Att lämna i smyg

Det finns några få lediga villor som hyrs ut. För sisådär 15000 i månaden i kallhyra. Flera mil ut på landsbygden. Jag bor gärna lantligt. Jag kan köra några mil om dagen till skola och sedan jobb. Men jag kommer inte ha råd att betala dem hyran. Verkligen inte med föräldrapenning och inte sedan med min "vanliga" lön heller. Jag kommer inte ha råd att ha bilen kvar som ensamstående - än mindre tanka den.

Att någon ska finnas som stöd i något luddigt format är inte en hjälp för någon i min situation. Att kunna räkna ut att kanske få 800 eller 3000 i bostadsbidrag duger inte. Att preliminärt räkna ut att kunna få ca 3000 i underhåll för minsta hjälper inte. Det är inte garanterade pengar. Och jag måste VETA innan jag agerar.
Den dagen jag lämnar måste jag sitta i ett eget boende, med egen(garanterad)inkomst och vetskapen att barnen inte tvingas iväg.

Det är hemskt men jag förstår de mammor som till slut ställer sig på en tågräls med sina barn. Att inte kunna lova sina barn på heder och samvete att vara trygga och slippa vara rädda och må dåligt är ren tortyr! Som det är nu finns jag iaf i samma hus. Alldeles intill.

Har läst tråden ”i smyg” och funderat länge på att skriva något.

Jag lider verkligen med dig. Även om jag på inget sätt har levt i samma situation som du har även jag varit tvungen att fatta ett väldigt svårt beslut (i mitt fall handlar det om en förälder som aldrig borde ha skaffat barn. Jag är ”fri” sedan 20 år. Föräldern lever, men jag har inte träffat hen på över 20 år och kommer aldrig mer att göra det. Kommer heller inte att gå på begravningen. Självklart har detta fått stora konsekvenser (jag har inte, och kommer aldrig mer att ha, kontakt med mina syskon). Även jag har förr om åren funderat på självmord. Jag har levt med känslan att vad som helst är bättre än att tvingas leva i förälderns våld.

Även om jag idag har ett bra liv, ett bra jobb långt från föräldern, drömmer jag stundvis mardrömmar och kommer hela livet att bära på sorgen och såren från en barndom ingen borde behöva genomlida.

Barn märker när föräldrarna inte mår bra (för mig personligen var det en enorm lättnad när mina föräldrar äntligen skildes.) Min andra förälder, som levt i rädsla och förtryck under hela äktenskapet, bär fortfarande på djupa sår (har svårt att känna kärlek till sina barn på grund av den människa som hen olyckligtvis gifte sig med).

Jag har själv gått i terapi i många år och tvingats lära mig leva. Idag är jag lycklig, men resan har varit fruktansvärt jobbig.

Det är lätt för mig som utomstående att säga att du behöver söka hjälp, att du inte kan (varken för egen del, eller för barnens skull) leva kvar i den situation du har nu.

Tyvärr är Sveriges lagstiftning inte tillräcklig i de här fallen. Föräldrarnas rätt till sina barn är tyvärr större än barnens rätt till ett vettigt liv. Finns tyvärr flera exempel på barn som farit illa (och till och med dödats) under de obligatoriska träffarna med de biologiska föräldrarna.

Det du behöver är hjälp, skyddat boende och en bra advokat.

Mitt råd är att du kontaktar kvinnojouren. Det finns tyvärr inga garantier för att pappan aldrig får träffa sina barn. Det finns tyvärr inga garantier för att du får enskild vårdnad.

Samtidigt kan du inte fortsätta leva det liv som du gör nu. Det finns stor risk att han en dag kommer att ta till fysisk våld, både mot dig och mot barnen.

Tyvärr är lagstiftningen inte tillräcklig när det gäller den psykiska misshandeln. (I mitt fall handlar det enbart om psykisk misshandel). Lagen är anpassad för fysiskt våld. Inte för psykisk våld.

Kvinnojouren kan hjälpa dig med skyddat boende, stöd (både rättsligt och mentalt). Även barnen behöver hjälp (vilket kvinnojouren också kan hjälpa till med).

Du behöver även ekonomisk hjälp. Tyvärr kommer du nog inte att kunna lösa situationen på egen hand. Det kostar för mycket med eget boende och omkostnaderna däromkring. Du behöver hjälp och du behöver hjälp NU. Inte imorgon, utan nu.

För både din och barnens överlevnad, ring kvinnojouren. Flytta akut (idag, inte imorgon) till skyddat boende. Våga ta steget, om inte annat för barnens skull. De ska inte behöva leva det liv ni gör nu.

Vad jag nu i efterhand hade önskat att min andra förälder hade vågat skilja sig tidigare. Vad jag önskar att hen hade tagit med sig mig och flyttat iväg. (I mitt fall särbehandlade den ena föräldern mig, mina syskon har en helt annan syn på våran uppväxt. Det var jag och min ena förälder som for illa, inte mina syskon).

Sök hjälp! Ring kvinnojouren idag. Var beredd på några jäkligt jobbiga månader. Var beredd på att få kämpa. Glöm aldrig att det är värt det i slutändan. Det finns en bättre framtid både för dig och för barnen.

Angående kyrkan (jobbar där själv) har en präst 100% tystnadsplikt. En präst får aldrig, under några omständigheter, säga vad som sagts under enskilda samtal. För att ta ett exempel, om K i ett enskilt samtal med en präst berättar att hen mördat L får prästen inte berätta detta för någon. Inte ens ett anonymt tips till polisen. Tystnadsplikten är 100% oavsett situation.

Diakonens tystnadsplikt ser annorlunda ut. Diakonens tystnadsplikt liknar läkarens. Diakoner har anmälningsskyldighet om det rör sig om grova brott och barn som far illa.

Mitt tips är att du i första hand kontaktar kvinnojouren. Mitt andra tips är att du kontaktar en präst. Du behöver någon att prata med, någon utomstående.

Framförallt behöver du våga ta steget, lyfta på luren och ringa kvinnojouren. Flytta till skyddat boende och påbörja den långa vägen mot ett liv i frihet.

Det är fruktansvärt svårt att lära sig leva igen. Det är fruktansvärt svårt att bygga upp sitt liv igen. Men, det är värt det. För mig tog det mer än 10 år att läka. Det tog ännu längre tid att våga prata om det (utanför terapirummet). Men, med rätt hjälp och stöd kommer du i framtiden att ha ett eget boende, jobb och ett eget liv. Du kanske måste flytta långt, du kanske måste börja om i en helt ny stad. Men, hur svårt det än är kommer du att hitta ditt liv.

Så, ring kvinnojouren NU.

Jag instämmer med ovanstående, du måste bort NU.
Högtider, och då framförallt jul, är statistiskt sett den farligaste tiden för en kvinna att befinna sig med en våldsam man. Så snälla, tänkt inte att du ska ”stanna över jul”!

Och; som föräldraledig kan du också få CSN om du studerar på distans. Det kanske kan vara ett sätt att få inkomsten att gå ihop, iaf i den akuta fasen? Det finns kurser som fortfarande tar emot sena anmälningar.

Som nån som gått igenom en liknande resa för ett par år sedan säger jag bara: det blir ALDRIG lättare än NU. Det kommer aldrig en dag när allt är ordnat och tryggt nog att lämna. En del av hans makt över dig sitter i att du förlorat tron på din egen förmåga att klara dig ute i världen.

Det enda jag ångrar efter att ha tvingats fly från gård och liv, är att jag inte gjorde det 20 år tidigare. Livet på andra sidan är enormt mycket bättre.

Kontakta en kvinnojour i din kommun, du kan göra det helt anonymt, det finns skyddade boenden över hela Sverige. Den enda garantin som finns är att det inte kommer bli lättare för dig att stanna. Möbler, boende osv kan en kvinnojour/skyddat boende hjälpa dig med, de har utbildad personal (de flesta) som hanterar personer i kris dagligen, det finns medel där som kan hjälpa dig, både praktiskt och mentalt.

Ta hand om dig :heart

Det finns några få lediga villor som hyrs ut. För sisådär 15000 i månaden i kallhyra. Flera mil ut på landsbygden. Jag bor gärna lantligt. Jag kan köra några mil om dagen till skola och sedan jobb. Men jag kommer inte ha råd att betala dem hyran. Verkligen inte med föräldrapenning och inte sedan med min "vanliga" lön heller. Jag kommer inte ha råd att ha bilen kvar som ensamstående - än mindre tanka den.

Att någon ska finnas som stöd i något luddigt format är inte en hjälp för någon i min situation. Att kunna räkna ut att kanske få 800 eller 3000 i bostadsbidrag duger inte. Att preliminärt räkna ut att kunna få ca 3000 i underhåll för minsta hjälper inte. Det är inte garanterade pengar. Och jag måste VETA innan jag agerar.
Den dagen jag lämnar måste jag sitta i ett eget boende, med egen(garanterad)inkomst och vetskapen att barnen inte tvingas iväg.

Det är hemskt men jag förstår de mammor som till slut ställer sig på en tågräls med sina barn. Att inte kunna lova sina barn på heder och samvete att vara trygga och slippa vara rädda och må dåligt är ren tortyr! Som det är nu finns jag iaf i samma hus. Alldeles intill.

Ta kontakt med kvinnorjouren i din kommun och hör med dem vad du kan få hjälp med. Du kommer ALDRIG ha allt på plats innan du lämnar. Inte utan hjälp!!

Du behöver inte ha bevis på våldet - psykisk misshandel är psykisk misshandel. Det går ut över barnen också - även om du finns i närheten.

Du och barnen behöver ta er därifrån NU - och du behöver hjälp av kvinnorjour/socialen - framför allt om du inte har släktingar/vänner som kan hjälpa till.

/Lizzie

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 234
Senast: Presto
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 674
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 918
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 769
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V