ameo
Moderator
Självinsikt är ett första steg mot lösningen. Men det förutsätter ju såklart att man själv tycker att det är ett problem.Och oavsett, skulle jag vilja säga, från perspektivet att bli lämnad, att troligtvis var jag nog inte mycket bättre än din sambo när det gällde att få saker gjorda, och ta ansvar för mig själv, och i stor utsträckning fortfarande är, tyvärr, så säger jag att det är alltid hans eget ansvar att söka hjälp och allt sådant. Självklart kan det vara så att man behöver stöttning och kanske lite draghjälp ibland, men för att förändring ska ske, måste man vara villig att ändra sig, och vara den som åtminstone ber om hjälp för att göra något åt saken.
Det här blir mycket ur mitt perspektiv, från den som inte riktigt verkar klara av att ta tag i sina egna problem (jag har väl delvis gjort detta nu, sisådär 30-35 år efter att jag kanske borde börjat, men det är en annan historia). Men, det jag vill ha sagt med den här romanen, är att om du känner att det är dags att lämna förhållandet, och att du har insett att det inte kommer bli någon förbättring mellan dig och din sambo, så självklart ska du lämna. Förhoppningsvis kommer din sambo till insikt om sina problem, och jobbar med sin personliga utveckling, någon gång i framtiden, men det ska ju egentligen inte du lägga någon energi på att bry dig om.
Fint av dig att dela med dig om din egen insikt!