Lämna toxiskt förhållande, hur?

Det kommer bli en så stor lättnad när ni gått isär ♥️
Slippa ge till någon som bara tar.
Ge all den tiden, orken, pengarna till dig och till de som faktiskt bryr sig istället ♥️
Det är befriande ♥️
Hejja dig! Det är ett berg att ta sig över men på andra sidan är det ljust 💛
Tack! Det är det jag hoppas också <3

Jag har även fått hälsorelaterade problem jag hoppas ska mildras med ändrad livssituation.

En fundering bara: är det verkligen en bra ingång att börja med att svartmåla den andra och redan på förhand planera för tvångsmedel, byta lås etc. när man bestämt sig för att man vill skiljas?
Nej förstås inte och självfallet är det bästa att komma överrens och att prata igenom saker osv. Det är när den andra lägger sig på tvären och vägrar komma överrens med en och det finns vilja hos den andra att motarbeta man behöver veta hur man kan komma vidare framåt i processen ändå. Att lämna kvar i ett för en själv toxiskt förhållande för att den andra vill ha kvar makten och kontrollen över en blir inte speciellt bra. Alla människor är inte hyggliga och goa i samspelet med alla andra. Ibland tar man fram dåliga sidor hos varandra men kan ju fungera fint med annan typ av personlighet istället.

TS behöver inte bevisa att partnern inte bor där. Så fort skilsmässan och bodelningen är klart kan han avhysas oavsett.
Givetvis går det alltid att få ut honom. Det är bara en fråga om hur långt tid det tar och vilka metoder som används.

Jag utgick ifrån att fokus har legat på om folkbokföringen skulle hindra det och hur hon snabbast möjligt kan få rätt att byta låset för att slippa vara nära honom. Om man inte vill försöka gå den snabbare vägen genom att hävda att han redan är utflyttad går det också bra.

strängt taget vet vi väl inte om det kanske räcker med att lägga fram beslut på skilsmässan som fullbordat faktum och sätta ett skarpt datum för när han ska vara ute?
Jag är lite osäker på hur hård och elak han kan förväntas bli, kanske ts också är osäker på det? Jag menar inte att säga något om vilken väg av de olika alternativ som det talas om hon borde välja eller inte.

@FriSomPensionär det låter som du fått dig itutat att din mans emotionella välmående är ditt ansvar. Som @cassiopeja skrivit tror jag att den djupaste insikten kommer först efter att man lämnat en dålig relation och får utrymme till att uttrycka  sina känslor och upplevelser med någon utomstående. Prio ett är att se till ditt eget mentala välmående och låta det ta plats, och inte någon annan.

Om det är något sådant man tror kan komma att ske är det läge att kontakta myndigheter, polis etc.
Som kvinna finns det ju ofta med i beräkningen att mannen kan bli våldsam och agera ut när man vill lämna relationen. Som sagt exemplet jag gav är ett reellt sådant och det fanns inget som visade på att den mannen skulle ha några våldsamma tendenser innan han sköt sig själv och sin fru under uppbrottet. Så åh ena sidan kanske man inte ska ta ut något i förskott åh andra sidan behöver man ha en flyktplan, speciellt om man har en partner som kan uppträda hotfullt oavsett om det är psykiskt eller fysiskt.

Det är nog inte så lätt om adressen han spenderar den mesta tiden på inte är godkänd som permanentboende. Då blir ts hus den han ska vara skriven på länge han bor kvar där det minsta lilla.
Så du menar på allvar att om en person är skriven hos dig så kan du inte få bort henom om denne inte har en annan adress? Nu skojar du väl?

Det är ju ett problem i många kommuner att männisor upptäcker att pesoner är skriva hos dem. Eller skummisar som kasserar in pengar genom att tillhandahålla en adress att visa myndigheterna.
Fanns en etta i min kommun där det "bodde" mer än ett dussin. Ingen sov där mer än lägenhetsunnehavaren.

Givetvis går det alltid att få ut honom. Det är bara en fråga om hur långt tid det tar och vilka metoder som används.

Jag utgick ifrån att fokus har legat på om folkbokföringen skulle hindra det och hur hon snabbast möjligt kan få rätt att byta låset för att slippa vara nära honom. Om man inte vill försöka gå den snabbare vägen genom att hävda att han redan är utflyttad går det också bra.

strängt taget vet vi väl inte om det kanske räcker med att lägga fram beslut på skilsmässan som fullbordat faktum och sätta ett skarpt datum för när han ska vara ute?
Jag är lite osäker på hur hård och elak han kan förväntas bli, kanske ts också är osäker på det? Jag menar inte att säga något om vilken väg av de olika alternativ som det talas om hon borde välja eller inte.
Han kan vara väldigt långsint och hämndlysten av sig så får räkna med att det även kommer att gälla mot mig när jag nu går emot hans vilja och är den som initierar skilsmässa. Jag har försökt tänka igenom mina 'sidor' och var han kan komma åt mig men jobb och egen familj borde vara tryggt kvar även om han går in för att förstöra för mig.

Jag tog upp innan jul om skilsmässa och sen när han vände i frågan och vi inte längre var överrens sa jag att 'det måste inte ske det här året' och att jag förstår han kan behöva tid på sig att tänka på det. Nu närmar sig nytt år och jag tänker vänligt bestämt ta upp och driva frågan vidare.

Har egentligen inte bråttomt, är absolut inte ut efter nytt förhållande eller så men tyvärr kan det vara att maken nu vill hämnas på mig för att jag tagit upp om skilsmässa och att han använder tiden han har i min närhet till att ställa till det för mig. På subtila sätt, inget som han kan sättas dit för och inget som myndigheter kan skydda mig från. Men t ex 'av misstag' ha sönder saker han vet är viktiga för mig, säga han ska göra nåt och sen när det är för sent att ordna på annat sätt 'få förhinder', stöka omkring när jag ska sova inför jobbdag och allt möjligt annat som kan ställa till det för mig.

Han kan vara väldigt långsint och hämndlysten av sig så får räkna med att det även kommer att gälla mot mig när jag nu går emot hans vilja och är den som initierar skilsmässa. Jag har försökt tänka igenom mina 'sidor' och var han kan komma åt mig men jobb och egen familj borde vara tryggt kvar även om han går in för att förstöra för mig.

Jag tog upp innan jul om skilsmässa och sen när han vände i frågan och vi inte längre var överrens sa jag att 'det måste inte ske det här året' och att jag förstår han kan behöva tid på sig att tänka på det. Nu närmar sig nytt år och jag tänker vänligt bestämt ta upp och driva frågan vidare.

Har egentligen inte bråttomt, är absolut inte ut efter nytt förhållande eller så men tyvärr kan det vara att maken nu vill hämnas på mig för att jag tagit upp om skilsmässa och att han använder tiden han har i min närhet till att ställa till det för mig. På subtila sätt, inget som han kan sättas dit för och inget som myndigheter kan skydda mig från. Men t ex 'av misstag' ha sönder saker han vet är viktiga för mig, säga han ska göra nåt och sen när det är för sent att ordna på annat sätt 'få förhinder', stöka omkring när jag ska sova inför jobbdag och allt möjligt annat som kan ställa till det för mig.
Finns det möjlighet att smyga iväg vissa saker som du är rädd om till säkert ställe utan att han märker det?

Sätt ett slutdatum för dig själv, då du ska agera på annat sätt eftersom han kommer att förhala det så länge det bara går.

Finns det möjlighet att smyga iväg vissa saker som du är rädd om till säkert ställe utan att han märker det?

Sätt ett slutdatum för dig själv, då du ska agera på annat sätt eftersom han kommer att förhala det så länge det bara går.
Bra tips. Och det jag börjat inse, att han kommer att förhala det så länge han bara kan, om inte annat bara för att vinna över mig.

Så du menar på allvar att om en person är skriven hos dig så kan du inte få bort henom om denne inte har en annan adress? Nu skojar du väl?

Det är ju ett problem i många kommuner att männisor upptäcker att pesoner är skriva hos dem. Eller skummisar som kasserar in pengar genom att tillhandahålla en adress att visa myndigheterna.
Fanns en etta i min kommun där det "bodde" mer än ett dussin. Ingen sov där mer än lägenhetsunnehavaren.

Inte så länge personen bor på adressen delvis.

Det finns folk som haft okända skrivna på sin adress som inte fått bort dem.

Han behöver inte vara med på det, skicka in papperna så är det klart och han har inget mera att göra hos dig.
Jag tror han sätter sig på tvären för att han vet att du kommer backa då eller gulla med honom.
Sätt ner foten!

Förut var det så att Skv inte kunde tvångsändra innan utredningen om var någon skulle vara skriven var färdig. Och om de inte fick tag på folk för att delge beslut så blev det svårt att komma till ett formellt avslut på ärendet.

Idag kan de flytta bort någon från en adress så fort det är uppenbart att den är felaktig, innan man beslutat om vad som ska vara den riktiga folkbokföringen.

Inte så länge personen bor på adressen delvis.

För eller efter lagen ändrades? Dom 2 jag vet som det hände efter lagen ändrades så gick det fort, bara några dagar efter ringt polisen om det. Den ena gick det åt lite fler samtliga för men då var det nya bara några dagar nytt så polisen och hyresvärden visste inte riktigt vems bord det låg på men även det bara några dagar.

Om det är något sådant man tror kan komma att ske är det läge att kontakta myndigheter, polis etc.
De gör ju inget innan det skett. Varför blunda för att den farligaste perioden i en kvinnas liv är ett uppbrott med en man, hur normal han än må ha varit under livet tillsammans ens?

Men visst, man behöver inte börja med att byta lås eller ringa skatteverket om adressen, jag röstar för att börja med att skicka in skilsmässopapperna helt enkelt och sedan vidta åtgärder därefter. Men definitivt inte vara blind.

Liknande trådar

Relationer Skaffade nytt nick även om jag inte skriver så mycket i vanliga fall. Jag lever sedan några år tillbaka i mitt första förhållande, jag...
2
Svar
36
· Visningar
3 353
Senast: Voeux
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 750
Senast: Imna
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 040
Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med...
2
Svar
30
· Visningar
3 503
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Namnförslag till gråhunds hane?