Elektronen
Trådstartare
Det att behöva säga hejdå och missa så mycket, är absolut en stor del i varför jag kämpat på så mycket och så länge.Jag har varit i en liknande sits, känner igen mig till stor del i mycket du beskriver. Vi separerade när barnet var 1,5.
Jag är SÅ glad över det, vi båda mår mycket bättre nu, har mer energi till barnet och barnet anpassade sig extremt snabbt till att ha två hem. Vi växlade varannan/var tredje dag i början för att en vecka blir så långt för ett såpass litet barn, men numer kör vi på varannan vecka. Ja, det är skittufft att säga hejdå till sitt barn och inte ses på en vecka, men barnet vet ju inget annat så han vinkar hejdå och traskar glatt iväg med den andra föräldern vid bytesdagar.
Har en bra relation med hans pappa idag också för att vi aldrig lät förhållandet bli alltför infekterat innan vi separerade och båda vill det bästa för barnet (där det är en stor del att vi håller sams). FaceTime används vid behov när barnet vill prata med den andra föräldern, vilket funkar väldigt bra.
När det gäller boende hade vi fördelen att jag inte ville bo kvar i huset vi hade, utan flyttade. Hittade ett väldigt bra boende för ganska långt under maxbeloppet jag fick låna, vilket jag är glad över idag då vab och sjukdom (som det ju blir en del med småbarn på förskola) påverkar lönen en hel del.
Men prata med din bankman om dina möjligheter och vad lånekostnaderna blir, och även med mer än en bank eftersom det kan skilja sig mellan olika hur de ser på saken.
För barnen är det i regel ALLTID bättre med separerade föräldrar än föräldrar som inte mår bra tillsammans. Och jag vågar hävda att det, även som förälder, är bättre att vara ensamstående med barn än att leva tillsammans med en förälder som inte tar sitt ansvar/ser ens behov eller bara nån man inte mår bra med. Det är inte enklare.
Jag har min familj långt bort och minimalt med vänner där jag bor, ändå är nuvarande situation så mycket bättre än situationen innan separationen.
Tänker lite som du att man vill heller inte låta relationen bli hur toxisk sin helst, för man kommer ju behöva ha en fungerande relation för barnet, såklart. Vilket jag ändå tror att vi skulle kunna ha.