När livet inte blir som man har tänkt sig…

Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef. Jag har den familj jag alltid längtat efter (hunden och katten, i mitt hus kommer det bara in varelser med fyra ben och svans).

Men, jag har tappat glöden. Jag känner inget engagemang för arbetet. Jag längtar efter ett nytt arbete.

Jag är utbildad inom ett bristyrke och kan få nytt jobb i stort sett i hela Sverige.

Jag köpte mitt lilla hus i förhoppning om att det var pga vantrivsel i lägenheten som gjorde att jag inte trivdes på jobbet.

Nu sitter jag med ett hus jag älskar, men som jag inte har råd att sälja (eller snarare har jag inte råd att köpa nytt då jag haft många extrautgifter med huset, bland annat borrat ny brunn, som gör att jag i nuläget inte får tillbaka allt jag lagt på huset).

Samtidigt vill jag inte jobba kvar. Jag behöver en nystart. Problemet är att jag inte vet var.

Det finns tjänster i fjällvärlden jag funderar på att söka. Likaså i Norrland. Jag vill inte bo i en storstad. Jag vill bo nära naturen, långt bort från alla köpcentrum.

Så, ska jag söka ny tjänst, sälja mitt hus och (troligen) tvingas bo i en tråkig lägenhet ett tag?

Jag jobbar inom ett välbetalt yrke vilket gör att jag inom ett eller max två år bör ha sparat ihop till en kontantinsats till ett hus på omkring 1 miljon, vilket jag räknar mer bör finnas att köpa i de områdena jag vill bo.

Eftersom det verkar som att tag bestämt mig för att söka ny tjänst, var skulle ni råda mig att söka mig till rent geografiskt?

Krav:
Naturnära
Gärna fjäll
Landsbyggd
Inte söder om Småland (absolut inte Skåne eller Blekinge)
Gärna ett område där husen är i rimlig prisklass.
Gärna mitt ute i ingenstans med grannen minst en kilometer bort.


Härjedalen har jag tittat lite på. Finns tjänster som jag är intresserad av. Enligt hemnet finns det hus i en prisklass jag inom rimlig tid har råd att betala.

Norrlands inland har jag också tittat på. Massor av tjänster, men ingen jag känner wow för. Hus finns också. I Norrland kan jag hitta allt, men svårare att hitta drömjobbet.

Småland, Östergötland finns det en tjänst som jag verkligen vill ha (om jag blir erbjuden tackar jag ja). Just där tjänsten är placerad är husen dyrare och de där åren i en tråkig lägenhet kan tyvärr bli fler…
Är det ”värt” att flytta till drömjobbet och offra drömboendet under några år?

Väldigt osammanhängande tråd, vet inte riktigt vad jag vill med den … kanske andras erfarenhet att våga ta steget, sälja hus, flytta och inte kunna bo exakt som man vill under ett par år.

Är jobbet eller bostaden det viktigaste?
Även om jag älskar mitt hus är huset rent geografiskt på fel ställe, jag längtar egentligen längre norrut…

Är det någon som såld drömhuset efter bara ett par månader eftersom man fått nytt arbete (eller av någon annan anledning)?

Vad är viktigast; drömjobbet eller drömhuset?
Blev ett osammanhängande svar ;)
Jag har både flyttat och bytt jobb några gånger och min erfarenhet att drömjobb på pappret inte är drömjobbet irl och jag vet inte ens om det finns? Då menar jag att ett jobb är ett jobb och absolut att man känner en massa runt det, vill känna sig utmanad, få utvecklas och göra det man känner att man är bra på under trevliga förutsättningar och trivas, men det är inte det som fyller upp min själ eller det jag vill tänka på under min fritid. Det finns så mycket som inte framgår när man söker jobb även om arbetsuppgifter eller hur det verkar vara låter toppen. Det är ju en sorts PR med, när de vill ha en så låter allt guldigt, men hur det blir sedan vet man inte och det kan ju absolut bli bra men oftast inte som det framställs, för mig har det ofta blivit så att det är helt andra saker jag kom att uppskatta än de som framställdes. Dessutom kan mycket ändras bara ens närmsta chef byts ut eller organisationen görs om, kulturen på arbetsplatsen är ofta viktigare för mig men det beror kanske på vad man jobbar med.

