Fördelar/ nackdelar med tinker?

finapina

Trådstartare
Någon med erfarenhet av tinker här? Hur är dom att rida? Överlag tunga eller? Fång-benägna? Robusta och friska? Bra hovar? Har hört om risken med fotskabb/klåda. Såg även en säljesannons var det stod att hästen emellanåt upplevde klåda i hovskägget? Varningsklocka?

Jag drömmer om en liten tinker, men det som gör att jag är tveksam på rasen är mallander/sallander som är vanligt hos tinkrar och kan bli riktigt besvärligt.
Annars en underbar ras med mycket egen vilja och humor. ❤️

Någon med erfarenhet av tinker här? Hur är dom att rida? Överlag tunga eller? Fång-benägna? Robusta och friska? Bra hovar? Har hört om risken med fotskabb/klåda. Såg även en säljesannons var det stod att hästen emellanåt upplevde klåda i hovskägget? Varningsklocka?
Hade en medryttarhäst som var tinker/irish cob och de var två stycken i stallet. Oerhört snälla båda två. Stoet var väldigt väl ompysslat och rolig att rida, ägaren körde mycket också, härlig personlighet. Inga hälso/hudproblem där. Min medryttarhäst däremot hade ganska dåliga förutsättningar och en ägare som inte direkt brydde sig vilket gjorde det värre. Han hade hudproblem som var särskilt besvärliga på sommaren.

Hade en medryttarhäst som var tinker/irish cob och de var två stycken i stallet. Oerhört snälla båda två. Stoet var väldigt väl ompysslat och rolig att rida, ägaren körde mycket också, härlig personlighet. Inga hälso/hudproblem där. Min medryttarhäst däremot hade ganska dåliga förutsättningar och en ägare som inte direkt brydde sig vilket gjorde det värre. Han hade hudproblem som var särskilt besvärliga på sommaren.
Hurpass besvärliga? Hur mkt behandling krävdes? Tänker mest i tid per dag...

Hurpass besvärliga? Hur mkt behandling krävdes? Tänker mest i tid per dag...
Kan inte riktigt svara på det eftersom ägaren inte brydde sig om att behandla ordentligt. Men det var eksem (tror jag) i man och svans som blev såriga bland annat. Slutade vara medryttare för att jag inte kunde åka dit med gott samvete. Tror egentligen inte det skulle vara så tidskrävande om det hade gjorts något på en gång när det började dyka upp. Jag smörjde med någon salva ägaren tyckte räckte och det tog inte lång tid. Den andra hade det som sagt inte.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 275
Senast: Edla
·
Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 707
Senast: axel
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 598
Senast: moonstruck
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 214
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka