvinnor visst har samma rättigheter som män. Det är propaganda på hög nivå, en propaganda som krönikören dessvärre inte ser.

Hon har dessvärre helt rätt i att ridsporten sponsras av flertalet tvivelaktiga aktörer. Pengarna inom ridsporten är smutsiga. Ridsporten sponsras av vapen och penningtvätt (det har krönikören helt rätt i).

Men, ridsporten sponsras också i lika hög grad av kungahus och oljekungar som tvättar både sina pengar och sin smutsiga buk i ridsportens strålglans.

Det är pengarna som styr. Får du flera miljoner i vinstpengar måste dessa pengar komma nånstans ifrån. Jag betvivlar storligen på att pengarna är rena.

Jag har en fd kollega som flyttade från ett muslimskt land för att hon dagligen fick motta kritik för att hon inte var anständigt klädd (dvs utan slöja) när hon undervisade på universitetet. Hon skulle ALDRIG sätta på sig en slöja eftersom hon ser det som en symbol för kvinnoförtryck.

Islam är störta religion och många länder har islam som största religion och få länder har så unken kvinnosyn (även om ett land är ett förmycket). Så har 0 med islam att göra. Tomt mina islamska manliga kollegor fattar inte hur detta land kunde komma in och sponsra en för Sverige kvinnodominerad sport för vad sänder det ut för singlar till unga kvinnor? Att nu ska ägas eller vad?

Sluta drar rasistkortet så fort det inte passar.

Jag skulle varit minst lika kritisk om det var Ryssland eller ett företag ägs av Netanyahu som gick in och sponsrade, . Ofta är det rasism i Sverige, men i just det här fallet handlar det om att en diktatur med fruktansvärda sharia lagar som förtrycker kvinnor, lgbtq, alla som arbetar för demokrati.

да здравствует Россия (Slava Ryssland) Falsterbo Horse Show skulle jag finna lika stötande.

Jag skulle varit minst lika kritisk om det var Ryssland eller ett företag ägs av Netanyahu som gick in och sponsrade, . Ofta är det rasism i Sverige, men i just det här fallet handlar det om att en diktatur med fruktansvärda sharia lagar som förtrycker kvinnor, lgbtq, alla som arbetar för demokrati.

да здравствует Россия (Slava Ryssland) Falsterbo Horse Show skulle jag finna lika stötande.
Ja, är så stört. Islam är ingen kvinnoförtryckande religion men en del muslimska länder förtrycker kvinnor.

Har man svårt att se denna skillnad blir det lätt att se det som rasistiskt.

Jag tänker att hon missar att detta inte är vilken arabisk kvinna som helst.

Sen förstår jag att det absolut kan vara svårt för många inom ridsporten då denna verkligen inte är mångkulturell i alla fall inte i sverige

Jösses, vadå "varför det inte höjs röster när israel deltar"? Är denne krönikeren lite blind tro, det är ett väldigt väldigt prat om det där och ett väldigt ifrågasättande.
Jo, det höjs ju röster (fast jag har faktiskt inte koll på om det hörts röster om hur olämpligt det är att en nation som begår folkmord får tävla i just ridsport? Gällande andra sporter har jag sett det), men det som nu hände med Falsterbo skulle aldrig hända om samarbetet var med Israel. Även om det höjts röster så hade inte samarbetet ställts in. Inte en chans. Tyvärr.

Sedan håller jag med skribenten om en del, jag tycker att det finns inkluderingsproblem. Och jag tycker egentligen att det är vettigt att dra jämförelsen med utebliven kritik mot israeliskt deltagande, men det är ju inte så att ledningen i UAE är toppen där heller. De bjöd in en jävla israelisk bosättarorganisation till Abu Dhabi för några veckor sedan, och är väl mer på Israels sida än många andra arabländer.

Jo, det höjs ju röster (fast jag har faktiskt inte koll på om det hörts röster om hur olämpligt det är att en nation som begår folkmord får tävla i just ridsport? Gällande andra sporter har jag sett det), men det som nu hände med Falsterbo skulle aldrig hända om samarbetet var med Israel. Även om det höjts röster så hade inte samarbetet ställts in. Inte en chans. Tyvärr.

Sedan håller jag med skribenten om en del, jag tycker att det finns inkluderingsproblem. Och jag tycker egentligen att det är vettigt att dra jämförelsen med utebliven kritik mot israeliskt deltagande, men det är ju inte så att ledningen i UAE är toppen där heller. De bjöd in en jävla israelisk bosättarorganisation till Abu Dhabi för några veckor sedan, och är väl mer på Israels sida än många andra arabländer.
Ser det inte som ett problem alls att inte inkludera länder som vill se mig som mindre värd för att jag saknar kuk. Bara nej, tänker inte mota på något inkluderande sätt öht för det vore att trampa på mig själv genom att låta landet får utrymme att uttrycka sin vidriga kvinnosyn.

Hur blev det med fotbolls VM i Qatar? Det skulle ju bli så bra enligt många att Qatar hade VM. Inget har ändrats utan var bara luftslott.

