Lämna toxiskt förhållande, hur?

Egentligen så skall han vara skriven där han har sin nattvila den mesta tiden.
Som jag tolkar det så är det i det egna huset på annan plats.
Det kan du ta med Skatteverket (folkbokföringen) när du har bytt lås.
De gör en utredning och eventuellt så flyttar de på honom oavsett vad han tycker om den saken.
Komplikationen är att det inte går att skriva sig där han har sin vila. Vilket kan vara en av anledningarna också till att han vill hålla sig gift med mig och stå kvar skriven här.

Ja alla tecknen tydde på att han hade tröttnat på mig så jag antog också han sett till att få uppmärksamhet från annat håll. Så tog försiktigt och fint upp frågan om skilsmässa för att försöka få det till ett gemensamt ömsesidigt beslut och det började bra men dagen efter ville han inte skiljas längre. Jag förmodar det handlar också om kontrollbehov utöver att det triggar övergivenhetskänslor för honom.
Ja, den sortens män verkar ju ha väldigt nära till sådana känslor, så det stämmer nog. Jag funderade på det när jag skrev min fråga till dig.

Komplikationen är att det inte går att skriva sig där han har sin vila. Vilket kan vara en av anledningarna också till att han vill hålla sig gift med mig och stå kvar skriven här.
Inte går?
Varför skulle det inte göra det, vem har sagt det?

Så länge det är ett riktigt hus med en riktig adress, låter det väldigt märkligt att det inte skulle gå. Är det något skumt med bygglovet som gör att det formellt inte är ett bostadshus?

Det är fortfarande fullt möjligt att skriva bort honom från din adress utan att han har en ny. Frågan då blir vad för sorts grad av strul han hamnar i och hur benägen han är att tjafsa med dig för att slippa det.

Inte går?

Så länge det är ett riktigt hus med en riktig adress, låter det väldigt märkligt att det inte skulle gå. Är det något skumt med bygglovet som gör att det formellt inte är ett bostadshus?

Det är fortfarande fullt möjligt att skriva bort honom från din adress utan att han har en ny. Frågan då blir vad för sorts grad av strul han hamnar i och hur benägen han är att tjafsa med dig för att slippa det.
Det finns t ex fritidsboende där det inte går att skriva sig.

Sedan kanske inte skatteverket har koll på det.

Inte går?

I vissa fritidshusområden får man väl t.ex. inte skriva sig? Kanske något sådant?

Det finns t ex fritidsboende där det inte går att skriva sig.

Sedan kanske inte skatteverket har koll på det.
Det var därför jag frågade varför det inte skulle gå.
Om det t.ex. är administrativa saker i typ adressregister/lägenhetsregister som skulle kunna åtgärdas. Eller om det är olagligt att bo i huset enligt någon helt annan lagstiftning som inte har med skv att göra.

I bygglovet väl?
Det är där man ser om användningsområdet för byggnaden är bostad eller något annat. Sen reglerar detaljplanen vad det är möjligt att få bygglov för. Men det kan t.ex. ligga gamla bostadshus kvar i ett område där detaljplan hindrar att ny tillkommer.
Och så finns det ju områden med blandad bebyggelse, och den moderna typen av bygglov för fritidshus som inte får ändras till permanentboende utan nytt bygglov som man kan i äldre hus, osv...

Inte går?

Huset är riktigt med alla bekvämligheter men området det är beläget i är ännu inte planerat för fast året runt boende så därför. T ex kan man som gammal inte få hemtjänst till sådana ställen eller skolskjuts för sina barn. Och då heller inte stå skriven där som fast boende. Ett fritidsområde med fritidshus.

Vet inte riktigt vad du menar om bestämmelse. Men om du är nyfiken finns lite att läsa om detaljplaner här.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...an/detaljplaneinstrumentet/vad-ar-detaljplan/
Jag jobbar med dom frågorna det är därför jag är nyfiken :). Mig veterligen kan man inte reglera i detaljplan huruvida en bostad ska vara fritidshus eller ej men @Breaktown kanske vet? Eller så får jag vänta tills jag är tillbaka på jobbet igen så jag kan fråga kollegorna.

Tack! Och sant! Problemet är att det blir min komplikation när han inte gör sin del, dvs ordnar en egen adress till sig. Och jag står kvar fast i en för mig toxisk relation.
Men om ni skiljer er och det är din egendom kan du ju avhysa honom vid behov. I värsta fall får du bo någon annanstans undertiden om han vägrar lämna eller som sagt, byta lås efter att skilsmässan gått igenom och bodelning är klar.

Liknande trådar

Relationer Skaffade nytt nick även om jag inte skriver så mycket i vanliga fall. Jag lever sedan några år tillbaka i mitt första förhållande, jag...
2
Svar
36
· Visningar
3 359
Senast: Voeux
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 771
Senast: Imna
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 095
Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med...
2
Svar
30
· Visningar
3 520
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar