Rumpnissen
Trådstartare
Nu har topplocket gått här och jag behöver er hjälp och reda i om jag är orimlig eller inte.
I början av mars gick ett pingisrack sönder på sonen skola. Situationen som min son (E) beskrivit var att de var ett gäng som turades om att spela pingis. Det var E:s tur och han stod och höll i ett rack när en annan pojk (A) kom och tog det från honom. När E då tog tillbaka det så gick det sönder.
Idag har E fått en "överenskommelse beträffande elevs skadegörelse" med sig hem som vi förväntas underteckna och sedan ersätta skolan med 50 kr. I beskrivningen står det "A höll i racket medans E skulle ta tillbaka det men så gick det sönder".
Det är en skitsumma. Vi kan betala det. Sonen kan betala det. Det handlar om principen.
OM situationen är som sonen beskriver (och som det står i beskrivningen), kan det ens betraktas som skadegörelse? Är inte det sådant som kan räknas som slitage på en högstadieskola?
Och OM nu sonen faktiskt har betett sig illa, slått racketen i bordet eller liknande så det gick sönder, är det då inte rimligt att skolan hör av sig till oss i anslutning till händelsen? Skadegörelse behöver väl ändå betraktas som ett normbrytande beteende som skolan och vårdnadshavare behöver prata och samverka om?
Till saken hör att E inte trivs i skolan, det är ett gäng som är taskiga mot honom. Det är väl inte regelrätt mobbing, men han har i perioder varit väldigt ledsen. Vi har ex. fått köpa en nyckelkedja som han har fäst i byxorna för att de inte ska ta hans nyckel ifrån honom. A är inte en av dem som är taskiga, men i grunden är jag glad och stolt över att E stod på sig och tog tillbaka racketen, eftersom han utstår mycket annat oschysst där han inte vågar säga ifrån.
Till saken, som också gör oss väldigt principfasta, är att vår yngsta sons cykel blev söndersparkad av en annan elev på skolan för ungefär ett år sedan. Trots ögonvittne och att det hände under lektionstid (lärarna var alltså i klassrummet med de andra eleverna medan denna elev var ute och tog sönder sonen cykel) så ersatte skolan oss inte för reparationskostnaden på ca 2 000 kr. Det fick vi stå för eftersom inte heller den elevens föräldrar hade möjlighet att ersätta oss ekonomiskt. Det är olika skolor men samma huvudman, så vi tycker nog man borde ha en konsekvent linje.
Vi ska så klart kontakta skolan. Men först ska vi prata med sonen när han kommer hem och sen ska vi andas i kvadrat i helgen innan vi samlar ihop oss och tar kontakt i början av nästa vecka.
I början av mars gick ett pingisrack sönder på sonen skola. Situationen som min son (E) beskrivit var att de var ett gäng som turades om att spela pingis. Det var E:s tur och han stod och höll i ett rack när en annan pojk (A) kom och tog det från honom. När E då tog tillbaka det så gick det sönder.
Idag har E fått en "överenskommelse beträffande elevs skadegörelse" med sig hem som vi förväntas underteckna och sedan ersätta skolan med 50 kr. I beskrivningen står det "A höll i racket medans E skulle ta tillbaka det men så gick det sönder".
Det är en skitsumma. Vi kan betala det. Sonen kan betala det. Det handlar om principen.
OM situationen är som sonen beskriver (och som det står i beskrivningen), kan det ens betraktas som skadegörelse? Är inte det sådant som kan räknas som slitage på en högstadieskola?
Och OM nu sonen faktiskt har betett sig illa, slått racketen i bordet eller liknande så det gick sönder, är det då inte rimligt att skolan hör av sig till oss i anslutning till händelsen? Skadegörelse behöver väl ändå betraktas som ett normbrytande beteende som skolan och vårdnadshavare behöver prata och samverka om?
Till saken hör att E inte trivs i skolan, det är ett gäng som är taskiga mot honom. Det är väl inte regelrätt mobbing, men han har i perioder varit väldigt ledsen. Vi har ex. fått köpa en nyckelkedja som han har fäst i byxorna för att de inte ska ta hans nyckel ifrån honom. A är inte en av dem som är taskiga, men i grunden är jag glad och stolt över att E stod på sig och tog tillbaka racketen, eftersom han utstår mycket annat oschysst där han inte vågar säga ifrån.
Till saken, som också gör oss väldigt principfasta, är att vår yngsta sons cykel blev söndersparkad av en annan elev på skolan för ungefär ett år sedan. Trots ögonvittne och att det hände under lektionstid (lärarna var alltså i klassrummet med de andra eleverna medan denna elev var ute och tog sönder sonen cykel) så ersatte skolan oss inte för reparationskostnaden på ca 2 000 kr. Det fick vi stå för eftersom inte heller den elevens föräldrar hade möjlighet att ersätta oss ekonomiskt. Det är olika skolor men samma huvudman, så vi tycker nog man borde ha en konsekvent linje.
Vi ska så klart kontakta skolan. Men först ska vi prata med sonen när han kommer hem och sen ska vi andas i kvadrat i helgen innan vi samlar ihop oss och tar kontakt i början av nästa vecka.