Ser det inte som ett problem alls att inte inkludera länder som vill se mig som mindre värd för att jag saknar kuk. Bara nej, tänker inte mota på något inkluderande sätt öht för det vore att trampa på mig själv genom att låta landet får utrymme att uttrycka sin vidriga kvinnosyn.

Hur blev det med fotbolls VM i Qatar? Det skulle ju bli så bra enligt många att Qatar hade VM. Inget har ändrats utan var bara luftslott.
Kan även se en stor skillnad på enskilda individers deltagande och kungahus från länder som förtrycker kvinnor som sponsorer.

Jag menade alltså att ridsporten i sig har ett inkluderingsproblem, och jag förstår att skribenten som muslimsk kvinna som bär slöja upplever diskriminering i Sverige just därför. Sedan vinner man väl inget i sig på att inkludera någon från en kungafamilj i sagda land. Liksom, visst, den här kvinnan är en del av kungafamiljen - dvs mer priviligierad än de flesta andra i UAE, men som kvinna är hon som bekant ändå inte lika priviligierad som männen. Men om man skulle ta att jämföra med att Henrik von Eckerman red en häst som ägdes av Qatars MILITÄR så tycker jag att det här är snäppet mer lättsmält.

Och det är en god poäng att påpeka att ridsportens tävlingar på toppnivå i stort sett är hyperkapitalistiska och för att de ska bli verklighet så har det länge innefattat tveksamma pengastinna aktörer.

Och jag var och är motståndare till fotbolls-VM i Qatar och sportwashing överlag, men jag tycker ändå inte att vi bör diskvalificera röster som skribentens som talar upp upplevd islamofobi Då trycker vi bara till ytterligare en kvinna.

Är det någon som vet pengasumman? De kanske sålde sig för billigt eftersom agria kan sponsra liknande tävlingar utomlands som denna firma kunde.?

Falsterbo har väl sagt att de aldrig skulle byta namn så eftersom de sålde namnet tydligen utan någon slags kommunikation eller upphandling av tidigare sponsorer så kanske det finns mer pengar på andra ställen.?

Sen att svenskt djurförsäkringsbolag köper tävlingar utomlands för våra försäkringspengar känns ju sisådär. Pengarna måste ju förvaltas visst.? Försäkringsbolagen har fått mycket kritik också eller som det beskrivs, ” hat och hot” utan definition.

Naturligtvis blir jag nyfiken på hur i hela friden förhandlingarna gick till. Nu kan jag bli hur cynisk som helst men avslutar. Bra va?

När man tackat nej till något som var förmodligen ett bra erbjudande så brukar det Bli sura uppstötningar hos mig iallafall. Demokrati kostar.

Är det någon som vet pengasumman? De kanske sålde sig för billigt eftersom agria kan sponsra liknande tävlingar utomlands som denna firma kunde.?

Falsterbo har väl sagt att de aldrig skulle byta namn så eftersom de sålde namnet tydligen utan någon slags kommunikation eller upphandling av tidigare sponsorer så kanske det finns mer pengar på andra ställen.?

Sen att svenskt djurförsäkringsbolag köper tävlingar utomlands för våra försäkringspengar känns ju sisådär. Pengarna måste ju förvaltas visst.? Försäkringsbolagen har fått mycket kritik också eller som det beskrivs, ” hat och hot” utan definition.

Naturligtvis blir jag nyfiken på hur i hela friden förhandlingarna gick till. Nu kan jag bli hur cynisk som helst men avslutar. Bra va?

När man tackat nej till något som var förmodligen ett bra erbjudande så brukar det Bli sura uppstötningar hos mig iallafall. Demokrati kostar.

Agria har en del försäkringsverksamhet i Storbritannien, så de vill såklart även synas där.

Jo, det hade det definitivt gjort, jösses, israel har varit på tapeten så otroligt lång tid och så som dom håller på nu hade inte ett samarbete accepterats.

Jo, det hade det definitivt gjort, jösses, israel har varit på tapeten så otroligt lång tid och så som dom håller på nu hade inte ett samarbete accepterats.
Tyvärr har det inte varit en realitet i någon sport nu, speciellt inte i Sverige. Jag önskar att det hade varit så, men de som protesterar gör det inför döva öron.

Tyvärr har det inte varit en realitet i någon sport nu, speciellt inte i Sverige. Jag önskar att det hade varit så, men de som protesterar gör det inför döva öron.
Vilka länder, sportsliga samarbeten menar jag nu, samarbetar med israel utan att det är några protester kring det? För jag ser protester mot Israel just nu precis överallt. Även "innan" det här kriget som är nu så har det varit stor kritik mot israels medverkan lite överallt tycker jag. Israeliska deltagare tex har alltid fått burop här och där under alla år, är min erfarenhet iallafall.

Sen om det är rätt eller fel att enskilda personer som råkar vara från landet ska få burop är en annan diskussion dock men israeler har sällan gått obemärkt förbi när dom deltagit i någonting.

Senast ändrad:
Får väl lära av ridsporten då. Tror inte det var protesterna som det lyssnades på och inte hot eller hat men där emot så hade inte biljettförsäljningen tagit fart som den brukar utan snarare ytterst lite sålt på dom mest populära dagarna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka