Av flera skäl. Först och främst är begreppet "särbegåvade elever" så luddigt att det inte ens kan tas på allvar. Hur många personer pratar vi om? Ska vi göra om hela skolsystemet för att en handfull elever känner sig uttråkade? Nej, det är faktiskt inte rimligt. Skolan har enorma utmaningar och just nu är problemet att öht hitta lärare som står i klassrummen till hösten. Att ge exceptionella begåvningar mentorer från högskolan är inte realistiskt. Är det däremot en betydande del av alla elever som underpresterar, är det läge givetvis att höja kvaliteten och kraven brett. Kanske ha kunskapsgrupperingar snarare än åldersgrupper, tex. Så gör man på den här särskolan i Danmark. Det finns säkert en massa idéer om hur man kan förbättra kvaliteten, inte minst bland lärare.
För det andra, jag tror faktiskt inte på det här med att stora grupper "sitter av skolan". Jo, det finns säkert många elever som säger sig göra det. Men jag har svårt att föreställa mig horder av elever som är precis lika bra i matte som bild eller idrott. Som skriver fantastiska egna berättelser och löser de svåraste fysiktal, allt i en och samma person. De flesta har svaga sidor, men väljer då oftast i stället att strunta i de ämnena som de inte gillar. För övrigt är skolan också ett socialt sammanhang och det är en jätteviktig del av livet, att lära sig att umgås med andra människor. Även de som befinner sig på "en annan nivå" eller kommunicerar på ett annat sätt. I min sons föreskoleklass går en gravt autistisk pojke.Väldigt bra, tycker jag, för de andra eleverna att få lära sig att umgås med honom (han har en assistent så han är inte med i all undervisning).
För det tredje - vad är det egentligen som du anser att vi bör göra? Ser du framför dig någon form av satsning där elever ska kunna läsa in högskolekurser på gymnasiet? Vem ska finansiera den handledningen och vad ska den syfta till?
För de individerna blir det såklart mer tidseffektiv inlärning om de kan marschera på. Sen om det är ett samhällsproblem, det är en annan sak. Men som förälder så tycker jag inte det är konstigt om man engagerar sig om barnet mår dåligt i skolan (oavsett anledning), eller om barnet har en nyfikenhet som skolan inte kan stilla. Att på egen hand anlita en privatlärare som kan hålla undervisning i elevens takt är väl en jättebra lösning, som komplement till skolan? Det är väl egentligen inte konstigare än att ett barn som gillar att spela fotboll kan få spela i ett fotbollslag på fritiden, och inte bara kicka boll själv eller spela den fotboll som ingår i gymnastikundervisningen. Såklart måste det väl vara ok för alla barn att utveckla sina intressen utanför skoltid?