Sova över hos killar

Jag tycker inte att det är det minsta märkligt att sova över hos en artonårig kompis när man är femton, jag hade gott om nördvänner i alla möjliga åldrar när jag var tonåring och har sovit över hos både killar och tjejer/flickor och pojkar sedan jag var betydligt yngre än så. Både i tält och hemma hos folk.
Däremot kan jag väl tänka mig att det är en god idé att träffa sagda kompisar några gånger först om det inte känns bra.

Nej, men jag har också erfarenhet av att en nörd plötsligt tyckte det var ok att stoppa handen innanför mina trosor medan jag sov bredvid min pojkvän. Jag var 24. Och mängden tjatsex jag ställt upp på, eller bara inte sagt nej av rädsla för att det inte ska respekteras. Så många ledsamma erfarenheter som aktivt hämmar mig 25 år senare.

Samtidigt har jag en tonåring som snart kommer hamna i den fasen. Jag är skräckslagen. Men vill absolut inte hämma. Däremot har jag berättat om mina erfarenheter, och hur det känts. Hen har massa skinn på näsan men det hjälper inte alltid.

Jag tror man ska våga prata om egna erfarenheter, om man kan. Berätta varför man är orolig. Och lyssna på dem.

Nej, men jag har också erfarenhet av att en nörd plötsligt tyckte det var ok att stoppa handen innanför mina trosor medan jag sov bredvid min pojkvän. Jag var 24. Och mängden tjatsex jag ställt upp på, eller bara inte sagt nej av rädsla för att det inte ska respekteras. Så många ledsamma erfarenheter som aktivt hämmar mig 25 år senare.

Samtidigt har jag en tonåring som snart kommer hamna i den fasen. Jag är skräckslagen. Men vill absolut inte hämma. Däremot har jag berättat om mina erfarenheter, och hur det känts. Hen har massa skinn på näsan men det hjälper inte alltid.

Jag tror man ska våga prata om egna erfarenheter, om man kan. Berätta varför man är orolig. Och lyssna på dem.
Jag har också en helt del fula erfarenheter i bakfickan (så att säga) men trist nog kommer det förmodligen att hända ändå. Jag är övertygad om att det kommer att hända nästan alla unga kvinnor vid något tillfälle oavsett vilka åtgärder man tar till.
Nu beror det självklart på både femtonåringen och resten av kompisarna i fråga men att en såpass gammal tonåring inte får lov att sova över, punkt, låter lite extremt i mina öron.
Jag tycker frihet under ansvar låter vettigare. Som någon beskrev; tät kontakt. Här var det ju bara något hus bort dessutom?
Se till att träffa resten av kamraterna, lämna ut telefonnummer till alla och ta deras och även deras målsmän till exempel. Visa att man har lite koll och ja, självklart dela med sig.

Jag har också en helt del fula erfarenheter i bakfickan (så att säga) men trist nog kommer det förmodligen att hända ändå. Jag är övertygad om att det kommer att hända nästan alla unga kvinnor vid något tillfälle oavsett vilka åtgärder man tar till.
Nu beror det självklart på både femtonåringen och resten av kompisarna i fråga men att en såpass gammal tonåring inte får lov att sova över, punkt, låter lite extremt i mina öron.
Jag tycker frihet under ansvar låter vettigare. Som någon beskrev; tät kontakt. Här var det ju bara något hus bort dessutom?
Se till att träffa resten av kamraterna, lämna ut telefonnummer till alla och ta deras och även deras målsmän till exempel. Visa att man har lite koll och ja, självklart dela med sig.
Frihet under ansvar har inte fungerat i andra avseenden med de här brudarna tyvärr. Själv har jag aldrig varit med om några övergrepp utöver möjligen sex för husfridens skull med långa förhållanden så jag har ingen erfarenhet att diskutera där.

Tycker väl att det kan få dröja några år innan hon får den erfarenheten dock, jag tycker inte en 14 åring och en som just fyllt 15 är särskilt gamla.

Frihet under ansvar har inte fungerat i andra avseenden med de här brudarna tyvärr. Själv har jag aldrig varit med om några övergrepp utöver möjligen sex för husfridens skull med långa förhållanden så jag har ingen erfarenhet att diskutera där.

Tycker väl att det kan få dröja några år innan hon får den erfarenheten dock, jag tycker inte en 14 åring och en som just fyllt 15 är särskilt gamla.
Alltså det är så självklart! Du kan ju inte lita på att den här tjejen tar vara på sig och då får du försöka göra det i stället. Att det kommer hända skit för nästan alla kvinnor nån gång, det är ju en bild som moderniseras rätt rejält.

Det går kanske att börja med att ställa kravet att grabbarna ska komma förbi och träffa dig och umgås under samma tak ett par gånger i alla fall, istället för att bara säga totalt tvärnej direkt? Generellt vore det väl trevligt?

Jag flyttade hemifrån när jag var sexton och tyckte att det var på tiden, så jag tycker inte att det är särskilt ungt för att spendera en natt hos kompisar. :D

Det går kanske att börja med att ställa kravet att grabbarna ska komma förbi och träffa dig och umgås under samma tak ett par gånger i alla fall, istället för att bara säga totalt tvärnej direkt? Generellt vore det väl trevligt?

Jag flyttade hemifrån när jag var sexton och tyckte att det var på tiden, så jag tycker inte att det är särskilt ungt för att spendera en natt hos kompisar. :D
Oj du får det att låta som att hon är inlåst. Hon spenderar en hel del tid borta hos kompisar och sover ofta över hos dem.

Och hon kommer säkert att flytta hemifrån också när hon är 16 då hon nog tänker ridsportgymnasium. Men det är ett och ett halvt år tills dess och på den tiden hinner hon förhoppningsvis jobba med sina diagnoser och även få ett bättre konsekvenstänk.

Oj du får det att låta som att hon är inlåst. Hon spenderar en hel del tid borta hos kompisar och sover ofta över hos dem.

Och hon kommer säkert att flytta hemifrån också när hon är 16 då hon nog tänker ridsportgymnasium. Men det är ett och ett halvt år tills dess och på den tiden hinner hon förhoppningsvis jobba med sina diagnoser och även få ett bättre konsekvenstänk.
Så är det just att det här är killar som gör det annorlunda?
Oavsett om det blir att sova över eller inte tycker jag att du ska träffa dem om det går. :)

Låter som en plan!

Joo, men skulle det vara samma sak om det här var killkompisar sedan barnsben eller är det just DE HÄR killarna?
Jag hade många fler killkompisar som ung och sov ofta över hos dem, det hade varit hemskt trist om jag fått nej med den enda motiveringen att de var pojkar.
Jag har skrivit att med andra kompisar under andra omständigheter kanske, KANSKE, det skulle vara annorlunda... Men nu var det denna situation jag startade en tråd om. Vi har olika erfarenheter från ungdomen, skillnaden är att jag har barn NU som jag behöver ta mitt föräldraansvar över.

• Gilla
Reactions: Sel
Men nej, jag tror inte jag kommer låta mitt barn sova hemma hos vänner jag inte känner, oavsett kön ensamma i en stuga i den åldern. Mycket annat kan ju hända också (droger, alkohol etc) och visst kan de testa det med men ska de hem till någon vuxen sen är nog chanserna att det sköts större..
Det kan hända även om man känner de andra ungdomarna.

Jag hyr ut små hus.
Ett av dessa hus stod under en längre period mer eller mindre övergivet av den mamma med tonårsson som bodde där.
Sonen hade då Stugan som tillhåll för föräldrafria fester.
Cannabis-doften stod tät kring stugan och gick att känna på långt håll när man passerade förbi.
En natt kom Blåljus i form av polis, räddningstjänst och ambulans och knackade på.
Tonårssonen hade då drabbats av psykos och klättrade runt i badrummet.
En av de andra ungdomarna hade blivit rädd och ringt 112.

Ingen av de närvarande var myndiga.
Flera blev dömda för narkotikabrott.
De hade rökt cannabis och tagit ecstasy.
Händelseförloppet stod i domen.
Jag var där och tog emot Polisen som ringde på vår dörr när de inte hittade ungdomarna. Mamman med Sonen hade (gissningsvis medvetet) skrivit sig på fel stuga på gården.

Och ja, de hade druckit också.
Provat sig igenom Mammans barskåp.

Liknande trådar

Övr. Barn Det är sportlov och dottern är på fritids. Hon har en hårsnodd med en stor dekoration på som hon ska släpa med sig överallt. Hon hade...
Svar
7
· Visningar
812
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 468
Senast: Bullen22
·
Småbarn Sonen på snart 15 månader har inte att sova på sin favoritlista. Han sov bra de första två månaderna i sitt liv sedan hände något. Han... 2
Svar
23
· Visningar
1 491
Senast: Badger
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
1 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka