Angående syskon så tror jag inte det är helt svart eller vitt. Jag har tre syskon, ett som är nära mig i ålder och två som är betydligt yngre (samma föräldrar). De två yngre, som på pappret egentligen inte ska stå mig så nära för att åldersskillnaden var så stor att vi egentligen aldrig har varit barn ihop under syskonens medvetna ålder, står mig betydligt närmare än det syskon som är nära i ålder. Vi tycker så klart om varandra, men är väldigt, väldigt olika.
Min mamma har också hon tre syskon, fyra, tolv och tretton år yngre som hon står väldigt nära allihop. Min pappa har två syskon, en som är ett och ett halvt år äldre och ett som är åtta år yngre. Han och hans äldre bror satt nästan ihop när de växte upp. I vuxen ålder har han ingen kontakt med sina syskon och de ställer bara till problem för honom när de någon gång dyker upp.
Mamma och pappa har en granne som är ensambarn. Hen sa en gång på tal om det här med att vara ensam och ta hand om skröpliga föräldrar - jag har ju heller ingen att bråka och bli osams med. Alla är olika. Även om man inte har syskon kan det finnas kusiner, en granne, kompisar som fyller den rollen.