Måste man ha en relation enligt normen?

OK.
Jag tror vi rätt ser olika på situationen?

Genom livet har jag sett trepartsrelationer som fungerat. De är sällan livslånga, få relationer är det. De har inte i nån större grad påverkat livet personerna och närstående levt.

Mycket beror på det liv man lever. Om man har ett rörligt liv med resor och aktiviteter, om man lever ett aktivt socialt liv i olika kretsar, Dessutom hur nära sammansvetsade par är.

Det behöver inte finnas smusslande och intrassling. Eller ens specielt mycket lögner.

Det är nog så att vi läser TS inlägg olika, mer än att vi skulle ha olika syn på hur olika relationer kan se ut och ändå vara positiva för alla inblandade. Det står ju i tråden att exets båda partners bara är ensidigt kända för varandra. Om barnet ser att pappa har en mer-än-vänner-relation med två personer och märker att det inte är något man får prata högt om, så menar jag att det kan påverka barnet. Inte nödvändigtvis ATT det gör det i detta fall, men att det är något man som förälder bör ta hänsyn till möjligheten.

Utifrån hur det ofta blir i sådana här situationer (som inte är särskilt unika eller behöver sluta med katastrof) är att mannen gärna har sex och umgänge med extet som är tillgänglig, medan han känner sig för med en ny eventuell partner innan han väljer att satsa helhjärtat på den nya. Eller så tar det slut med den nya, och då finns den gamla kvar. Det är klassiskt och behöver inte sluta negativt för någon, men beroende på hur nära det finns ett barn med i detta så tycker jag inte att man kan bortse helt från hur hen upplever det.
 
Om man måste ha en relation enligt normen? Nej. :) Jag har försökt i flera år. Dejtat och undrat vad felet var. Men så kom jag till insikt förra året, drygt ett år sedan, hur jag är precis såsom jag ska vara. Jag är aroace, det vill säga både aromantisk och asexuell. Jag vill inte ha en partner, trivs ensam och är ny så nöjd med det. Samtidigt älskar jag tanken på kärlek och önskar av hela mitt hjärta att jag skulle vilja ha en relation, jag vill vilja. Men det gör jag inte och har funnit mig i det. :) Att jag är aego (en typ av aro och ace) och gillar konceptet kanske spär på min önskan och dröm, vem vet.

Men för att återgå till ämnet. Nej! Man behöver inte följa normen. :D Länge leve det liv du vill leva :)
 
Fast TS är mamma till barnet, och för barnets intrassling i eventuella lögner så har hon ett ansvar. Dock är det inte så tydlig hur mycket barnet har möjlighet att märka att något pågår, men det är något att beakta, och barn snappar upp väldigt snabbt när något är skumt.
Det här är jättesvårt att svara på när vi vet så lite. Kan ju vara tvärtom också. Många separerade föräldrar å andra sidan tjafsar mm. Det är jobbigare tänker jag.
 
Frågan är väl dels hur mycket barnet förstår av det som pågår mellan de vuxna och där spelar det så klart in hur öppna relationerna är inför barnet. Sen är det förmodligen en förmildrande omständighet att TS är barnets mamma och hon vet om relationen med den andra kvinnan. Kan tänka mig att barnet hade hamnat i en mycket otrevlig sits om den ena föräldern hade vänstrat med någon annan bakom ryggen på den andra föräldern.

Hur eller hur tycker jag ansvaret mest ligger på exet här. Det är han som har en annan relation.
 
Egentligen är det ju inte TS som gör något fel? Det är ju X:et.
Jag vet inte om rätt och fel existerar i relationer. Pappan till barnet har en ny relation på gång, en person som kan bli en del av familjen. Samtidigt har Ts och pappan fortfarande en sexuell relation. Ts kommer tillslut ev ha en relation till pappans nya partner, barnet kommer ha en relation till pappans nya partner, ts fd svärföräldrar kommer ha en relation till pappans nya partner, en del av Ts och pappans gemensamma vänner kommer att ha en relation till pappans nya partner. Om det kommer fram att pappan och Ts har eller har haft en sexuellt relation samtidigt som pappan och den nya partnern varit i ett förhållande, kommer det sannolikt bli rörigt. Allt det beror såklart på hur långvarig relationen med den nya partnern blir. Även om partnern är ny i familjen nu så kanske hon kommer att stanna och då är det plötligt en otrohetsaffär inom familjen.

Som en person som ogillar röriga relationer och drama, hade jag helt klart undvikit det.
 
Frågan är väl dels hur mycket barnet förstår av det som pågår mellan de vuxna och där spelar det så klart in hur öppna relationerna är inför barnet. Sen är det förmodligen en förmildrande omständighet att TS är barnets mamma och hon vet om relationen med den andra kvinnan. Kan tänka mig att barnet hade hamnat i en mycket otrevlig sits om den ena föräldern hade vänstrat med någon annan bakom ryggen på den andra föräldern.

