Men alltsÄ... Dumpa.Det har jag ocksÄ gjort. Han slutade med det till sist, men det har varit mycket negativt som jag tror redan pÄverkat mig, sÄsom hans rÀdsla att fÄ att barn som Àr sjukt, att fÄ förlossningsskador som pÄverkar livskvaliteten. Men Àven att han sagt att jag ju redan mÄtt vÀldigt dÄligt under perioden vi varit tillsammans, nÀr jag tappat jobb bl.a., men mycket pga att relationen varit pÄfrestande. Att jag skulle mÄ dÄligt av att ha barn för att jag Àr en kÀnslig person och att min mammas problem med psykisk ohÀlsa kanske skulle nedÀrvas... Jag har sett mig sjÀlv som en stark och driven person hela livet, om Àn högkÀnslig personlighetstyp. Jag har ju sett det som nÄgot jag Àr stolt över och som kör mig till en empatisk mÀnniska, men han ser alltsÄ detta som Ànnu en riskfaktor och jag kan inte lÄta bli att fundera pÄ samma sak. NÄvÀl, han pratar inte lÀngre om detta pga att jag sagt att jag mÄste ta beslutet sjÀlv.
Som mÄnga sagt, sÄ hÄller jag med om att jag mÄste ta mig an relationen först. Jag har varit tveksam frÄn början, men Àr rÀdd att ta fel beslut om jag lÀmnar. Han Àr en jÀttefin person pÄ massor av sÀtt och vi delar mÄnga gemensamma drömmar. Men samtidigt har det varit mycket som skavt frÄn början ocksÄ, och jag var aldrig riktigt förÀlskad.
En vettig partner försöker lyfta en. Inte fÄ dig att tÀnka att du Àr "dÄlig" nÀr du sjÀlv ser dig som stark, driven och empatisk.
Om du lÀmnar, och OM det skulle visa sig vara fel beslut, att du ÀndÄ vill vara ihop med honom, tja, dÄ finns det inget som sÀger att ni inte kan hitta tillbaka till varandra igen. Du vet vad du har, men inte vad du kan fÄ. Stanna inte kvar av rÀdsla för vad som hÀnder om du inte Àr ihop med honom. Ska du stanna kvar sÄ ska det vara för att du vill vara med honom, för att era liv blir bÀttre tillsammans och det ger dig sÄ mycket positivt att du inte vill vara utan honom. Varför annars ha en parrelation?
Förövrigt, vem mÄr inte dÄligt av att tex bli av med jobbet? Det Àr ju dÀr man i en parrelation fÄr hjÀlpas Ät och hitta vÀgar tillbaka till bra mÄende, nytt jobb osv. För egen del, nÀr jag mÄtt dÄligt av dÄlig jobbsituation, dÄ har min nuvarande partner enbart peppat mig att orka göra nÄgot bÀttre, och försökt underlÀtta för mig pÄ hemmaplan för att jag ska ha energi att söka nya jobb.