Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hade en medryttarhäst som var tinker/irish cob och de var två stycken i stallet. Oerhört snälla båda två. Stoet var väldigt väl ompysslat och rolig att rida, ägaren körde mycket också, härlig personlighet. Inga hälso/hudproblem där. Min medryttarhäst däremot hade ganska dåliga förutsättningar och en ägare som inte direkt brydde sig vilket gjorde det värre. Han hade hudproblem som var särskilt besvärliga på sommaren.Någon med erfarenhet av tinker här? Hur är dom att rida? Överlag tunga eller? Fång-benägna? Robusta och friska? Bra hovar? Har hört om risken med fotskabb/klåda. Såg även en säljesannons var det stod att hästen emellanåt upplevde klåda i hovskägget? Varningsklocka?
Hurpass besvärliga? Hur mkt behandling krävdes? Tänker mest i tid per dag...Hade en medryttarhäst som var tinker/irish cob och de var två stycken i stallet. Oerhört snälla båda två. Stoet var väldigt väl ompysslat och rolig att rida, ägaren körde mycket också, härlig personlighet. Inga hälso/hudproblem där. Min medryttarhäst däremot hade ganska dåliga förutsättningar och en ägare som inte direkt brydde sig vilket gjorde det värre. Han hade hudproblem som var särskilt besvärliga på sommaren.
Kan inte riktigt svara på det eftersom ägaren inte brydde sig om att behandla ordentligt. Men det var eksem (tror jag) i man och svans som blev såriga bland annat. Slutade vara medryttare för att jag inte kunde åka dit med gott samvete. Tror egentligen inte det skulle vara så tidskrävande om det hade gjorts något på en gång när det började dyka upp. Jag smörjde med någon salva ägaren tyckte räckte och det tog inte lång tid. Den andra hade det som sagt inte.Hurpass besvärliga? Hur mkt behandling krävdes? Tänker mest i tid per dag...
Skabb är en parasit. Den trivs kanske mindre bra av ett kortare hovskägg men framförallt är det lättare att behandla när de väl drabbats.En liten reflektion. Minskar risken för fotskabb om hovskägget klipps regelbundet?