Hur eller hur tycker jag ansvaret mest ligger på exet här. Det är han som har en annan relation.

Barnet, tonåring, vet att vi träffas som vänner. Säger alltid att jag ska hem till honom. Men vad vi gör behöver hon inte veta.
Hon är glad att vi är vänner och umgås!
Hon vet inte riktigt om den andra kvinna n, pappan har mnt att han "umgås" med henne men inga detaljer och hon vill heller inte veta säger hon.
 
Barnet, tonåring, vet att vi träffas som vänner. Säger alltid att jag ska hem till honom. Men vad vi gör behöver hon inte veta.
Hon är glad att vi är vänner och umgås!
Hon vet inte riktigt om den andra kvinna n, pappan har mnt att han "umgås" med henne men inga detaljer och hon vill heller inte veta säger hon.
Är barnet så pass stort som det verkar här hade jag inte haft några betänkligheter.
 
Relation enligt normen behöver man såklart inte ha. Man ska ha den typ ev relation man mår bra av, eller vara utan om det är det som känns bra.

Om det är en bra idé att fortsätta ligga med sitt ex är väl dock en annan fråga. Likaså om man är bekväm med att vara en del av exmannens otrohet.
Jag hade ju inte gjort det, känns som ett recept på framtida katastrof.
 
Fått lite svar nu tack :D

Om jag nu utvecklar det hela.
Jag är alltså singel, men mår bra att träffa exet. Vi har ett starkt band som gör att vi ej kan sluta träffas, samtidigt som vi inte "ska" vara ihop just nu..

Men om det är så att han även har känslor för en annan samtidigt?

Jag har inga förpliktelser gentemot det personen.. Är ju som sagt singel.
Ändrar detta er syn på hur jag valt att leva just nu?
Hur du har valt att leva har jag ingen fundering kring - mer än att jag skulle föredra om han redde upp sina känslor först. Han har ett så starkt band till dig att ni inte kan sluta träffas samtidigt som han har känslor för nån annan. Det låter som upplagt för ett framtida kaos som jag kanske inte hade velat vara en del av.

Ni kanske behöver träna er i att inte vara tillsammans längre.
 
Barnet, tonåring, vet att vi träffas som vänner. Säger alltid att jag ska hem till honom. Men vad vi gör behöver hon inte veta.
Hon är glad att vi är vänner och umgås!
Hon vet inte riktigt om den andra kvinna n, pappan har mnt att han "umgås" med henne men inga detaljer och hon vill heller inte veta säger hon.
Är det en tonåring hade jag nog inte brytt mig nämnvärt. Det hade nog varit värre med ett yngre barn (för pappan) om det ibland är du som sover där och den andra kvinnan kanske får umgås med barnet. Det finns ju vissa risker att det läcker information så att säga och att barnet hamnar mitt i en konflikt. Även om det inte är mitt problem egentligen hade jag nog känt ett visst ansvar där om jag varit inblandad.
 
Jag vet inte om rätt och fel existerar i relationer. Pappan till barnet har en ny relation på gång, en person som kan bli en del av familjen. Samtidigt har Ts och pappan fortfarande en sexuell relation. Ts kommer tillslut ev ha en relation till pappans nya partner, barnet kommer ha en relation till pappans nya partner, ts fd svärföräldrar kommer ha en relation till pappans nya partner, en del av Ts och pappans gemensamma vänner kommer att ha en relation till pappans nya partner. Om det kommer fram att pappan och Ts har eller har haft en sexuellt relation samtidigt som pappan och den nya partnern varit i ett förhållande, kommer det sannolikt bli rörigt. Allt det beror såklart på hur långvarig relationen med den nya partnern blir. Även om partnern är ny i familjen nu så kanske hon kommer att stanna och då är det plötligt en otrohetsaffär inom familjen.

Som en person som ogillar röriga relationer och drama, hade jag helt klart undvikit det.
Rent krasst ser jag ingen framtid mellan dom 2.
Känner honom utan och innan och av vad han berättat om deras relation så känns det mer som en rolig vänskap.
Ngt nytt. Spännande?
Men samtidigt inget större djup eller passion.
Frågade varför de inte bara var vänner för de beter sig som det?
Det visste han inte...
Så bland sin ev svärföräldrar etc verkar ligga långt i framtiden.
Och hon har ingen familj etc i Sverige.
 
I hans skor hade jag levt singel ett tag, vi har varit ett par hela vårt vuxna liv. Aldrig levt singelliv.
Tror dock han tycker det är ovant och läskigt? att plötsligt bli ensam?

Jag vill ej mista min bäst vän, kanske slutar ju ha sex o bara är vänner.. Kanske sluttar det med totalt uppbrott, eller att vi en dag finner tillbaka till varandra.
Har velat alla de sakerna i olja sweden av uppbrottet.
Just nu.. Lever jag för dagen!
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 425
Senast: Whoever
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 402
Senast: tott
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
21 296
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 368
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Stora shoppingtråden II
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp