Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men det måste väl göras när dottern fått någon typ av livsgnista tillbaka? När hon inte är självmordsbenägen?
Jag förstår att det är bra att träna det sociala och det gör säkert TS också. Dock ser jag att dottern först måste uppnå någon typ av grundnivå i sitt mående innan man övar på svagheter.
Men det måste väl göras när dottern fått någon typ av livsgnista tillbaka? När hon inte är självmordsbenägen?
Jag förstår att det är bra att träna det sociala och det gör säkert TS också. Dock ser jag att dottern först måste uppnå någon typ av grundnivå i sitt mående innan man övar på svagheter. Om det gör troligtvis genom att äntligen få någon som kan svara på hennes frågor, utmana henne att tänka i hennes storlek av intelligens, att lära henne det som hon så hungrigt söker så skulle jag se det som nummer ett. När det är uppnått finns ju en grund att jobba ifrån.
Om vi låtsas att någon knappt har någon armstyrka alls men är svinduktig på att läsa böcker varje dag får befinna sig i ett bibliotek fullt med böcker som denne absolut inte får röra. Istället får personen ägna dagarna i ända att öva på att göra armhävningar. Typ 20000st. Fastän personen har träningsvärk efter gårdagen. Och fastän personen gång på gång försöker få tag på en bok och få en paus och göra något roligt. Alla skulle ju tycka synd om den personen. Ingen skulle när dagen i biblioteket är slut ta med personen hem och tvinga denne att göra ännu fler armhävningar.
Visst liknelsen är extrem. Men det finns ändå en likhet. Jag hade aldrig någonsin tvingat mitt barn till något liknande. Och jag hade definitivt försökt hitta ett bibliotek där man får läsa böcker och bara behöver göra armhävningar på gymnastiklektionerna. Då hade vi kanske till och med kunnat lägga till rehabgympa hemma eller gått på styrketräning tillsammans en gång i veckan.
Mvh Miks
Läger är ett fantastiskt sätt att träna det sociala på under former som man gillar för övrigt.Det har varit matematikläger
Språk är också färdighetsämnen, och kräver mest sittfläsk av alla ämnen. Himla mycket utantillinlärning av glosor, och dessutom viss medfödd talang för att sätta i hop glosorna och forma rätt ljud och intonation handlar det om där. Och matematik räknas ju också som ett språk, men kräver mindre sittfläsk om man är intresserad och begåvad.
Jag tror att "de som inte har det i sig" beträffande samhällsvetenskaperna, egentligen "inte har det i sig beträffande akademiska studier" överhuvudtaget.
Vi är helt överens om att övning gör mästaren.
Jag har diskuterat detta med @Liran tidigare och har för mig att hen bara pluggat språk på nybörjarnivå på universitetet, dvs helt utan förkunskaper. Därav hävdar hen ofta att man ska sitta och nöta glosor (nåt jag aldrig gjorde under mina språkstudier på universitetet - men då läste jag ju inte som nybörjare).Låt mig gissa, du har inte läst språk på universitetsnivå?
Det är kanske svårt om det är så i ett land att många, även lärare, kanske speciellt i lägre klasser, tycker att matematik är svårt och kräver begåvning. Då förmedlar de inte bara den känslan utan är kanske inte heller så bra på matte själva och känner att de inte kan åtgärda sina problem med matte genom träning. Det lär påverka deras reaktioner inför matematiskt begåvade elever negativt eftersom eleven kan räkna snabbare än de själva, de kanske inte vågar ta fram den där miniräknaren utan tror att de förlorar ansiktet då.Vi är överens. Som jag redan sagt, att rabbla decimalerna i pi har inget med matematisk begåvning att göra. Femåringen som själv härleder talet pi, är definitivt mattebegåvad och bör få specialundervisning för att utveckla sin gåva.
Vad menar du med att tänka bredare? Så länge jag har levt har det talats om att öka intresset för teknik och "hård" naturvetenskap som fysik genom satsningar i skolan. Resultatet har varit klent. Kanske den bästa reklamen för fysikstudier är att fysikstudenterna får behålla sin status som intelligenselit.
Språk är det ämnesområde jag har näst mest poäng inom! Och det tar tid att plugga språk. Tack och lov kan man läsa in glosor i kollektivtrafiken, köer och alla andra ställen där man är tvingad till stand-by-läge. Annars tror jag inte att det hade blivit så många tentor och poäng.Låt mig gissa, du har inte läst språk på universitetsnivå?
När det gäller de som inte har det i sig med samhällsvetenskapen, så har en del av dem t ex en ingenjörs- eller läkarexamen, så de tycks ju ha viss akademisk förmåga. Bara inte när det gäller samhällsvetenskap.
Det lär påverka deras reaktioner inför matematiskt begåvade elever negativt eftersom eleven kan räkna snabbare än de själva, de kanske inte vågar ta fram den där miniräknaren utan tror att de förlorar ansiktet då.
Jag som har läst ekonomi med en del dryga ingenjörer vet att de anser att de lätt läser in en ekonomexamen . Men jag har tyvärr ingen kontroll på hur de lyckades . (Vilket faktiskt är relevant, tydligen kör folk oftare dubbelkurser än man skulle kunna tro, sägs det inom univ.admin där jag jobbade en kortis.)Nej, varje ingenjör läser inte enkelt in en ekonomexamen. Det vet jag, eftersom jag har sett ingenjörer misslyckas med sina ekonomistudier för att de inte greppar hur samhällsvetenskap fungerar.
Däremot tycks det ju odlas en självbild i ingenjörskretsar, av dina inlägg att döma, om matematiken som den mest exklusiva av kompetenser?
Jag har diskuterat detta med @Liran tidigare och har för mig att hen bara pluggat språk på nybörjarnivå på universitetet, dvs helt utan förkunskaper. Därav hävdar hen ofta att man ska sitta och nöta glosor (nåt jag aldrig gjorde under mina språkstudier på universitetet - men då läste jag ju inte som nybörjare).
Har läst både engelska där jag ju hade förkunskaper och annat språk. Det är omöjligt att både förstå och tala innan man kommit upp i den kritiska gränsen på några tusen ord då det plötsligt lossnar. Men jag vill betona att jag pluggade en hel del glosor i engelskan som är ett ordrikt språk också, så pass att jag når toppnivå på alla inhemska engelska språktest.Jag har diskuterat detta med @Liran tidigare och har för mig att hen bara pluggat språk på nybörjarnivå på universitetet, dvs helt utan förkunskaper. Därav hävdar hen ofta att man ska sitta och nöta glosor (nåt jag aldrig gjorde under mina språkstudier på universitetet - men då läste jag ju inte som nybörjare).
Tycker nog också din uppfattning om språkinlärning verkar lite virrig. På universitetet är det mer av -här är en bok, glosorna kommer på tentan. Jag känner inte igen din beskrivning ett dugg och då har jag tagit A, B engelska och kört A franska på universitetetSpråk är också färdighetsämnen, och kräver mest sittfläsk av alla ämnen. Himla mycket utantillinlärning av glosor, och dessutom viss medfödd talang för att sätta i hop glosorna och forma rätt ljud och intonation handlar det om där. Och matematik räknas ju också som ett språk, men kräver mindre sittfläsk om man är intresserad och begåvad.
Jag tror att "de som inte har det i sig" beträffande samhällsvetenskaperna, egentligen "inte har det i sig beträffande akademiska studier" överhuvudtaget.
Vi är helt överens om att övning gör mästaren.
Jag som har läst ekonomi med en del dryga ingenjörer vet att de anser att de lätt läser in en ekonomexamen . Men jag har tyvärr ingen kontroll på hur de lyckades . (Vilket faktiskt är relevant, tydligen kör folk oftare dubbelkurser än man skulle kunna tro, sägs det inom univ.admin där jag jobbade en kortis.)
Har läst både engelska där jag ju hade förkunskaper och annat språk. Det är omöjligt att både förstå och tala innan man kommit upp i den kritiska gränsen på några tusen ord då det plötsligt lossnar. Men jag vill betona att jag pluggade en hel del glosor i engelskan som är ett ordrikt språk också, så pass att jag når toppnivå på alla inhemska engelska språktest.
I know!tog bort a1agnlju har rätt
Nej, inte är det jag som har sagt att det är enkelt att plugga språk på någon nivå. Det finns inga genvägar eller tenta-lätt-metoder.Nej, det är väl ungefär lika stor skillnad på nybörjarnivå och avancerad nivå i språk som i matematik. Jag har själv bara läst språk till magisternivå, men min mamma doktorerade i språk, och jag kan inte påstå att det verkade särskilt enkelt. Att behärska språket ifråga på nivån att man förstår vad glosorna betyder är ju bara början, att t ex kunna översätta, uttrycka sig precist på olika stilnivåer, analysera grammatik - det är väl ungefär som skillnaden mellan att greppa de fyra räknesätten och läsa matematik på magisternivå.