Buffert du kommer åt direkt

Men bor man så att man absolut behöver bil har man väl ändå inte bara en bil? Och har man bara en som går sönder och det blir akut behov så går det att hyra en bil ett par dagar. Så nej, ser fortfarande inte behovet att ha några 50-100 k på ett konto med kass ränta när det i princip går en bankdag att sälja lite fonder/aktier eller liknande idag. Skulle aldrig i livet spontanköpa någonting för så mycket pengar utan då vill jag hinna efterforska lite först kring vad det är jag köper.
Säger inget om summorna, alla vill ha olika stor buffert.
Men det tar 7 bankdagar på LF och Swedbank att få ut pengar för de fonder/aktier man säljer, inte 1. Bra att tänka på.

Men hur många leverantörer kan komma och installera en ny värmepump samma dag som någonting gått sönder? (Och så dyr är väl knappast bara pumpen? Har fått en offert på de summorna men det var inklusive borrhål). När det gäller värmesystem har jag definitivt hellre buffert i form av andra alternativa värmekällor jag har tillgång till direkt vid behov som en braskamin eller luftvärmepump än sitter med 100k på ett nollräntekonto. Men alla gör som dom vill förstås.
Nej det går ju dessutom oftast på faktura så, pengar behöver finnas men inte på dagen. Det är få hantverkare om ens några som kräver betalning på plats så att säga, de skickar ju alltid en faktura om man nu inte köper tjänsten svart.

*KL* Med djurvård är det ju däremot skillnad, en del veterinärer och kliniker tar ju inte längre på faktura eftersom det händer att folk inte betalar. Så där har jag däremot varit med om att man måste betala hela summan på en gång, när man hämtar sitt djur. Dessutom är det ju mediciner och sådant som behöver hämtas ut och som också behöver betalas på plats. Så jag skulle nog säga att om man har djur är det extra viktigt att ha en tillgänglig buffert som man kan få tag på samma dag, med hus räcker det inom 15 dagar eftersom i stort sett allt går att ta på faktura eller avbetalning (utan ränta).

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 488
Senast: Kakis
·
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
2 236
Senast: Gnist
·
Äldre Jag funderar på att skaffa mig ett kreditkort. Vad har ni för erfarenheter? Vad ska man fundera på? Vilket kreditkort är bäst? Det... 2
Svar
33
· Visningar
2 646
Senast: pretsco
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Budget samt tid för hund

Hästrelaterat

Tillbaka