Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har bara läst vad TS skrivit i sitt första inlägg:Vad grundar du detta på?Jag skulle inte sätta likhetstecken mellan uttalanden om att "jag inte vill leva längre" och självmordsbenägenhet. Barn är ofta drastiska i sina sätt att uttrycka sig. Inte heller skulle jag göra tolkningen att tomheten som hon upplever bäst fylls med mattetal.
Ja och det hänger ju på att hon då får läsa en rolig bok och inte en pekbok?Håller helt med att man absolut inte ska neka henne det hon tycker är roligt och interessant! Men det behöver inte vara antigen eller, man kan göra både och.
Om vi tar ditt exempel så vore det t.ex. lämpligt att "kräva" ett visst antal armhävningar innan hon blev belönad med att få läsa en bok.
Det har jag inte hävdat, bara att det är 10000% vanligare att först läsa in en ingenjörsexamen och sedan en ekonomexamen, än tvärtom. Och ingenjörerna som har dubbla examina brukar tycka att ekonomstudierna krävde mycket mindre av dem. En del av den känslan kan säkert förklaras med att de redan är studievana när de börjar med de ekonomiska ämnena, men huvuddelen handlar om att det är enklare ämnen. Det betyder inte att en ingenjör kan strunta i att läsa kurslitteraturen, eller gå på föreläsningar på ekonomlinjen, och så ska det naturligtvis vara.Jag skulle säga att du helt enkelt har fel i din tanke om att det är applicerbart på VARJE civilingenjör att de LÄTT skulle läsa in en eknomexamen. Det är i det där VARJE som generaliseringen ligger om du inte uppfattade det från början.
Folk lär sig väl bara olika. Jag är ovanligt usel på att plugga ord och årtal.@Mabuse @Badger @niphredil
Jag vet inte, jag kanske har extra svårt för att lära mig språk, och/eller kanske började från en ovanligt låg nivå i både engelskan och franskan eftersom jag tyckte att ordpluggandet var väldigt värdefullt för min inlärning.
@Mabuse @Badger @niphredil
Jag vet inte, jag kanske har extra svårt för att lära mig språk, och/eller kanske började från en ovanligt låg nivå i både engelskan och franskan eftersom jag tyckte att ordpluggandet var väldigt värdefullt för min inlärning.
En hel del beror nog på att ingenjörerna har betydligt mer schemalagd tid, praktiskt taget hela dagarna. Vilket i sin tur beror på att de har mer än dubbelt så mycket pengar. På så vis är kanske ekonomi mer urholkat. Sedan kan man ju diskutera huruvida det märks mer radikalt på broarna om ingenjörerna skulle få kortare undervisningstid än på företagen om ekonomerna får det eller om effekten på ekonomi blir att man lär in mer själv eller lär in mindre överhuvudtaget.Det har jag inte hävdat, bara att det är 10000% vanligare att först läsa in en ingenjörsexamen och sedan en ekonomexamen, än tvärtom. Och ingenjörerna som har dubbla examina brukar tycka att ekonomstudierna krävde mycket mindre av dem. En del av den känslan kan säkert förklaras med att de redan är studievana när de börjar med de ekonomiska ämnena, men huvuddelen handlar om att det är enklare ämnen. Det betyder inte att en ingenjör kan strunta i att läsa kurslitteraturen, eller gå på föreläsningar på ekonomlinjen, och så ska det naturligtvis vara.
En hel del beror nog på att ingenjörerna har betydligt mer schemalagd tid, praktiskt taget hela dagarna. Vilket i sin tur beror på att de har mer än dubbelt så mycket pengar. På så vis är kanske ekonomi mer urholkat. Sedan kan man ju diskutera huruvida det märks mer radikalt på broarna om ingenjörerna skulle få kortare undervisningstid än på företagen om ekonomerna får det eller om effekten på ekonomi blir att man lär in mer själv eller lär in mindre överhuvudtaget.
Självklart är det så att varje ord man aktivt behärskar ökar ens språkfärdighet.@Mabuse @Badger @niphredil
Jag vet inte, jag kanske har extra svårt för att lära mig språk, och/eller kanske började från en ovanligt låg nivå i både engelskan och franskan eftersom jag tyckte att ordpluggandet var väldigt värdefullt för min inlärning.
I Stockholm fick man göra ett glosprov/ordtenta för varje termin man läste engelska. Samma glosprov för alla stadier, men med stigande poänggränser för att klara sig. Uppenbarligen delar inte Engelskainstitutionen vid SU din åsikt.Klart man måste plugga ord om man vill lära sig ett språk, det tror jag alla behöver, och nästan oavsett nivå! Det jag ifrågasatte var mer glosförhör som examinationsmoment på engelska på universitetsnivå.
De fick inte fortsätta med det eftersom skolverket ansåg att alla ämnen skulle ske löpande under året.I alla fall tidigare så körde Kunskapsskolan ämnena hemkunskap och slöjd som internat.
Det var oerhört utvecklande på många andra sätt än inom just hemkunskap och slöjd.
10000%? Vad lär man sig för metoder för sannolikhetsuppskattningar på ingenjörsutbildningar? Stämmer siffran så kan fenomenet även bero på att ekonomer valde rätt program första gången.Det har jag inte hävdat, bara att det är 10000% vanligare att först läsa in en ingenjörsexamen och sedan en ekonomexamen, än tvärtom. Och ingenjörerna som har dubbla examina brukar tycka att ekonomstudierna krävde mycket mindre av dem. En del av den känslan kan säkert förklaras med att de redan är studievana när de börjar med de ekonomiska ämnena, men huvuddelen handlar om att det är enklare ämnen. Det betyder inte att en ingenjör kan strunta i att läsa kurslitteraturen, eller gå på föreläsningar på ekonomlinjen, och så ska det naturligtvis vara.
Ja och det hänger ju på att hon då får läsa en rolig bok och inte en pekbok?
Mvh Miks
Jag har bara läst vad TS skrivit i sitt första inlägg:
"Vid påsk hade jag en självmodsbenägen 9åring som hatade livet."
Har du läst?
Mvh Miks
100 gånger vanligare är en siffra som visserligen är en skattning, men jag tar gärna del av dina observationer på området. Hur många personer vet du om som började med en ekonomexamen, och efter den läste in en civilingenjörsexamen? Jag tror att man utan att överdriva kan säga att alla som tar en civilingenjörsexamen valde rätt från början, eftersom det krävs motivation också hos mattehuvudena för att genomföra utbildningen.10000%? Vad lär man sig för metoder för sannolikhetsuppskattningar på ingenjörsutbildningar? Stämmer siffran så kan fenomenet även bero på att ekonomer valde rätt program första gången.
I Stockholm fick man göra ett glosprov/ordtenta för varje termin man läste engelska. Samma glosprov för alla stadier, men med stigande poänggränser för att klara sig. Uppenbarligen delar inte Engelskainstitutionen vid SU din åsikt.
Du tror väl inte att ordtentan är i stället för en litteraturtenta, eller har du bara en vulgär debatteknik? Vad jag minns var institutionen stolt över sitt glosprov som var datorgenererat från en corpus på 50000-60000 sidor engelsk text från olika källor, där ord och uttryck delats in i grupper efter frekvens. Studenternas resultat på gruppnivå för varje termin blev precis det förväntade, vilket de ansvariga rätt och riktigt tog för att provet var välkonstruerat.SU är lite av en studentfabrik, och glosprov har en stor fördel gentemot mer kvalitativ litteraturanalys i det att det går väldigt mycket fortare och enklare att rätta. Är det dessutom ett och samma prov för alla nivåer så kräver det dessutom väldigt mycket mindre resurser för att konstrueras. Som jag känner universitetslivets praktik så skulle jag säga att det förmodligen är en huvudorsak till att momentet ingår i examinationen.
Det är samma i Lund (vart är världen på väg?!). En alternativ tolkning kan ju vara att båda universiteten tycker att vokabulär är viktigt.SU är lite av en studentfabrik, och glosprov har en stor fördel gentemot mer kvalitativ litteraturanalys i det att det går väldigt mycket fortare och enklare att rätta. Är det dessutom ett och samma prov för alla nivåer så kräver det dessutom väldigt mycket mindre resurser för att konstrueras. Som jag känner universitetslivets praktik så skulle jag säga att det förmodligen är en huvudorsak till att momentet ingår i examinationen.
Det är samma i Lund (vart är världen på väg?!). En alternativ tolkning kan ju vara att båda universiteten tycker att vokabulär är viktigt.