Menade inte att vara kort men sitter på mobilenTack! ️
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Menade inte att vara kort men sitter på mobilenTack! ️
ISK kontot är ju samma som andra konton ang att du direkt kan ta pengar från det . Ett ISK konto ger ingen ränta/vinst heller .
Nej, jag är inte orolig över jag skall köpa grejer i tid och otid.
Men vi snittar ju ca 4 klinikbesök per år, och det är väl en typiskt sådan grej som jag inte vill betala från min lön - utan från min buffert.
Om jag då har bufferten i fonder eller aktier eller på något annat typ av konto så vill jag inte att det skall straffa sig att jag faktiskt kommer att behöva ta ut pengar flera gånger per år. Då tänker jag på avgifter som t.ex. minusränta. Eller administrativa kostnader - eller kostnader som jag kanske bara inbillar mig att de finns?
Dessutom skattar du årligen på pengarna.Det är nog inte så många som använder ISK-konton till att enbart ha pengarna på. Ett ISK-konto är ju till för aktier och fonder.
Mitt bästa spartips är att tänka att många bäckar små blir en stor å. Det är de små utgifterna som du inte tycker är så farliga som kan bli ett bra sparkonto. Varje gång du köper en kaffe på stan eller en chokladbit på ICA eller tänker impulsköpa den där tröjan så tänker du ett varv till. Behöver jag verkligen detta? Oftast behöver man inte fler kläder eller den där kaffen. Istället för du över 25:- för ditt kaffe till sparkontot. Kalla det kontot för någonting speciellt, eller nämn överföringen med någonting speciellt tex "Avstår", så får du se hur mycket som kommer från att du avstår enklare saker. Och var hård och disciplinerad, det tar kanske 2 minuter men för över de pengarna på en gång du avstår så du inte glömmer.Har ni fler ideer?