Med det sagt så har ju inte alla möjlighet att välja så som du kan så jag förstår att det känns svårt, men det är ju också en enorm möjlighet!
Att prova på.
Du behöver ju inte tänka så långt fram och det är för hela framtiden utan det som känns bra när du har varit på intervju och kollat upp arbetsgivaren kanske är värt att prova. Flytta kan man ju alltid.
Jag skulle nog börja med att söka intressanta tjänster som sammanföll med ställen där du tror du kan tänka dig att bo (norrut?) och så utgå från känslan när du är där, åk runt i grannskapet, kolla potentiella boenden på nätet eller när du strosar förbi en mäklares fönster, besök arbetsplatsen, prata med andra som jobbar där.
Om ett intressant jobb sammanfaller med en stad eller ett område du trivs i är ju en bra start, och du verkar ju ha den möjligheten!
Min erfarenhet är att jag trivts på alla geografiska platser men ibland har det varit svårare att hitta ett socialt sammanhang. Däremot har jag sökt mig ifrån flera ställen då både jobb och boende inte blev som jag tänkt mig, boendet var bra men höll mig inte kvar på ett jobb som inte levde upp till mina förväntningar, det är lite så för mig i allafall att om man kan välja jobb så behövs det mer för att man också ska stanna.
Det är ju plus och minus med allt och det handlar nog mer om man är bestämd med hur man vill bo, tex om man hittar den där gården man suktar efter i exakt rätt läge eller om man har ett fritidsintresse som det är svårt att utföra eller hitta likasinnade eller vad man nu har för behov.
För mig är det viktigt att gå på min känsla, jag kan bo ett tag i lägenhet men då vill jag att den känns ”jag” och att den ligger i ett område jag trivs i tex där det finns möjligheter att göra det jag gör.
 
Jag jobbar inom ett område där jobbet är lite mer än ett jobb. Det är en kallelse.

Tack för era tankar!
Angående hus går det absolut att hitta ett annat hus som är precis lika bra, eller bättre, än det jag har idag. Det är mer en ekonomisk fråga som kommer att lösa sig eftersom jag har hög lön.

Jag har funderat på detta om jobb eller boende är viktigast och kommit fram till att båda är lika viktiga. Den stora skillnaden är att det finns många hus att välja mellan inom rimligt avstånd från arbetet.

Jag kommer att göra så att jag letar tjänster och bryr mig mindre om hus. I de områden jag vill jobba är ändå husen billigare än genomsnittet.

Hittar jag rätt jobb är jag relativt övertygad om att jag också inom rimlig tid hittar rätt hus.
 
Jag jobbar inom ett område där jobbet är lite mer än ett jobb. Det är en kallelse.

Tack för era tankar!
Angående hus går det absolut att hitta ett annat hus som är precis lika bra, eller bättre, än det jag har idag. Det är mer en ekonomisk fråga som kommer att lösa sig eftersom jag har hög lön.

Jag har funderat på detta om jobb eller boende är viktigast och kommit fram till att båda är lika viktiga. Den stora skillnaden är att det finns många hus att välja mellan inom rimligt avstånd från arbetet.

Jag kommer att göra så att jag letar tjänster och bryr mig mindre om hus. I de områden jag vill jobba är ändå husen billigare än genomsnittet.

Hittar jag rätt jobb är jag relativt övertygad om att jag också inom rimlig tid hittar rätt hus.
Ot men jag är så avundsjuk på er som känner så för era jobb. Som verkligen känner att ni hittat rätt yrke/kall. Jag ha ALDRIG känt så, jag har mer eller mindre vantrivts på samtliga ställen jag jobbat på. Det enda stället som var roligt att jobba på var Kappahl men det var också för att det var på timme när jag ville, det var tillfälligt medan jag pluggade. Jag hade garanterat vantrivts där oclså om jag stannat tillräckligt länge. Sen har butik sugiga tider när man har familj + dåligt betalt så det är inte aktuellt jobba i butik igen. Det gick då inte nu.

Har typ accepterat att jag kommer gå och vantrivas och känna mig miserabel tills jag går i pension lol.
 
Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef. Jag har den familj jag alltid längtat efter (hunden och katten, i mitt hus kommer det bara in varelser med fyra ben och svans).

Men, jag har tappat glöden. Jag känner inget engagemang för arbetet. Jag längtar efter ett nytt arbete.

Jag är utbildad inom ett bristyrke och kan få nytt jobb i stort sett i hela Sverige.

Jag köpte mitt lilla hus i förhoppning om att det var pga vantrivsel i lägenheten som gjorde att jag inte trivdes på jobbet.

Nu sitter jag med ett hus jag älskar, men som jag inte har råd att sälja (eller snarare har jag inte råd att köpa nytt då jag haft många extrautgifter med huset, bland annat borrat ny brunn, som gör att jag i nuläget inte får tillbaka allt jag lagt på huset).

Samtidigt vill jag inte jobba kvar. Jag behöver en nystart. Problemet är att jag inte vet var.

Det finns tjänster i fjällvärlden jag funderar på att söka. Likaså i Norrland. Jag vill inte bo i en storstad. Jag vill bo nära naturen, långt bort från alla köpcentrum.

Så, ska jag söka ny tjänst, sälja mitt hus och (troligen) tvingas bo i en tråkig lägenhet ett tag?

Jag jobbar inom ett välbetalt yrke vilket gör att jag inom ett eller max två år bör ha sparat ihop till en kontantinsats till ett hus på omkring 1 miljon, vilket jag räknar mer bör finnas att köpa i de områdena jag vill bo.

Eftersom det verkar som att tag bestämt mig för att söka ny tjänst, var skulle ni råda mig att söka mig till rent geografiskt?

Krav:
Naturnära
Gärna fjäll
Landsbyggd
Inte söder om Småland (absolut inte Skåne eller Blekinge)
Gärna ett område där husen är i rimlig prisklass.
Gärna mitt ute i ingenstans med grannen minst en kilometer bort.


Härjedalen har jag tittat lite på. Finns tjänster som jag är intresserad av. Enligt hemnet finns det hus i en prisklass jag inom rimlig tid har råd att betala.

Norrlands inland har jag också tittat på. Massor av tjänster, men ingen jag känner wow för. Hus finns också. I Norrland kan jag hitta allt, men svårare att hitta drömjobbet.

Småland, Östergötland finns det en tjänst som jag verkligen vill ha (om jag blir erbjuden tackar jag ja). Just där tjänsten är placerad är husen dyrare och de där åren i en tråkig lägenhet kan tyvärr bli fler…
Är det ”värt” att flytta till drömjobbet och offra drömboendet under några år?

Väldigt osammanhängande tråd, vet inte riktigt vad jag vill med den … kanske andras erfarenhet att våga ta steget, sälja hus, flytta och inte kunna bo exakt som man vill under ett par år.

Är jobbet eller bostaden det viktigaste?
Även om jag älskar mitt hus är huset rent geografiskt på fel ställe, jag längtar egentligen längre norrut…

Är det någon som såld drömhuset efter bara ett par månader eftersom man fått nytt arbete (eller av någon annan anledning)?

Vad är viktigast; drömjobbet eller drömhuset?
Men man kanske inte klarar av som människa att ha glöd och engagemang hur länge som helst :) kanske räcker det till slut att göra ett bra jobb och tycka det är kul. Glöd och engagemang är väl som lycka, då och då känslor, eller känslor som kräver nytt hela tiden för att återuppstå. Dvs man kan känna glöd för en ny uppgift men hundrade gången man gör den är det svårt att känna glöd utan man måste öka och ha nytt för att få känslan. Tänker att du kanske kan finna glöd och engagemang i en ny fritidssyselsättning om det är så att du älskar ditt hus och ditt jobb som du har nu. (eller så är det såklart bara så att man trivs bäst med att flytta och byta jobb ganska ofta och att tillvaron kan få det lilla extra bara genom att flytta och byta. Men ev kan det vara så att det kan vara svårt att hitta det perfekta jobbet och huset som ger glöd och engagemang år efter år efter år och man alltid är där.)
 
Personligen så gör jag inga stora livsbeslut så här års. Jag blir alltid väldigt påverkad av att det blir mörkare. Jag trivs inte med livet, allt känns extra tråkigt, inget känns riktigt meningsfullt osv osv.

Om du är likadan så hade jag, om jag vore du, sansat mig lite och funderat på om det är årstiden, eller om jag verkligen är missnöjd med livet. Kanske tagit en resa till solen för att se hur det känns då? För mig försvinner hela höstdepressionen helt om jag kommer utomlands en vecka.

Bara en tanke. Är du inte likadan så kan du bortse helt från mitt meddelande.
 
Ot men jag är så avundsjuk på er som känner så för era jobb. Som verkligen känner att ni hittat rätt yrke/kall. Jag ha ALDRIG känt så, jag har mer eller mindre vantrivts på samtliga ställen jag jobbat på. Det enda stället som var roligt att jobba på var Kappahl men det var också för att det var på timme när jag ville, det var tillfälligt medan jag pluggade. Jag hade garanterat vantrivts där oclså om jag stannat tillräckligt länge. Sen har butik sugiga tider när man har familj + dåligt betalt så det är inte aktuellt jobba i butik igen. Det gick då inte nu.

Har typ accepterat att jag kommer gå och vantrivas och känna mig miserabel tills jag går i pension lol.
Jag gjorde ett aktivt val och pluggade på universitetet i många år.

Jag ångrar mig inte en dag det yrke som valde mig.

Jag tror det är viktigt att våga hitta sin kallelse och följa den, även om det innebär 10 års studier.

Det finns ingenting annat jag skulle vilja jobba med.
 
Personligen så gör jag inga stora livsbeslut så här års. Jag blir alltid väldigt påverkad av att det blir mörkare. Jag trivs inte med livet, allt känns extra tråkigt, inget känns riktigt meningsfullt osv osv.

Om du är likadan så hade jag, om jag vore du, sansat mig lite och funderat på om det är årstiden, eller om jag verkligen är missnöjd med livet. Kanske tagit en resa till solen för att se hur det känns då? För mig försvinner hela höstdepressionen helt om jag kommer utomlands en vecka.

Bara en tanke. Är du inte likadan så kan du bortse helt från mitt meddelande.
I sak har du rätt. De senaste tre åren har jag blivit deprimerad den här tiden på året.
Samtidigt har jag också burit på en längtan efter förändring i flera år.
På ett sätt känns det skönt när beslutet väl är fattat.
Jag ser fram emot att flytta till en ny plats. Det ska bli skönt att slippa den skånska så kallade vintrarna.
 
Jag gjorde ett aktivt val och pluggade på universitetet i många år.

Jag ångrar mig inte en dag det yrke som valde mig.

Jag tror det är viktigt att våga hitta sin kallelse och följa den, även om det innebär 10 års studier.

Det finns ingenting annat jag skulle vilja jobba med.
Det finns tyvärr inget jag vill jobba med haha. Jag har också pluggat och har fått ett bra jobb med en hög lön (vet inte riktigt hur den delen gick till dock, mest tur men ibland ska man ha det) men jag trivs ändå inte 😂
 
I sak har du rätt. De senaste tre åren har jag blivit deprimerad den här tiden på året.
Samtidigt har jag också burit på en längtan efter förändring i flera år.
På ett sätt känns det skönt när beslutet väl är fattat.
Jag ser fram emot att flytta till en ny plats. Det ska bli skönt att slippa den skånska så kallade vintrarna.
Man ska inte vara rädd för sådana förändringar, tror jag. De kan ge så mycket mer än man tror, till det bättre.

