Blev ett osammanhängande svarEgentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef. Jag har den familj jag alltid längtat efter (hunden och katten, i mitt hus kommer det bara in varelser med fyra ben och svans).
Men, jag har tappat glöden. Jag känner inget engagemang för arbetet. Jag längtar efter ett nytt arbete.
Jag är utbildad inom ett bristyrke och kan få nytt jobb i stort sett i hela Sverige.
Jag köpte mitt lilla hus i förhoppning om att det var pga vantrivsel i lägenheten som gjorde att jag inte trivdes på jobbet.
Nu sitter jag med ett hus jag älskar, men som jag inte har råd att sälja (eller snarare har jag inte råd att köpa nytt då jag haft många extrautgifter med huset, bland annat borrat ny brunn, som gör att jag i nuläget inte får tillbaka allt jag lagt på huset).
Samtidigt vill jag inte jobba kvar. Jag behöver en nystart. Problemet är att jag inte vet var.
Det finns tjänster i fjällvärlden jag funderar på att söka. Likaså i Norrland. Jag vill inte bo i en storstad. Jag vill bo nära naturen, långt bort från alla köpcentrum.
Så, ska jag söka ny tjänst, sälja mitt hus och (troligen) tvingas bo i en tråkig lägenhet ett tag?
Jag jobbar inom ett välbetalt yrke vilket gör att jag inom ett eller max två år bör ha sparat ihop till en kontantinsats till ett hus på omkring 1 miljon, vilket jag räknar mer bör finnas att köpa i de områdena jag vill bo.
Eftersom det verkar som att tag bestämt mig för att söka ny tjänst, var skulle ni råda mig att söka mig till rent geografiskt?
Krav:
Naturnära
Gärna fjäll
Landsbyggd
Inte söder om Småland (absolut inte Skåne eller Blekinge)
Gärna ett område där husen är i rimlig prisklass.
Gärna mitt ute i ingenstans med grannen minst en kilometer bort.
Härjedalen har jag tittat lite på. Finns tjänster som jag är intresserad av. Enligt hemnet finns det hus i en prisklass jag inom rimlig tid har råd att betala.
Norrlands inland har jag också tittat på. Massor av tjänster, men ingen jag känner wow för. Hus finns också. I Norrland kan jag hitta allt, men svårare att hitta drömjobbet.
Småland, Östergötland finns det en tjänst som jag verkligen vill ha (om jag blir erbjuden tackar jag ja). Just där tjänsten är placerad är husen dyrare och de där åren i en tråkig lägenhet kan tyvärr bli fler…
Är det ”värt” att flytta till drömjobbet och offra drömboendet under några år?
Väldigt osammanhängande tråd, vet inte riktigt vad jag vill med den … kanske andras erfarenhet att våga ta steget, sälja hus, flytta och inte kunna bo exakt som man vill under ett par år.
Är jobbet eller bostaden det viktigaste?
Även om jag älskar mitt hus är huset rent geografiskt på fel ställe, jag längtar egentligen längre norrut…
Är det någon som såld drömhuset efter bara ett par månader eftersom man fått nytt arbete (eller av någon annan anledning)?
Vad är viktigast; drömjobbet eller drömhuset?
Jag har både flyttat och bytt jobb några gånger och min erfarenhet att drömjobb på pappret inte är drömjobbet irl och jag vet inte ens om det finns? Då menar jag att ett jobb är ett jobb och absolut att man känner en massa runt det, vill känna sig utmanad, få utvecklas och göra det man känner att man är bra på under trevliga förutsättningar och trivas, men det är inte det som fyller upp min själ eller det jag vill tänka på under min fritid. Det finns så mycket som inte framgår när man söker jobb även om arbetsuppgifter eller hur det verkar vara låter toppen. Det är ju en sorts PR med, när de vill ha en så låter allt guldigt, men hur det blir sedan vet man inte och det kan ju absolut bli bra men oftast inte som det framställs, för mig har det ofta blivit så att det är helt andra saker jag kom att uppskatta än de som framställdes. Dessutom kan mycket ändras bara ens närmsta chef byts ut eller organisationen görs om, kulturen på arbetsplatsen är ofta viktigare för mig men det beror kanske på vad man jobbar med.
Med det sagt så har ju inte alla möjlighet att välja så som du kan så jag förstår att det känns svårt, men det är ju också en enorm möjlighet!
Att prova på.
Du behöver ju inte tänka så långt fram och det är för hela framtiden utan det som känns bra när du har varit på intervju och kollat upp arbetsgivaren kanske är värt att prova. Flytta kan man ju alltid.
Jag skulle nog börja med att söka intressanta tjänster som sammanföll med ställen där du tror du kan tänka dig att bo (norrut?) och så utgå från känslan när du är där, åk runt i grannskapet, kolla potentiella boenden på nätet eller när du strosar förbi en mäklares fönster, besök arbetsplatsen, prata med andra som jobbar där.
Om ett intressant jobb sammanfaller med en stad eller ett område du trivs i är ju en bra start, och du verkar ju ha den möjligheten!
Min erfarenhet är att jag trivts på alla geografiska platser men ibland har det varit svårare att hitta ett socialt sammanhang. Däremot har jag sökt mig ifrån flera ställen då både jobb och boende inte blev som jag tänkt mig, boendet var bra men höll mig inte kvar på ett jobb som inte levde upp till mina förväntningar, det är lite så för mig i allafall att om man kan välja jobb så behövs det mer för att man också ska stanna.
Det är ju plus och minus med allt och det handlar nog mer om man är bestämd med hur man vill bo, tex om man hittar den där gården man suktar efter i exakt rätt läge eller om man har ett fritidsintresse som det är svårt att utföra eller hitta likasinnade eller vad man nu har för behov.
För mig är det viktigt att gå på min känsla, jag kan bo ett tag i lägenhet men då vill jag att den känns ”jag” och att den ligger i ett område jag trivs i tex där det finns möjligheter att göra det jag gör.