Skaffa barn eller inte

Det har jag ocksĂ„ gjort.😅 Han slutade med det till sist, men det har varit mycket negativt som jag tror redan pĂ„verkat mig, sĂ„som hans rĂ€dsla att fĂ„ att barn som Ă€r sjukt, att fĂ„ förlossningsskador som pĂ„verkar livskvaliteten. Men Ă€ven att han sagt att jag ju redan mĂ„tt vĂ€ldigt dĂ„ligt under perioden vi varit tillsammans, nĂ€r jag tappat jobb bl.a., men mycket pga att relationen varit pĂ„frestande. Att jag skulle mĂ„ dĂ„ligt av att ha barn för att jag Ă€r en kĂ€nslig person och att min mammas problem med psykisk ohĂ€lsa kanske skulle nedĂ€rvas... Jag har sett mig sjĂ€lv som en stark och driven person hela livet, om Ă€n högkĂ€nslig personlighetstyp. Jag har ju sett det som nĂ„got jag Ă€r stolt över och som kör mig till en empatisk mĂ€nniska, men han ser alltsĂ„ detta som Ă€nnu en riskfaktor och jag kan inte lĂ„ta bli att fundera pĂ„ samma sak. NĂ„vĂ€l, han pratar inte lĂ€ngre om detta pga att jag sagt att jag mĂ„ste ta beslutet sjĂ€lv.

Som mÄnga sagt, sÄ hÄller jag med om att jag mÄste ta mig an relationen först. Jag har varit tveksam frÄn början, men Àr rÀdd att ta fel beslut om jag lÀmnar. Han Àr en jÀttefin person pÄ massor av sÀtt och vi delar mÄnga gemensamma drömmar. Men samtidigt har det varit mycket som skavt frÄn början ocksÄ, och jag var aldrig riktigt förÀlskad.
Men alltsÄ... Dumpa.
En vettig partner försöker lyfta en. Inte fÄ dig att tÀnka att du Àr "dÄlig" nÀr du sjÀlv ser dig som stark, driven och empatisk.

Om du lÀmnar, och OM det skulle visa sig vara fel beslut, att du ÀndÄ vill vara ihop med honom, tja, dÄ finns det inget som sÀger att ni inte kan hitta tillbaka till varandra igen. Du vet vad du har, men inte vad du kan fÄ. Stanna inte kvar av rÀdsla för vad som hÀnder om du inte Àr ihop med honom. Ska du stanna kvar sÄ ska det vara för att du vill vara med honom, för att era liv blir bÀttre tillsammans och det ger dig sÄ mycket positivt att du inte vill vara utan honom. Varför annars ha en parrelation?

Förövrigt, vem mÄr inte dÄligt av att tex bli av med jobbet? Det Àr ju dÀr man i en parrelation fÄr hjÀlpas Ät och hitta vÀgar tillbaka till bra mÄende, nytt jobb osv. För egen del, nÀr jag mÄtt dÄligt av dÄlig jobbsituation, dÄ har min nuvarande partner enbart peppat mig att orka göra nÄgot bÀttre, och försökt underlÀtta för mig pÄ hemmaplan för att jag ska ha energi att söka nya jobb.

KĂ€nns det inte som att sidospĂ„ret om att hantera andras barn bĂ€ttre tas i en egen trĂ„d? Även om det Ă€r relaterat sĂ„ kanske inte ts ganska svĂ„ra funderingar ska behöva drunkna i inlĂ€gg kring vem som hjĂ€lper barnets kompisar att snyta sig?

Det har jag ocksĂ„ gjort.😅 Han slutade med det till sist, men det har varit mycket negativt som jag tror redan pĂ„verkat mig, sĂ„som hans rĂ€dsla att fĂ„ att barn som Ă€r sjukt, att fĂ„ förlossningsskador som pĂ„verkar livskvaliteten. Men Ă€ven att han sagt att jag ju redan mĂ„tt vĂ€ldigt dĂ„ligt under perioden vi varit tillsammans, nĂ€r jag tappat jobb bl.a., men mycket pga att relationen varit pĂ„frestande. Att jag skulle mĂ„ dĂ„ligt av att ha barn för att jag Ă€r en kĂ€nslig person och att min mammas problem med psykisk ohĂ€lsa kanske skulle nedĂ€rvas... Jag har sett mig sjĂ€lv som en stark och driven person hela livet, om Ă€n högkĂ€nslig personlighetstyp. Jag har ju sett det som nĂ„got jag Ă€r stolt över och som kör mig till en empatisk mĂ€nniska, men han ser alltsĂ„ detta som Ă€nnu en riskfaktor och jag kan inte lĂ„ta bli att fundera pĂ„ samma sak. NĂ„vĂ€l, han pratar inte lĂ€ngre om detta pga att jag sagt att jag mĂ„ste ta beslutet sjĂ€lv.

Som mÄnga sagt, sÄ hÄller jag med om att jag mÄste ta mig an relationen först. Jag har varit tveksam frÄn början, men Àr rÀdd att ta fel beslut om jag lÀmnar. Han Àr en jÀttefin person pÄ massor av sÀtt och vi delar mÄnga gemensamma drömmar. Men samtidigt har det varit mycket som skavt frÄn början ocksÄ, och jag var aldrig riktigt förÀlskad.
Men du, pĂ„ det du beskriver av hur han pratar om dig sĂ„ lĂ„ter han inte som nĂ„gon sĂ€rskilt fin person
 nu vet vi sĂ„klart bara det du skriver men en partner ska inte nedvĂ€rdera din person pĂ„ det sĂ€ttet, du förtjĂ€nar nĂ„gon som lyfter dig!

Jag ville inte ha barn med mitt ex. Hela hans sĂ€tt att vara gjorde det tydligt att han sĂ„g mig som mer vĂ€rd ju bĂ€ttre jobb och utbildning jag hade. Mitt extrajobb pĂ„ Ica under studierna var ”inte ett riktigt jobb”. Sen trĂ€ffade jag min nuvarande sambo som ser mig som en bra och fin person för att jag Ă€r jag, och plötsligt ville jag ha barn, med honom.

Men du, man ska inte behöva sÀga ifrÄn om sÄdana saker. Vill du verkligen leva med nÄgon som dels ser pÄ dig pÄ det sÀttet och dessutom beter sig sÄ?
Alla mÀnniskor har fina sidor. Det betyder inte att man mÄr bra av att vara i en relation med dem.

Jag vill inte ha barn. Jag arbetar med barn och har 9 syskonbarn, det rÀcker. Jag har alltid kÀnt att jag inte Àr redo att offra den tid jag lÀgger pÄ mina intressen eller mig sjÀlv för att lÀgga pÄ nÄgon annan. Sedan förra Äret insÄg jag att jag Àr aroace och dÄ hade det kanske varit svÄrare om jag velat ha barn.

DÀremot i Àldre tonÄren och kanske runt 22 fick jag sÄdan bebisfeber vid varje Àgglossning att jag blev förvirrad, kunde googla barnvagnar och se babyvideos pÄ yt. Det pÄgick kanske till och frÄn upp till 25, sen har det slÀppt. Jag insÄg att vad jag snarare lÀngtade efter var att inreda barnrum, köpa fina grejer och gosa med sovande bebisar. Allt detta kan jag göra med syskonbarn. Visse har ingen lÀngtan som ung men sen fÄr det som Àldre, för mig var det tvÀrtom. Jag Àlskar mitt liv utan barn.

Jag tycker du ska gÄ pÄ din magkÀnsla men ocksÄ inte stressa det, dÀremot tycker jag din partner lÀt oerhört otrevligt som försöker övertala dig.

Jag tror att den hÀr resan med att komma fram till om man vill ha barn eller inte ser sÄ herrans olika ut att det Àr svÄrt att bli klokare av andras resor. Förutom just det kanske, att förstÄ att det finns sÄ herrans mÄnga olika resor.

Men din relation pÄminner en del om min vÀns relation, som tog slut. Hon har svÄrt att prata om barn efter det, utan att hans ord ekar kring vem hon Àr och vad hon vill. Det Àr upp till honom vad han vill men det Àr inte upp till honom vad du vill.

Jag tycker han lÄter som en rövhatt.
Bra att du stÄtt pÄ dig, men sjukt att du behövt göra det.

Jag Àr i Äldern dÀr tiden börjar rinna ut, fyller snart 34. Jag kÀnner varken för eller emot egentligen. Ibland kan jag slÄs av att det vore mysigt och kÀnna viss lÀngtan, andra dagar inte alls. Min partner vill vÀldigt gÀrna ha barn, men vi Àr sÀrbos och det Àr inte aktuellt sÄ lÀnge vi Àr det.

Det jag funderar över mest Àr om jag Àr redo att göra uppoffringen det skulle krÀva. Just nu har jag en jÀtterolig tjÀnst dÀr jag utvecklas och trivs, och driver Àven ett eget bolag som snurrar pÄ bra vid sidan om. Utöver det har jag fem hundar som jag lÀgger mycket tid och pengar pÄ, och som Àr mitt enskilt största intresse. Det finns inte mÄnga sekunder över pÄ en dag, och det hade sÄ klart Àndrat sig drastiskt med barn i bilden.

Jag tycker han lÄter som en rövhatt.
Bra att du stÄtt pÄ dig, men sjukt att du behövt göra det.

Jag Àr i Äldern dÀr tiden börjar rinna ut, fyller snart 34. Jag kÀnner varken för eller emot egentligen. Ibland kan jag slÄs av att det vore mysigt och kÀnna viss lÀngtan, andra dagar inte alls. Min partner vill vÀldigt gÀrna ha barn, men vi Àr sÀrbos och det Àr inte aktuellt sÄ lÀnge vi Àr det.

Det jag funderar över mest Àr om jag Àr redo att göra uppoffringen det skulle krÀva. Just nu har jag en jÀtterolig tjÀnst dÀr jag utvecklas och trivs, och driver Àven ett eget bolag som snurrar pÄ bra vid sidan om. Utöver det har jag fem hundar som jag lÀgger mycket tid och pengar pÄ, och som Àr mitt enskilt största intresse. Det finns inte mÄnga sekunder över pÄ en dag, och det hade sÄ klart Àndrat sig drastiskt med barn i bilden.

*spinner vidare litegrann*

Jag Àr ju ocksÄ sÀrbo och Àven min partner ville ha barn men han visste om redan innan vi blir ihop att det blir inga, dvs det var hans val.

Nu har jag aldrig haft eller velat ha nÄgon karriÀr men befinner mig pÄ en vÀldigt bra plats arbetsmÀssigt just nu. Mycket bra lön, roligt och utvecklande jobb samt att jag har möjlighet att vara engagerad i branschfrÄgor (nÄgot jag faktiskt brinner för).

Det hade aldrig gÄtt med barn, inte exakt som jag jobbar och har jobbat. I en idealisk vÀrld skulle givetvis barn inte vara en faktor men nu Àr de ofta det. Jag hade inte velat kompromissa pÄ det sÀtt en mÄste om en har barn. De kan ringa och be mig Äka utomlands inom en vecka och jag bara gör det. Att ha den friheten Àr underbart.

Jag vill inte ha barn. Aldrig velat. Kommer aldrig att vilja. Det har varit min kÀnsla i alla Är faktiskt och av tvÄ skÀl. 1. Jag vill inte sÀtta ett barn till denna vÀrld nÀr vÀrlden ser ut som den gör (och det har jag sagt i över 25 Är sÄ inget nytt nu). 2. Jag har haft lite psykisk ohÀlsa, ev nÄn diagnos (har ingen formell) och vill inte att barnet antingen ska fÄ med sig det om det Àr genetiskt eller att den ska drabbas om jag skulle mÄ dÄlig igen.

Vill heller inte trÀffa nÄgon som har eller vill ha barn.

För att svara pĂ„ frĂ„gan i ursprungsinlĂ€gget sĂ„ har jag nog ”alltid” velat ha barn. Samtidigt Ă€r jag inte en sĂ€rskilt barnkĂ€r person utan Ă€r bara intresserad av barn jag har nĂ„gon form av relation till. Min mellanson konstaterade efter ett dygn med hund i huset att han ”aldrig hört mamma prata sĂ„ vĂ€nligt med en levande varelse förut” :rofl: FĂ„r konstatera att han Ă€rvt min ironiska sida.

Min man och jag kompletterar varandra bra i förÀldraskapet. Jag har stort tÄlamod med bebisar, smÄbarn och tonÄringar medan han Àr bÀttre med barn frÄn förskoleÄlder och upp till tonÄren.

Visst blir man en annan person nÀr man fÄr barn. Inte en bÀttre person och det tror jag Àr viktigt att komma ihÄg. Allt som hÀnder formar en mÀnniska och det Àr stort att bli förÀlder. Det betyder inte att man fÄr ett sÀmre liv utan barn. Jag tycker vi ska vara tacksamma att vi lever i en tid och i ett land dÀr vi har stor frihet att vÀlja sjÀlv hur vi vill leva vÄra liv.

Sen, bara för att vara glasklar i frÄgan, sÄ gÄr det alldeles utmÀrkt att fÄ barn som bÄde högkÀnslig och med psykisk ohÀlsa. Om man sjÀlv vill. Jag lever med en liten cocktail av bÄde och, och hur det pÄverkat min upplevelse som förÀlder vet jag sÄklart inte eftersom jag inte har nÄgonting att jÀmföra med. Kanske har det varit svÄrare för mig. Eller enklare. Vem vet. Jag Àr i varje fall innerligt lycklig över mina barn och jag tror att de gillar mig hyffsat mycket. Jag ser det varken som en styrka eller en svaghet pÄ ett generellt plan, det Àr vÀl liksom bÄde och. DÀr jag brister kan andra tÀcka upp, och dÀr andra brister visar sig mina styrkor.

Jag trivs i varje fall oerhört som mamma, och om det Ă€r vad du vill sĂ„ ska ingen fĂ„ intala dig att varken högkĂ€nslighet eller potentiell nedĂ€rvd psykiskt ohĂ€lsa en generation uppĂ„t skulle vara nĂ„got som helst hinder. Du vĂ€ljer vad du vill. Min vĂ€ns sköna snubbe snackade ocksĂ„ om hennes förĂ€lder (extremt kĂ€nslig relation), och hur förĂ€lderns DNA inte borde leva vidare och om hon skulle fĂ„ barn kommer barnet bli exakt som förĂ€ldern 🙃 Det Ă€r ett sĂ€tt för dem att manipulera igenom sin egen vilja. GĂ„ inte pĂ„ det.

Sen, bara för att vara glasklar i frÄgan, sÄ gÄr det alldeles utmÀrkt att fÄ barn som bÄde högkÀnslig och med psykisk ohÀlsa. Om man sjÀlv vill. Jag lever med en liten cocktail av bÄde och, och hur det pÄverkat min upplevelse som förÀlder vet jag sÄklart inte eftersom jag inte har nÄgonting att jÀmföra med. Kanske har det varit svÄrare för mig. Eller enklare. Vem vet. Jag Àr i varje fall innerligt lycklig över mina barn och jag tror att de gillar mig hyffsat mycket. Jag ser det varken som en styrka eller en svaghet pÄ ett generellt plan, det Àr vÀl liksom bÄde och. DÀr jag brister kan andra tÀcka upp, och dÀr andra brister visar sig mina styrkor.

Jag trivs i varje fall oerhört som mamma, och om det Ă€r vad du vill sĂ„ ska ingen fĂ„ intala dig att varken högkĂ€nslighet eller potentiell nedĂ€rvd psykiskt ohĂ€lsa en generation uppĂ„t skulle vara nĂ„got som helst hinder. Du vĂ€ljer vad du vill. Min vĂ€ns sköna snubbe snackade ocksĂ„ om hennes förĂ€lder (extremt kĂ€nslig relation), och hur förĂ€lderns DNA inte borde leva vidare och om hon skulle fĂ„ barn kommer barnet bli exakt som förĂ€ldern 🙃 Det Ă€r ett sĂ€tt för dem att manipulera igenom sin egen vilja. GĂ„ inte pĂ„ det.
VÀldigt fint skrivet. Och tack! :heart Jag var rÀdd att hans uttalanden skulle pÄverka min sjÀlvkÀnsla och viljan att skaffa barn, genom de mardrömsscenarion han mÄlat upp, om hur dÄligt han hört att andra mÄtt efter att de fÄtt barn, sjukdomar och diagnoser hos barn osv. Han applicerar bara sin egna rÀdsla pÄ mig, men jag kÀnner att det redan har pÄverkat mig en del. Men jag hÄller ju med om det du skriver.
Ska försöka att tĂ€nka framĂ„t helt utan hans "input", och lyssna pĂ„ mitt egna hjĂ€rta. 🙂

VÀldigt fint skrivet. Och tack! :heart Jag var rÀdd att hans uttalanden skulle pÄverka min sjÀlvkÀnsla och viljan att skaffa barn, genom de mardrömsscenarion han mÄlat upp, om hur dÄligt han hört att andra mÄtt efter att de fÄtt barn, sjukdomar och diagnoser hos barn osv. Han applicerar bara sin egna rÀdsla pÄ mig, men jag kÀnner att det redan har pÄverkat mig en del. Men jag hÄller ju med om det du skriver.
Ska försöka att tĂ€nka framĂ„t helt utan hans "input", och lyssna pĂ„ mitt egna hjĂ€rta. 🙂

Det Àr ju svÄrt att urskilja ibland, vad ens eget hjÀrta sÀger och vilka spöken man slÀpar med sig frÄn andra. Jag hoppas du hittar din vÀg, oavsett vad den blir :heart

Men Àr det verkligen orimligt att ta med psykisk ohÀlsa och högkÀnslighet i berÀkningen innan man skaffar barn? Jag Àr uppvuxen med förÀldrar som hade psykisk ohÀlsa och högkÀnslighet och dom hade mÄtt sÄ mycket bÀttre utan barn eller med fÀrre barn. Dom Àlskar sÄklart oss, men jag Àr tvÀrsÀker pÄ att dom inte mÄtt sÄhÀr dÄligt om dom inte fÄtt tre barn med kort intervall som ledde till depressioner och alkoholism.

Man vÀljer sÄklart som man vill, men jag tycker att det Àr nÄgot man ska fundera över, det handlar inte bara om vadman sjÀlv vill som person utan ocksÄ för dom eventuella barnen och deras uppvÀxt.

Eftersom att jag sjÀlv varit ett barn med förÀldrar som inte mÄdde bra sÄ Àr det verkligen nÄgot jag funderar pÄ nÀr det gÀller om jag borde ha barn eller inte. Det kan gÄ utmÀrkt, men det Àr absolut inte sÄ för alla.

Men Àr det verkligen orimligt att ta med psykisk ohÀlsa och högkÀnslighet i berÀkningen innan man skaffar barn? Jag Àr uppvuxen med förÀldrar som hade psykisk ohÀlsa och högkÀnslighet och dom hade mÄtt sÄ mycket bÀttre utan barn eller med fÀrre barn. Dom Àlskar sÄklart oss, men jag Àr tvÀrsÀker pÄ att dom inte mÄtt sÄhÀr dÄligt om dom inte fÄtt tre barn med kort intervall som ledde till depressioner och alkoholism.

Man vÀljer sÄklart som man vill, men jag tycker att det Àr nÄgot man ska fundera över, det handlar inte bara om vadman sjÀlv vill som person utan ocksÄ för dom eventuella barnen och deras uppvÀxt.

Eftersom att jag sjÀlv varit ett barn med förÀldrar som inte mÄdde bra sÄ Àr det verkligen nÄgot jag funderar pÄ nÀr det gÀller om jag borde ha barn eller inte. Det kan gÄ utmÀrkt, men det Àr absolut inte sÄ för alla.

Det var just dÀrför jag förtydligade om du sjÀlv vill. I det hÀr fallet har TS sett sina egenskaper som en styrka men nÄgon annan har tyckt nÄgot annat.

Att ha sin bÄde psykiska och fysiska hÀlsa i beaktning nÀr man vÀljer om man vill ha barn eller inte ser jag inga konstigheter med. Det handlar ju bÄde om vad man sjÀlv tror att man klarar av men Àven hur man kÀnner kring att se sitt barn tampas med samma saker som man sjÀlv har gjort. Men sen finns det ju inga svar i förvÀg ÀndÄ. Jag har Àrvt min kÀnslighet frÄn pappas sida. Han har en rad dödsfall, alkoholism och suicidförsök i sin familj och har varit nere pÄ botten och vÀnt nÄgra gÄnger sjÀlv. Han har fem barn, som nÄgonstans alltid varit hans ljus och riktning i livet. SÄ det kan ju bli precis hur fel och precis hur rÀtt som helst. Man kan bara göra sin egen kvalificerade gissning.

Det var just dÀrför jag förtydligade om du sjÀlv vill. I det hÀr fallet har TS sett sina egenskaper som en styrka men nÄgon annan har tyckt nÄgot annat.

Att ha sin bÄde psykiska och fysiska hÀlsa i beaktning nÀr man vÀljer om man vill ha barn eller inte ser jag inga konstigheter med. Det handlar ju bÄde om vad man sjÀlv tror att man klarar av men Àven hur man kÀnner kring att se sitt barn tampas med samma saker som man sjÀlv har gjort. Men sen finns det ju inga svar i förvÀg ÀndÄ. Jag har Àrvt min kÀnslighet frÄn pappas sida. Han har en rad dödsfall, alkoholism och suicidförsök i sin familj och har varit nere pÄ botten och vÀnt nÄgra gÄnger sjÀlv. Han har fem barn, som nÄgonstans alltid varit hans ljus och riktning i livet. SÄ det kan ju bli precis hur fel och precis hur rÀtt som helst. Man kan bara göra sin egen kvalificerade gissning.
HÄller med och lÄnar lite.
Psykisk ohÀlsa kan ju dyka upp lite nÀr som ocksÄ.

Att fÄ flera barn pÄ kort tid Àr nog tufft för alla. Jag, som inte velat göra stora uppoffringar, har valt bort det.

Jag hĂ„ller med bĂ„de dig och kommentarerna efter ditt inlĂ€gg. Jag hade ju sjĂ€lv en mamma som hade problem med depressioner och social fobi hela uppvĂ€xten, som jag var mamma Ă„t frĂ„n tidig Ă„lder. Jag ser det som ynnest att fĂ„ ha vuxit upp med de erfarenheter jag har dock och det har varit ett driv i livet, för mig sjĂ€lv att ta hand om min egen hĂ€lsa, fysisk sĂ„vĂ€l som mental. Är sjĂ€lv PT och försöker att inspirera andra till att ta tag i sina liv och mĂ„ bĂ€ttre.

Min partners uttalanden om att jag inte skulle mÄ bra av att skaffa barn för att jag mÄtt sÄ dÄligt i perioder kÀnns lite orÀttvisa frÄn mitt perspektiv, dÄ jag aldrig varit deprimerad förrÀn jag trÀffade honom. Jag har ju varit osÀker frÄn starten av relationen och var som sagt aldrig förÀlskad (han vet detta, vill jag bara tillÀgga). Sen var det som att negativa saker eskalerade i och med att jag levt i en relation jag ifrÄgasatt i ett antal Är nu.

Jag hade aldrig heller velat ha barn med nÄgon som jag inte trodde skulle bli en fantastisk förÀlder Ät mina barn och som jag ocksÄ kan vara en kÀrleksfull förebild tillsammans med inför mina barn. Den grunden hade jag inte velat vara utan, och den har jag tyvÀrr tvivlat pÄ i nuvarande relation lÄngt innan han sa att han inte vill ha barn.

Jag har ju varit osÀker frÄn starten av relationen och var som sagt aldrig förÀlskad (han vet detta, vill jag bara tillÀgga). Sen var det som att negativa saker eskalerade i och med att jag levt i en relation jag ifrÄgasatt i ett antal Är nu
Det hÀr tror jag Àr det viktigaste faktiskt.

Om du jÀmför med mig som fortfarande efter 24 Är Àr fjolligt förÀlskad i min sambo sÄ tycker jag att du skall fundera över relationen först och frÀmst.
Det verkar som att den drar ner dig i stÀllet för att lyfta upp dig.

Liknande trÄdar

Relationer TrÀffade min nuvarande sambo för ca 4 Är sedan och vi har ett barn tillsammans som nu Àr ca 2 Är. FörhÄllandet Àr inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 859
Senast: Palermo
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa trÄden till... Men normen Àr vÀl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 605
Senast: gullviva
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med trÄden men,, jag behöver lÀmna. Jag har koll pÄ alla bostadsköer, privata hyresvÀrdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 745
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. VÀldigt lÄngt inlÀgg, dÄ jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig sjÀlv ocksÄ ;) Jag Àr i 30-Ärs Älder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 404

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

HĂ€strelaterat