Jag tänker så här: VILL dottern själv ha hjälp? VILL hon ändra på sitt liv? "tyvärr" är hon myndig och VILL hon inte ha hjälp så blir det väldigt svårt, då är det princip bara LVM kvar (eller ja LPT oxå men där låter det inte som att hon är öht). LVM får man inte heller för att det finns några jointer, tyvärr...
Om nu dottern känner att hon vill ha hjälp, vad för hjälp är det hon vill ha? Sluta missbruka? Komma ifrån kriminalitet? Komma ifrån umgänget? För där tänker jag att det finns flera vägar att gå...
Om hon vill ha hjälp så finns ju tex möjlighet till privata behandlingshem om pengarna finns det till. Annars finns ju tex möjligheten att söka hos socialtjänsten om placering i familjehem för vuxna. Skulle hon kunna tänka sig att prata med polisen ang det hon vet om kriminaliteten för då kanske de kan erbjuda henne vittnesskyddsprogramet (även om det kanske inte är jätte troligt men man kan ju iaf undersöka saken)?
När du skriver att polisen har koll samt plockar henne. Med vilken motivering och lagstöd då?
Du skriver oxå
"Oftast i bil eller ute tror jag..
Korta perioder inne hos fel folk, sen ut i nån bil igen."
Menar du att hon ev prostituerar sig? Eller att någon ev säljer henne? Eller att hon lämnar av droger eller liknande?
Det förstnämnda är inte olagligt i Sverige. Däremot finns det mycket hjälp att få för att komma ur det. Om polisen nu har koll på henne och hon själv önskar hjälp och det faktiskt handlar om prostitution och/eller människohandel så be polisen ta kontakt med tex Talita eller annan liknande organisation.
jag förstår inte riktigt vad du menar med att hon snackar sig ur när hon är på soc. Men om det är så att hon faktiskt vill ha hjälp och sedan drar sig ur. Kan det bero på rädsla för vad umgänget kan göra om de tror att hon tex tjallar på dom? Jag tänker att det kanske är så att hon vill ha hjälp, men kanske har blivit hotad? Kan ni kanske börja i en annan ände, prata med en kurator eller psykolog antingen för henne själv eller ni tillsammans?
Nu kommer jag bli hård:
Vill hon inte ha hjälp, eller iaf inte tar hjälpen så behöver du nog själv bestämma dig för hur du vill ha det och sen köra benhårt på det. Hon är myndig och vuxen.
Rent krasst: vågar du ha henne hemma hos dig där det oxå finns yngre syskon när det finns folk som både ringer och hotar er och i dagens samhälle kanske gör värre saker än så? Vad säger soc om att storasyster har jointer mm i ett hem där det finns mindre syskon? Vill du ens att dina yngre barn är i närheten av din dotter när hon är påverkad av narkotika? Jag hör vad du säger att du inte vill ha stöd och hjälp: men jag tycker oxå det låter som att du är medberoende till din dotter. Du betalar trasiga bilar och skulder till kronofogden och vad jag förstår det som oxå håller ditt hem öppet för henne?
Hon må vara vuxen, men i ditt hus gäller dina regler, kan hon inte sköta dessa så kan hon inte vara välkommen.
Jag är väldigt myket för att man ska hjälpa och stötta sina barn. Hjälpa dom i ur och skur. Men du hjälper inte längre. Du är medberoende till henne. Så länge du räddar upp henne så kommer hon med stor sannolikhet oxå fortsätta med detta.
Är hon 18 men inte 21 kan man också tvångsvårdas med stöd av LVU.