Det svåraste var att driva igenom skilsmässan. Han ville inte.
Nu var vi gifta och hade gemensamt boende i ett gemensamt hus som var tvunget att säljas, så vi "satt ihop" rätt mycket och att jag drev igenom skilsmässa tvingade ju honom till att bryta upp från ett älskat hem.
Han var aldrig fysiskt hotfull men jag blev ändå rädd för honom - för hans beteende och för hans blick, som blev helt svart. Det gick inte att kommunicera med honom, alls. Har aldrig tidigare upplevt att vara rädd för någon jag bott med, det var enormt jobbigt.
Men jag fortsatte defensivt men envist, mjukt men bestämt, att driva igenom. Försökte hela tiden bete mig sjysst, försökte få med mig honom på tåget, försökte prata med honom, hålla honom uppdaterad och inkluderad, även om jag inte fick svar. Inte göra nånting som kunde räknas som elakt eller triggande. Bara hjälpa honom så mycket jag kunde.
Det gick bra tillslut - när vi väl var ute på andra sidan helvetet. Jag har kontakt med honom idag och umgås. Det går bra, nu har han ingen makt över mig längre så nu beter han sig trevligt.
När jag i efterhand läser mitt dokument så är det helt absurt att läsa. Jag borde ha brutit upp LÅNGT tidigare! Det är förihelvete inte klokt hur det var. Men när jag levde i det så hade jag på något sätt vant mig. Galet. Jag blir rädd för mig själv... Men jag kan säga att jag INTE EN SEKUND har ångrat att jag tog mig ur det, nu i efterhand! Tvivlen fanns bara där innan uppbrottet var genomfört. Som jag ser på det nu så tror jag att tvivlen fanns där både av rädsla för förändringen och det okända livet på andra sidan uppbrottet, men också för att jag var så indoktrinerad med att mina åsikter aldrig räknades utan jag bara fick höra att jag var larvig och dum, vilket omedvetet hade fått mig till att tvivla på allt jag tyckte och tänkte.