Varför gör hon inte läxorna? Tråkigt? Prestationsångest? Distraherad? Osäker? Tänker att de bästa är att prata med henne om hur hon känner och vad hon själv tror att det brister. Och att du berättar om dina egna erfarenheter med läxor. Men samtidigt vara tydlig med att inte lägga press på henne, vilket lätt kan göra att de slå över om man har en gnutta ångest eller osäkerhet. Nu tror jag inte du vill det men tänker det är en rätt skör tråd om man lägger sig i för mycket att barnet känner större press att prestera.Ja och problemen är att läxor görs under bråk eftersom det inte finns några bra verktyg. Förstår du inte problemet?
Tycker hon bara det är tråkigt och är allmänt distraherad så kan du tex komma överens med henne att mellan kl x och x varannan dag gör vi läxor, läser ikapp, diskuterar ett historiekapitel, pratar om sånt du inte förstår, kollar youtube om ämnet eller liknande. Och att hon får komma med egna förslag hur hon kan sätta belöningar för sig själv om hon tror det hjälper. Tänker att det bästa är att hon själv kan vara med och hitta sina studietekniker. Hon kanske vill att du lämnar henne ifred och tar hennes telefon i 15 minuter så hon kommer igång? Eller så vill hon att ni gör det tillsammans i soffan. Alla är så olika, de viktiga tänker jag är att hon själv vill lära sig och är medveten om att de finns massa olika verktyg att ta till.
Ska tilläggas att JAG hatade läxor, vet knappt om jag någonsin gjorde någon. Men jag har adhd (diagnoserad som vuxen) och extrem prestationsångest (också något ingen snappade upp) så tänker att det är såhär jag hade velat bli mött. Jag fick dock bara massa utskällningar och ständigt höra att jag var lat. Jag fick också alltid höra att jag var så himla intelligent och smart vilket gjorde att det lades ännu större vikt vid att jag var LAT, så jag tycket allmänt att man ska vara försiktig att beskriva barn (och vuxna) som "intelligenta"- och absolut aldrig lata.