Jag tycker inte att det är det minsta märkligt att sova över hos en artonårig kompis när man är femton, jag hade gott om nördvänner i alla möjliga åldrar när jag var tonåring och har sovit över hos både killar och tjejer/flickor och pojkar sedan jag var betydligt yngre än så. Både i tält och hemma hos folk.
Däremot kan jag väl tänka mig att det är en god idé att träffa sagda kompisar några gånger först om det inte känns bra.
Nej, men jag har också erfarenhet av att en nörd plötsligt tyckte det var ok att stoppa handen innanför mina trosor medan jag sov bredvid min pojkvän. Jag var 24. Och mängden tjatsex jag ställt upp på, eller bara inte sagt nej av rädsla för att det inte ska respekteras. Så många ledsamma erfarenheter som aktivt hämmar mig 25 år senare.
Samtidigt har jag en tonåring som snart kommer hamna i den fasen. Jag är skräckslagen. Men vill absolut inte hämma. Däremot har jag berättat om mina erfarenheter, och hur det känts. Hen har massa skinn på näsan men det hjälper inte alltid.
Jag tror man ska våga prata om egna erfarenheter, om man kan. Berätta varför man är orolig. Och lyssna på dem.