makarontanten
Trådstartare
Jag är uppvuxen på landet men har bott ganska många år i Lund och trivdes bra, nära till torget, bibliotek och andra kulturyttringar. Sen köpte jag en gård och när jag nu någon gång kommer till Malmö eller Lund (försöker undvika det) känner jag ungefär som att hur kan någon vilja bo här, stackars människor.
Jag tror det hänger ihop mycket med vem man är. Har många gånger funderat på vart jag vill bo, om jag är stadsbo eller lantis. Jag är uppvuxen i ett litet samhälle och flyttade till stan för ca 14-15 år sedan. Har trivts med båda, men när jag flyttade till stan var det ju så mycket uteliv som lockade, det finns inte längre på kartan. Dock har jag rotat mig här, mina vänner bor här, jag jobbar här och som jag skrev i första inlägget, jag vill vara ifred från allt som har med stan att göra, men är kanske lite för social för att bo mitt i skogen helt ensam? Börjar fundera på vem jag är egentligen..
Tills för tre år sedan har jag i hela mitt liv haft tillgång till sommarstuga, jag var även innan sambo med en man som hade sina föräldrar på landet. Jag ville alltid vara i sommarstugan eller hos hans föräldrar. Men det är ju skillnad på att bo permanent eller bara hälsa på och vistas när man har lust.Tänker också på att när jag vart i sommarstugan, vart hos dåvarande svärföräldrar, så har jag ju inte vart ensam. Det har vart kompisar, vänner, släkt, sambo som har vart med mig. Att flytta ensam är också en skillnad jag måste väga in för att kunna komma att trivas. Tänk om det bara är så att jag är lite trött på folk och vill fly ett tag från allt, men att jag sen sitter ensam och känner mig övergiven och undrar varför i helskotta jag skulle ut i skogen och göra utan mina vänner och allt socialt. Det bor en kusin till mig ca 5-6 km bort från detta hus, men vi har inte så mycket kontakt ( vänner på fb, träffas kanske vart tredje år. Hon har två små barn och man, så inte riktigt den person som jag som är singel och barnlös umgås jättemycket med). I övrigt är det ca 1 mil till närmsta affär och kiosk i ett litet samhälle.