Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Anna Wahlgren är inget att hänga i julgranen tycker jag. Det känns snarare som ett under att hennes barn blev såpass välfungerande.Helt ärligt så känns det som att ju mindre jag har lagt mig i desto bättre har det gått.
Anna Wahlgren hade många barn som fick ta hand om sig själva.
De blev ju väldigt välutbildade alldeles av sig själva.
Frid över Sara Danius minne.
Du har ju träffat mina barn så du kan ju jämföra själv.Jag hör vad ni säger och inser att vi kanske kan avvakta med "träning" utöver att jag stöttar med läsning inför de prov hon har kvar. Till hösten får vi se hur upplägget är med läxor på nya skolan. De använder sig av modulundervisning med ett till två ämnen i taget över en period så då kanske mer hinns med i skolan på ett mer grundligt sätt.
Och jag håller absolut INTE med.Detta tror jag också på! Eget ansvar och egen förmåga.
Det visar hur mycket eller litet som föräldrarnas träning påverkar.Anna Wahlgren är inget att hänga i julgranen tycker jag. Det känns snarare som ett under att hennes barn blev såpass välfungerande.
Problemet för Sandra i exemplet är att hon inte fick fortsätta att lära sig till sin fulla potential.Lägger förresten om den här igen, den är väl värd att se.
Ja men det är lite så jag tänker, och undrar när man ska hjälpa? Jag fick aldrig hjälp, eller så kunde jag inte ta det till mig.Och jag håller absolut INTE med.
Jag tillhör kategorin som seglade igenom hela vägen till studenten med VG och MVG i alla ämnen utan att någonsin läsa en läxa eller öva inför ett prov.
Läste därefter juridik och 80% av det vi skulle kunna togs inte upp på föreläsningarna. Visst, jag fick en kalldusch och började plugga på egen hand men studieteknik är som det mesta, något man övar upp. Att ha absolut ingen erfarenhet av det är en enorm uppförsbacke när alla andra har 12års erfarenhet. Det går liksom inte att komma ikapp.
Att lägga det helt på ens barn är att inte ge så goda förutsättningar som möjligt. Jag önskar att jag inte hade haft det så enkelt i skolan så att jag fått möjligheten att lära mig den här enormt viktiga kunskapen så tidigt som möjligt
Fan vad jag önskar att nån hjälpt mig så när jag var liten.Jag har börjat träna mitt barn redan nu i ettan, för att hon ska slippa svårigheter senare.
Studieteknik, som jag lärt mig i vuxen ålder, handlar mest om en attityd/inställning. Att bygga viljan att hugga ved, bära vatten, fast timmerhögen verkar oändlig och vägen är lång att gå.
När man är högintelligent är det lätt att man blir van vid att kunna använda sig av förmågor som fotografiskt minne och snabba tankekopplingar, men förr eller senare (arbetsliv, universitet) så stöter man på att vissa saker behöver nötas in, att det inte är så lätt längre.
Då är det lätt att man blir väldigt emotionellt nedslagen eller upprörd, när det man är van vid funkar, inte längre funkar.
Så vi har börjat med de första matteläxorna. Tålmodigt, lågaffektivt, gång på gång förklara att en läxa inte handlar om att kunna svaret. Det handlar om att lära sig en metod. Metoder lär man sig genom upprepningar, om och om igen, tills dom kommer automatiskt. Jag förklarar med liknelser till fysiska aktiviteter som ridningen (rätt smidigt då hon går första terminen på ridskola) - man kan bara lära sig rida lätt genom att många gånger träna benens muskler så att dom blir nog starka och så att hjärnan lär sig vad den ska skicka för signaler. Det kommer inte bli rätt varje gång. Man kommer inte orka långa stunder. Men man blir bättre varje gång, muskelcellerna funkar så. Och på samma sätt fungerar hjärnans celler, vi gör nya spår i hjärnan genom upprepning.
Själv lärde jag mig detta först i vuxen ålder. Ärligt talat, så fick jag först en bra studieteknik när jag började lära mig att verka hovar. Det teoretiska var lätt - men det praktiska tog tid. Det måste ta tid, det går inte på något annat sätt. Varje gång man gör det byggs dom nya kopplingarna i hjärnan starkare. Efter ca 10 verkningar kom alltid en "level up" - tekniken satte sig, musklerna visste vad dom skulle göra. Och jag upplever fortfarande att jag levlar, ca 8 år in och otaliga hovar verkade, men nu är det längre intervall på tekniksprången.
Fler tips för studietekniksträningarna:
Bryt upp det i små moment. Använd belöningar, hjärnan är enkel på det viset. En god godis eller fruktbit ger dopamin och bygger en positiv association, det gör kramar och glada ord också.
Som vuxen måste man hålla modet uppe, inte dras med i barnets (eller det inre barnets) frustration och negativa känslor. Peppa upp, sätt en positiv ton. Sluta på god stämning, inte för långa pass.
Det är likt djurträning, för vi är ju också djur . Vi funkar precis likadant.
Exakt. Jag är 38 bast nu och kämpar fortfarande med att acceptera att behöva träna/tillåta mig att göra fel på vägen. Jag har toppbetyg i alla ämnen jag har betyg i utom matte - där jag hade behövt få hjälp att förstå studieteknik men istället antog att jag var dum i huvudet för att det inte kom lika lätt som alla andra ämnen (hjälpte ju inte att både lärare och föräldrar rullade ögonen och sa att jag var obegåvad på matte).Och jag håller absolut INTE med.
Jag tillhör kategorin som seglade igenom hela vägen till studenten med VG och MVG i alla ämnen utan att någonsin läsa en läxa eller öva inför ett prov.
Läste därefter juridik och 80% av det vi skulle kunna togs inte upp på föreläsningarna. Visst, jag fick en kalldusch och började plugga på egen hand men studieteknik är som det mesta, något man övar upp. Att ha absolut ingen erfarenhet av det är en enorm uppförsbacke när alla andra har 12års erfarenhet. Det går liksom inte att komma ikapp.
Att lägga det helt på ens barn är att inte ge så goda förutsättningar som möjligt. Jag önskar att jag inte hade haft det så enkelt i skolan så att jag fått möjligheten att lära mig den här enormt viktiga kunskapen så tidigt som möjligt
Men om man har den förmågan är det väl bara att tacka och ta emot och använda den, snarare än att lära sig andra jobbigare sätt att studera? Har man fotografiskt minne (eller något åt det hållet) så behöver man ju inte nöta saker alls lika mycket, liksom. Och min erfarenhet är att den typen av förmågor följer med hela livet, man har nytta av dem under hela studietiden, arbetslivet, närhelst man ska lära sig något! (och i mitt fall är det "inte ens" fotografiskt minne, utan bara ett hyggligt bra visuellt minne av hur en sida ser ut, kombinerat med en förmåga att ta in och lagra mycket information - det har hjälpt mig extremt bra under hela livet)Precis det här, jag kan liksom få fram svar genom att komma ihåg var på en viss sida det står och då visualisera texten. Jag tror att dottern funkar likadant.
Men precis, att hjälpa sitt barn hitta vilka sätt hen lär på är ju något helt annat än att tvinga dem nöta ngt de redan kan. Jag har tex lärt mig (som vuxen) att jag behöver göra för att lära. Testa mig fram helt enkelt eller gå en promenad om jag lyssnar på ett rättsfallswebbinarium, andra behöver ta anteckningar, eller läsa själv eller....Ja men det är lite så jag tänker, och undrar när man ska hjälpa? Jag fick aldrig hjälp, eller så kunde jag inte ta det till mig.
Jag har ju inte barn, men kan utgå från mig själv. Och tänkte skriva just det.Jag hör vad ni säger och inser att vi kanske kan avvakta med "träning" utöver att jag stöttar med läsning inför de prov hon har kvar. Till hösten får vi se hur upplägget är med läxor på nya skolan. De använder sig av modulundervisning med ett till två ämnen i taget över en period så då kanske mer hinns med i skolan på ett mer grundligt sätt.
De läxor som finns idag görs under stora protester för hon tycker bara att det är jobbigt och onödigt. Så det blir liksom inte bra. Jag sket i läxorna och fick skäll/sämre betyg. Vill inte att hon ska hamna där hon med.Jag har ju inte barn, men kan utgå från mig själv. Och tänkte skriva just det.
Är du säker på att det finns ett behov av att "styra"?
Se till att läxor görs, finnas till hands och hjälpa, ge tips när hon uttrycker behov av det?
Det känns som jag fick finna min egen studieteknik och det gick ju bra.
Sedan kan du ju alltid uppmuntra att läsa faktaböcker på fritiden, men inte tjata.
Mer att tillhandahålla prata kring vad som är intressant.
Och jag håller absolut INTE med.
Jag tillhör kategorin som seglade igenom hela vägen till studenten med VG och MVG i alla ämnen utan att någonsin läsa en läxa eller öva inför ett prov.
Läste därefter juridik och 80% av det vi skulle kunna togs inte upp på föreläsningarna. Visst, jag fick en kalldusch och började plugga på egen hand men studieteknik är som det mesta, något man övar upp. Att ha absolut ingen erfarenhet av det är en enorm uppförsbacke när alla andra har 12års erfarenhet. Det går liksom inte att komma ikapp.
Att lägga det helt på ens barn är att inte ge så goda förutsättningar som möjligt. Jag önskar att jag inte hade haft det så enkelt i skolan så att jag fått möjligheten att lära mig den här enormt viktiga kunskapen så tidigt som möjligt
Fan vad jag önskar att nån hjälpt mig så när jag var liten.
De läxor som finns idag görs under stora protester för hon tycker bara att det är jobbigt och onödigt. Så det blir liksom inte bra. Jag sket i läxorna och fick skäll/sämre betyg. Vill inte att hon ska hamna där hon med.
Ja men precis vad jag tänker. Mina systrar fixade det själva, inte jag.Jag med, det är därför jag gör det
Min unge ska få de verktyg jag fick skaffa mig i vuxen ålder, men hade behövt få redan som barn.
Man måste ju ändå göra själva jobbet.De läxor som finns idag görs under stora protester för hon tycker bara att det är jobbigt och onödigt. Så det blir liksom inte bra. Jag sket i läxorna och fick skäll/sämre betyg. Vill inte att hon ska hamna där hon med.