Och bonusen är att slippa de skånska så kallade vintrarna, de är inte mycket att hänga i julgranen och är nog för att göra en deprimerad bara det.....
 
Ot men jag är så avundsjuk på er som känner så för era jobb. Som verkligen känner att ni hittat rätt yrke/kall. Jag ha ALDRIG känt så, jag har mer eller mindre vantrivts på samtliga ställen jag jobbat på. Det enda stället som var roligt att jobba på var Kappahl men det var också för att det var på timme när jag ville, det var tillfälligt medan jag pluggade. Jag hade garanterat vantrivts där oclså om jag stannat tillräckligt länge. Sen har butik sugiga tider när man har familj + dåligt betalt så det är inte aktuellt jobba i butik igen. Det gick då inte nu.

Har typ accepterat att jag kommer gå och vantrivas och känna mig miserabel tills jag går i pension lol.

Jag har mitt jobb mer eller mindre som kall... och jag älskar verkligen mitt jobb. Men det gör också att det är EXTREMT lätt att bränna ut sig (något jag testat några gånger).

Så det är för- och nackdelar med allt :)
 
Jag har mitt jobb mer eller mindre som kall... och jag älskar verkligen mitt jobb. Men det gör också att det är EXTREMT lätt att bränna ut sig (något jag testat några gånger).

Så det är för- och nackdelar med allt :)
Det är klart. Är det roligt så vill man kanske inte sätta stopp i tid. För mig handlar det mer om för lite att göra, för sega och långsamma processer, frustration över att inget händer (för ingen gör något), behöver sitta av dagarna för jag är klar på typ 3 timmar men måste stanna ytterligare 5.

Ska byta nån gång, men vet inte till vilken arbetsplats för har upplevt ungefär samma på de senaste 4 ställena jag varit på 🤪
 
Det är klart. Är det roligt så vill man kanske inte sätta stopp i tid. För mig handlar det mer om för lite att göra, för sega och långsamma processer, frustration över att inget händer (för ingen gör något), behöver sitta av dagarna för jag är klar på typ 3 timmar men måste stanna ytterligare 5.

Ska byta nån gång, men vet inte till vilken arbetsplats för har upplevt ungefär samma på de senaste 4 ställena jag varit på 🤪

I min bransch finns inget "vara klar", det finns alltid oändliga listor av möjliga saker att uppfinna och utveckla (som måste begränsas) och oändliga möjligheter att gräva ned sig i helt nya områden av kunskaper. Det kan också vara frustrerande, men på annat sätt :-)
 
Östergötland är fint, jag gillar den östra sidan mest (men det är för att jag är därifrån). Bor just nu i mitten så att säga, och jag saknar skärgården som fan.

Vet inte var jobbet ligger som du sökt, och har inte läst hela tråden för att veta om du fått jobbet.

Tänkte iallafall flagga för att jag äger en liten fin villa i de östra delarna, en mindre sådan. Hyr ut den via Airbnb just nu, men är inte avig att hyra ut den på längre tid till rätt person och till rätt pris. Den ligger helt ensam på en stor kuperad skogstomt. 300 meter till närmaste granne.

Säger det endast för att jag själv hade hatat att bo i lägenhet när jag varit van vid hus.
 
Östergötland är fint, jag gillar den östra sidan mest (men det är för att jag är därifrån). Bor just nu i mitten så att säga, och jag saknar skärgården som fan.

Vet inte var jobbet ligger som du sökt, och har inte läst hela tråden för att veta om du fått jobbet.

Tänkte iallafall flagga för att jag äger en liten fin villa i de östra delarna, en mindre sådan. Hyr ut den via Airbnb just nu, men är inte avig att hyra ut den på längre tid till rätt person och till rätt pris. Den ligger helt ensam på en stor kuperad skogstomt. 300 meter till närmaste granne.

Säger det endast för att jag själv hade hatat att bo i lägenhet när jag varit van vid hus.

Jobbet ligger vid Vättern läste jag, vilket är andra sidan. Men det där med att Norrköping är kuperat och Linköping är slätt stämmer bara för Linköping centralt och västerut. Både österut och söderut så blir det vackert kuperat landskap (givet att slätt inte kan vara vackert) väldigt fort, även inom Linköpings kommun. Skärgården i öst är fin, men så attans långt från civilisation...
 
Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef. Jag har den familj jag alltid längtat efter (hunden och katten, i mitt hus kommer det bara in varelser med fyra ben och svans).

Men, jag har tappat glöden. Jag känner inget engagemang för arbetet. Jag längtar efter ett nytt arbete.

Jag är utbildad inom ett bristyrke och kan få nytt jobb i stort sett i hela Sverige.

Jag köpte mitt lilla hus i förhoppning om att det var pga vantrivsel i lägenheten som gjorde att jag inte trivdes på jobbet.

Nu sitter jag med ett hus jag älskar, men som jag inte har råd att sälja (eller snarare har jag inte råd att köpa nytt då jag haft många extrautgifter med huset, bland annat borrat ny brunn, som gör att jag i nuläget inte får tillbaka allt jag lagt på huset).

Samtidigt vill jag inte jobba kvar. Jag behöver en nystart. Problemet är att jag inte vet var.

Det finns tjänster i fjällvärlden jag funderar på att söka. Likaså i Norrland. Jag vill inte bo i en storstad. Jag vill bo nära naturen, långt bort från alla köpcentrum.

Så, ska jag söka ny tjänst, sälja mitt hus och (troligen) tvingas bo i en tråkig lägenhet ett tag?

Jag jobbar inom ett välbetalt yrke vilket gör att jag inom ett eller max två år bör ha sparat ihop till en kontantinsats till ett hus på omkring 1 miljon, vilket jag räknar mer bör finnas att köpa i de områdena jag vill bo.

Eftersom det verkar som att tag bestämt mig för att söka ny tjänst, var skulle ni råda mig att söka mig till rent geografiskt?

Krav:
Naturnära
Gärna fjäll
Landsbyggd
Inte söder om Småland (absolut inte Skåne eller Blekinge)
Gärna ett område där husen är i rimlig prisklass.
Gärna mitt ute i ingenstans med grannen minst en kilometer bort.


Härjedalen har jag tittat lite på. Finns tjänster som jag är intresserad av. Enligt hemnet finns det hus i en prisklass jag inom rimlig tid har råd att betala.

Norrlands inland har jag också tittat på. Massor av tjänster, men ingen jag känner wow för. Hus finns också. I Norrland kan jag hitta allt, men svårare att hitta drömjobbet.

Småland, Östergötland finns det en tjänst som jag verkligen vill ha (om jag blir erbjuden tackar jag ja). Just där tjänsten är placerad är husen dyrare och de där åren i en tråkig lägenhet kan tyvärr bli fler…
Är det ”värt” att flytta till drömjobbet och offra drömboendet under några år?

Väldigt osammanhängande tråd, vet inte riktigt vad jag vill med den … kanske andras erfarenhet att våga ta steget, sälja hus, flytta och inte kunna bo exakt som man vill under ett par år.

Är jobbet eller bostaden det viktigaste?
Även om jag älskar mitt hus är huset rent geografiskt på fel ställe, jag längtar egentligen längre norrut…

Är det någon som såld drömhuset efter bara ett par månader eftersom man fått nytt arbete (eller av någon annan anledning)?

Vad är viktigast; drömjobbet eller drömhuset?
För mig är mitt privatliv viktigare än jobbet, så just nu har jag tex det liv jag vill ha utanför jobbet, då kan jag "stå ut med" ett mindre kul jobb för att kunna bo där jag bor och ha det liv jag vill ha. Jag har liksom landat på en plats där jag vill vara med umgänge och boende. Ska väldigt mycket till för att jag ska släppa det. Men på dig låter det lite som att det är fjällen och naturen som drar då hade jag definitivt flyttat dit, du kan alltid hyra ett litet hus där medan du letar nytt att köpa.
 
Det finns faktiskt en tjänst ute som ligger ungefär lika långt från hemmet som mitt nuvarande jobb (men åt andra hållet).

Har funderat på att söka. Är väl inte drömjobbet precis, men samtidigt intressant och blir ju en nystart det också.

Får jag inte jobbet i Östergötland (som verkligen är mitt drömjobb och där jag med tiden, och mer pengar, även kan hitta drömhuset) är jobbet i grannkommunen inte alls ett dåligt alternativ.

Att söka jobbet nära där du bor behöver ju inte innebära att du faktiskt tackar ja i slutändan. Jag brukar tänka att jag kan alltid söka ett jobb, gå på en eventuell intervju och sen bestämma mig definitivt. Såklart tjänsten måste i grunden vara tillräckligt intressant för att jag ska söka men helt uppfattning om tjänsten och utvecklingsmöjligheter får man ju inte förrän efter intervjun.
 
Jobbet ligger vid Vättern läste jag, vilket är andra sidan. Men det där med att Norrköping är kuperat och Linköping är slätt stämmer bara för Linköping centralt och västerut. Både österut och söderut så blir det vackert kuperat landskap (givet att slätt inte kan vara vackert) väldigt fort, även inom Linköpings kommun. Skärgården i öst är fin, men så attans långt från civilisation...

Ja det är ju väldigt varierat i Östergötland. Bodde i Kolmården flera år och där kan vi snacka backe upp och backe ned. Jag är ju som sagt från skärgården mer. Delar av sambon släkt bor mot Vättern. Hans familj ägde en gård i den platta delen av länet, de bor kvar i ett nybyggt hus på avstyckad tomt. Så när det händer att vi på en dag åker från östra till Västra sidan så är det som du säger, vi åker från kuperat (bergigt, mycket skog mm), genom ett platt parti för att sen åter befinna oss i det kuperade med mycket skog 😅

Ja.. Det är ju det som är nackdelen. Men just där jag kommer ifrån är det bra vägar mm iallafall.
 
Jag tänker så här. Om du nu KAN hyra ut ditt hus så skulle det kunna vara en del i att "ha kakan å äta kakan". Dels får du in pengar på huset och kan lägga det på nya boendet. Du får dessutom en "prova på" period. Saknar du huset och det nya jobbet inte är vad du trodde så har du ju hemmet kvar.
Om det sen är så att huset är "glömt" och nya arbetet är allt du vill ha. Då har dels marknaden kanske hunnit bli bättre så du dessutom får bättre för huset ? Om inte annat så har du kanske fått lite + på pengarna när du hyrt ut det ?
 
Jag tänker så här. Om du nu KAN hyra ut ditt hus så skulle det kunna vara en del i att "ha kakan å äta kakan". Dels får du in pengar på huset och kan lägga det på nya boendet. Du får dessutom en "prova på" period. Saknar du huset och det nya jobbet inte är vad du trodde så har du ju hemmet kvar.
Om det sen är så att huset är "glömt" och nya arbetet är allt du vill ha. Då har dels marknaden kanske hunnit bli bättre så du dessutom får bättre för huset ? Om inte annat så har du kanske fått lite + på pengarna när du hyrt ut det ?
Funderar faktiskt på att hyra ut.
När jobb är klart tänkte jag kontakta mäklaren så får hon komma hit och värdera så får jag se hur mycket det jag gjort på huset har genererat i värdeökning.
Får jag inte vettigt betalt är uthyrning ett bra alternativ.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 526
Senast: sjoberga
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 007
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 933
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 314
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp