Skaffa barn eller inte

Och det ska jag sköta alltså? Inte barnets far?
Det här är väl lite av en annan diskussion än TS (men intressant!) men där är vi väl tillbaka på den gamla sunkiga förutfattade meningen att mammor ska vilja umgås med sina (och andras) barn hela tiden medan pappor inte behöver det. Mina kollegor är überfeminister. De kan bli helt galna över något som jag inte ens reflekterade över i ena läget, men det är hundra procent de som driver Familjen AB och deras män har inte alls samma krav på sig, vare sig från de själva eller omgivningen. Ingen av dem har påtalat för vår manliga, barnlösa kollega att han måste skaffa barn medan jag har fått höra det tusen gånger.

Minns en gång när vi var små (typ nio) och en kompis försökte få uppmärksamhet av sin pappa som häckade hela helgerna i garaget genom att måla sig med mammans läppstift under näsan och fejka att hon hade trillat ner från ett träd. (Mamman jobbade delade turer i hemtjänsten och var inte hemma just då.) Karln märkte inte ens att hon var helt röd i ansiktet.

Jag tycker det är sjukt äckligt med blöjor och kroppsvätskor och det står jag för. Jag antar att jag hade fått göra det om jag hade haft barn, men det har jag inte. Jag är noll intresserad av att befatta mig med andra människors nerkissade/nerbajsade/nerspydda kläder. Inklusive barns.
 
Och det ska jag sköta alltså? Inte barnets far?
Det spelar väl ingen roll vilken av föräldrarna som är hemma och ska ta hand om "hanteringen". I vårt hem har det varit stor variation på vem som dämpar bråk mellan lekkamrater, gör middag, skjutsar, pratar med lekkamratens föräldrar och allt sånt som hört ihop med processen "ha kompisar hemma". Det är klart att du och din partner kan komma överens om att det är han som ska ta hand om allt det där.

Jag menar ändå att det är svårt att undvika att träffa andras barn när de sitter med vid middagsbordet.
 
Det spelar väl ingen roll vilken av föräldrarna som är hemma och ska ta hand om "hanteringen". I vårt hem har det varit stor variation på vem som dämpar bråk mellan lekkamrater, gör middag, skjutsar, pratar med lekkamratens föräldrar och allt sånt som hört ihop med processen "ha kompisar hemma". Det är klart att du och din partner kan komma överens om att det är han som ska ta hand om allt det där.

Jag menar ändå att det är svårt att undvika att träffa andras barn när de sitter med vid middagsbordet.
Spelar väl stor roll tänker jag. Om jag, som inte är intresserad av barn annat än mitt eget, inte behöver ta hand om snoriga näsor och nedkissade byxor är det väl inget problem.
Jag säger inte att jag inte skulle göra det, självklart skulle jag det. Men jag är inte intresserad.
 
Fast det är ju precis det jag menar med att "hantera" andras barn. Att bjuda andra barn på middag är att hantera dem, att hjälpa till att lösa konflikter som uppstår i leken (även om man inte deltar själv) är att hantera dem. Om en femåring på besök råkar kissa på sig så hanterar man det. Att säga ja eller nej till saker de frågar om de får göra (vilket med kompisar kan vara något helt annat än vad man är van vid) är att hantera dem. Osv osv.
Jo till viss del är det ju "hantering" men precis som @Svartkatt säger så har detta "leka hemma hos varandra" tagit sin början vid skolstarten ungefär. Och då är ju barnen ganska "självgående", kan gå på toa själva osv, så det har faktiskt inte varit mer än just bjuda på mat/fika om vi själva ätit samt att skjutsa (men då främst min egen dotter till någon kompis).
 
Jo till viss del är det ju "hantering" men precis som @Svartkatt säger så har detta "leka hemma hos varandra" tagit sin början vid skolstarten ungefär. Och då är ju barnen ganska "självgående", kan gå på toa själva osv, så det har faktiskt inte varit mer än just bjuda på mat/fika om vi själva ätit samt att skjutsa (men då främst min egen dotter till någon kompis).
Det är så här jag minns det från min uppväxt också. Jag och två klasskompisar red i samma grupp på ridskolan också, så våra föräldrar turades om att köra dit var tredje gång. Men det var ju för att jag red. Inte hade mamma och pappa kört de andra två tjejerna till ridskolan om inte jag hade ridit i samma grupp, ens om jag hade velat följa med. Annars så skjutsade de mig och mina syskon till kompisar, körde inte runt på andra barn. Och som du säger - åt vi och kompisen ville ha fick hen förstås också äta, men då var det ju för att familjen skulle äta just när kompisen var där.
 
Spelar väl stor roll tänker jag. Om jag, som inte är intresserad av barn annat än mitt eget, inte behöver ta hand om snoriga näsor och nedkissade byxor är det väl inget problem.
Jag säger inte att jag inte skulle göra det, självklart skulle jag det. Men jag är inte intresserad.
Jag är också noll intresserad av andras barn, åtminstone fram tills de nått skolåldern och helst lite till :) Och jag har helt sluppit att ta hand om andra snoriga näsor och nedkissade byxor än de som tillhört mit eget barn (som numera är vuxen). "Hemligheten" är att som förälder inte hålla på och arrangera lekdejter mm förrän barnen själva efterfrågar det. Och i vårt fall inträffade det ungefär när dottern nådde skolåldern. Innan dess hade hon såklart också kompisar, men dem träffade hon ju varje dag på förskolan och det fanns absolut ingen tid på vardagarna att ta med någon kompis hem, utan då var det ett ganska strikt schema med hundpromenad, middag, eventuell TV-stund, godnattsaga och så sova... Och helgerna hade vi ganska mycket aktiviteter som familj. Det känns väl som om det är först i skolåldern som barnen får "egen fritid" och idén att leka hemma hos varandra dyker upp.
 
Det är så här jag minns det från min uppväxt också. Jag och två klasskompisar red i samma grupp på ridskolan också, så våra föräldrar turades om att köra dit var tredje gång. Men det var ju för att jag red. Inte hade mamma och pappa kört de andra två tjejerna till ridskolan om inte jag hade ridit i samma grupp, ens om jag hade velat följa med. Annars så skjutsade de mig och mina syskon till kompisar, körde inte runt på andra barn. Och som du säger - åt vi och kompisen ville ha fick hen förstås också äta, men då var det ju för att familjen skulle äta just när kompisen var där.
Precis sådär såg det ut för mig också, både under min egen uppväxt (70-80-tal) och under dotterns uppväxt (00-tal).
 
Det har jag också gjort.😅 Han slutade med det till sist, men det har varit mycket negativt som jag tror redan påverkat mig, såsom hans rädsla att få att barn som är sjukt, att få förlossningsskador som påverkar livskvaliteten. Men även att han sagt att jag ju redan mått väldigt dåligt under perioden vi varit tillsammans, när jag tappat jobb bl.a., men mycket pga att relationen varit påfrestande. Att jag skulle må dåligt av att ha barn för att jag är en känslig person och att min mammas problem med psykisk ohälsa kanske skulle nedärvas... Jag har sett mig själv som en stark och driven person hela livet, om än högkänslig personlighetstyp. Jag har ju sett det som något jag är stolt över och som kör mig till en empatisk människa, men han ser alltså detta som ännu en riskfaktor och jag kan inte låta bli att fundera på samma sak. Nåväl, han pratar inte längre om detta pga att jag sagt att jag måste ta beslutet själv.

Som många sagt, så håller jag med om att jag måste ta mig an relationen först. Jag har varit tveksam från början, men är rädd att ta fel beslut om jag lämnar. Han är en jättefin person på massor av sätt och vi delar många gemensamma drömmar. Men samtidigt har det varit mycket som skavt från början också, och jag var aldrig riktigt förälskad.
Men du, på det du beskriver av hur han pratar om dig så låter han inte som någon särskilt fin person… nu vet vi såklart bara det du skriver men en partner ska inte nedvärdera din person på det sättet, du förtjänar någon som lyfter dig!

Jag ville inte ha barn med mitt ex. Hela hans sätt att vara gjorde det tydligt att han såg mig som mer värd ju bättre jobb och utbildning jag hade. Mitt extrajobb på Ica under studierna var ”inte ett riktigt jobb”. Sen träffade jag min nuvarande sambo som ser mig som en bra och fin person för att jag är jag, och plötsligt ville jag ha barn, med honom.
 
Det har jag också gjort.😅 Han slutade med det till sist, men det har varit mycket negativt som jag tror redan påverkat mig, såsom hans rädsla att få att barn som är sjukt, att få förlossningsskador som påverkar livskvaliteten. Men även att han sagt att jag ju redan mått väldigt dåligt under perioden vi varit tillsammans, när jag tappat jobb bl.a., men mycket pga att relationen varit påfrestande. Att jag skulle må dåligt av att ha barn för att jag är en känslig person och att min mammas problem med psykisk ohälsa kanske skulle nedärvas... Jag har sett mig själv som en stark och driven person hela livet, om än högkänslig personlighetstyp. Jag har ju sett det som något jag är stolt över och som kör mig till en empatisk människa, men han ser alltså detta som ännu en riskfaktor och jag kan inte låta bli att fundera på samma sak. Nåväl, han pratar inte längre om detta pga att jag sagt att jag måste ta beslutet själv.

Som många sagt, så håller jag med om att jag måste ta mig an relationen först. Jag har varit tveksam från början, men är rädd att ta fel beslut om jag lämnar. Han är en jättefin person på massor av sätt och vi delar många gemensamma drömmar. Men samtidigt har det varit mycket som skavt från början också, och jag var aldrig riktigt förälskad.
Men du, man ska inte behöva säga ifrån om sådana saker. Vill du verkligen leva med någon som dels ser på dig på det sättet och dessutom beter sig så?
Alla människor har fina sidor. Det betyder inte att man mår bra av att vara i en relation med dem.
 
Jo till viss del är det ju "hantering" men precis som @Svartkatt säger så har detta "leka hemma hos varandra" tagit sin början vid skolstarten ungefär. Och då är ju barnen ganska "självgående", kan gå på toa själva osv, så det har faktiskt inte varit mer än just bjuda på mat/fika om vi själva ätit samt att skjutsa (men då främst min egen dotter till någon kompis).

Jo jag förstår att du och @Svartkatt har en annan upplevelse. Här är upplevelsen att de två sista åren på förskolan så har det i princip varje dag vid hämtning de frågar "får x följa med oss hem", "kan jag och y leka" (det betyder verkligen inte att de också fick göra det varje dag...). Förskolan tar upp på föräldramöten och har önskemål om att sådant ska bestämmas dagen innan för att det blir så roddigt vid hämtning. Samma sak första året i skolan. Och 5-6 år som de är när de börjar skolan har iaf bland mina barn och deras kompisar inte inneburit att de har haft koll på allt själva och leker helt självständigt.

Men om barnen inte umgås med andra barn på fritiden då är det ju en icke-fråga att man som förälder inte vill hantera dem, absolut.

Men ja, sidospår!
 

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 181
Senast: gullviva
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 742
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 241
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp