Jag har läshuvud, dvs jag har en hjärna som passar väldigt bra i svensk skola - speciellt inom humaniora och språk. Jag seglade igenom grundskolan, gymnasiet och stora delar av lärarutbildningen. Tyvärr var det alltid tvärtstopp i huvudet när jag inte fattade på en gång. Jag hade ingen plan, ingen strategi, ingen metod för att bemöta känslan av ”jag förstår inte” - utan det gick direkt över i ”jag är dålig/osmart”.
I slutet av lärarutbildning och sen i högre studier fick jag kämpa med studietekniken och den stora behållningen var att lärandet blev roligare! Nu vill jag nästan hitta saker jag inte förstår, för då får jag jobba med att lösa det problemet med mina metoder, som i sin tur ger djupare förståelse.
Jag är mellanstadielärare och undervisar alla mina elever i studieteknik. Jag upplever att alla har behållning av det, oavsett om de är ”skolsmarta” eller inte. Den metod som oftast är mest uppskattad är tankekartor/punktlistor. Att kort sammanfatta något med egna ord och sen skriva ner detta brukar fungera på många (speciellt om man får färgkoda med olika pennor och sånt).
Ibland behöver saker nötas in, som ordförråd eller hur man använder olika formler, och då brukar vi jobba mycket muntligt.
Jag tror också det är viktigt att erbjuda uppgifter där det finns en bredd och ett djup, vilket jag hoppas TS dotter får på sin nya skola (samt undervisning i studieteknik!). I den bästa av världar handlar inte skolan om något man ska glida igenom med högsta betyg för att bli framgångsrik, utan skolan ska skapa en lärandelust som håller hela livet.
Ett annat handfast tips är serien Plugga bättre från UR, som riktar sig mot åk 4-6. Jag har dock själv inte sett den så kan inte tala för innehållet, men den handlar om studieteknik.