Jag antar att inlägg ovan riktas till mitt
Ja alla generationer har haft sina kriser men jag är inte intresserad av att mina barn ska tvingas leva i en fascistisk diktatur, behöva uppleva tredje världskriget eller tvingas försöka överleva när ekosystemen kraschar. Min syn på framtiden är nattsvart eftersom vi som samhälle inte vill lösa problemen utan majoriteten vill förvärra dem både ekologiskt och politiskt.
Du får gärna ha en annan syn men jag ser vad jag ser och där finns inga ljuspunkter alls. Ett kärnvapenkrig eller en ekologi som rasar är aningen mer definitivt på samhällsnivå än de fruktansvärda häxprocesserna som inte riskerade att utrota mer eller mindre allt levande.
Reflekterade endast på temat, då jag själv haft tveksamheter kring att skaffa barn just av känslan av att det är en skitvärld att födas in till. Varken du eller jag är ensamma om att ha dessa tankar. Det har funnits tider jag också sett nattsvart på framtiden, varit genuint rädd för krig mm. När jag pluggade till miljöingenjör fanns det stunder jag tänkte att nej, världen kommer inte överleva. När hon föddes kom dessa känslor igen. Jag tittade på henne och grät för jag kände mig dum, att jag satt något så fint till världen när den ser ut som den gör. Men så pratade jag med någon, med stor insikt i världens säkerhetsläge. Han fick mig att reflektera kring historien, hur kriser ridits ut förr. Vad som faktiskt är bättre nu än förr. Efter det är det inte lika mörkt i mitt huvud. Sen väljer man själv vad man vill tro på, att framtiden är ljus eller mörk. Oavsett anledning till att avstå barn, eller skaffa barn, måste dessa anledningar få vara okej. Så inget riktat mot ditt inlägg på det sättet, mest reflektion och delgivning av mina tankar.