En sak som gör att en civilingenjörsexamen har högre status än en biologexamen eller en ekonomexamen är att varje civilingenjör enkelt skulle läsa in en biologexamen eller en ekonomexamen,
Det där tycker jag var en rätt trist generalisering.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En sak som gör att en civilingenjörsexamen har högre status än en biologexamen eller en ekonomexamen är att varje civilingenjör enkelt skulle läsa in en biologexamen eller en ekonomexamen,
Vilket fruktansvärt kunskapsförakt hos en professor! Om professorn hade stort inflytande i familjen förstår jag att du har så inskränkta synpunkter och en så asymmetrisk bildningsprofil.Överhuvudtaget det här att bildningsidealet går från att vara ganska humanistiskt till att vara mer matematiskt-naturvetenskapligt är väl något som sker rätt sent i vår historia? Min språkprofessor till morfar blev nästan besvärad när/om vi barbarn råkade ha bra betyg i tex matte och kemi. Han hade nog helst sett att vi helt sluppit att studera så lågtstående ämnen som helt saknar frihet och rymd.
Menar du att Arkimedes och Pythagoras inte hade någon status i antikens Grekland? Tror du inte att det är behovet av I-phones, trådlösa nätverk och Pokemon-Go som gör att ingenjörsjobben har hög status och civilingenjörer är efterfrågade? Tror du det är en komplott av patriarkatet som gör att civilingenjörerna generellt har högre löner?
En sak som gör att en civilingenjörsexamen har högre status än en biologexamen eller en ekonomexamen är att varje civilingenjör enkelt skulle läsa in en biologexamen eller en ekonomexamen, medan många biologer och ekonomer skulle stupa på just matten och fysiken i ingenjörsstudierna. Matematik är helt enkelt en trängre sektor än ekologi eller bokföring.
I en marknadsekonomi köper arbetsgivarna den kompetens de behöver. Tyvärr är det många sökande på varje biologjobb, och få biologjobb på den privata sidan. Om hög lön är viktigt för dig, skaffa en kompetens som det är brist på.
Språk är också färdighetsämnen, och kräver mest sittfläsk av alla ämnen. Himla mycket utantillinlärning av glosor, och dessutom viss medfödd talang för att sätta i hop glosorna och forma rätt ljud och intonation handlar det om där. Och matematik räknas ju också som ett språk, men kräver mindre sittfläsk om man är intresserad och begåvad.Man kunde ju kanske önska att t ex främmande språk och kunskap om sociala sammanhang var enkla "läsämnen" som vem som helst kunde lära sig och briljera i, men tyvärr verkar det inte alls vara fallet. Vilken fallenhet man har för att lära sig språk (på riktigt, inte bara hanka sig fram på semestern) varierar väldigt. Likadant samhällsvetenskap - prova att handleda ett tjugotal kandidatuppsatser, så inser man raskt att väldigt många har det inte i sig.
Tyvärr, får man kanske säga, för nog vore det skoj om bara matematik krävde fallenhet för att man ska bli bra på det, allt annat är läsämnen som kräver sittfläsk men inte så mycket mer? Den dystra sanningen verkar dock vara att alla ämnen, matematik, musik och idrott inkluderat, kräver en kombination av fallenhet och övning/studier för att man ska bli bra.
Jag har jobbat med många civilingenjörer, som är "biologiska analfabeter". Jag är dessutom gift med dylik.Menar du att Arkimedes och Pythagoras inte hade någon status i antikens Grekland? Tror du inte att det är behovet av I-phones, trådlösa nätverk och Pokemon-Go som gör att ingenjörsjobben har hög status och civilingenjörer är efterfrågade? Tror du det är en komplott av patriarkatet som gör att civilingenjörerna generellt har högre löner?
En sak som gör att en civilingenjörsexamen har högre status än en biologexamen eller en ekonomexamen är att varje civilingenjör enkelt skulle läsa in en biologexamen eller en ekonomexamen, medan många biologer och ekonomer skulle stupa på just matten och fysiken i ingenjörsstudierna. Matematik är helt enkelt en trängre sektor än ekologi eller bokföring.
I en marknadsekonomi köper arbetsgivarna den kompetens de behöver. Tyvärr är det många sökande på varje biologjobb, och få biologjobb på den privata sidan. Om hög lön är viktigt för dig, skaffa en kompetens som det är brist på.
Det är nog fysiken som är rankas högst har jag för mig, och sedan har ju varje specialitet sina godbitar som många tentar om i, som teoretisk elektroteknik, hållfasthetslära, strömningsmekanik etc., men de ämnena kan ju räknas som tillämpad fysik.Nej, varje ingenjör läser inte enkelt in en ekonomexamen. Det vet jag, eftersom jag har sett ingenjörer misslyckas med sina ekonomistudier för att de inte greppar hur samhällsvetenskap fungerar.
Däremot tycks det ju odlas en självbild i ingenjörskretsar, av dina inlägg att döma, om matematiken som den mest exklusiva av kompetenser?
Du, av ämnesområdena jag har studerat har jag näst, näst mest poäng i biologi. Är man intresserad av djur och natur så är man. Inte i någon av kurserna jag tenterade pratade man någonting om modern biologi dock, så där är jag okunnig.Jag har jobbat med många civilingenjörer, som är "biologiska analfabeter". Jag är dessutom gift med dylik.
Mycket i den moderna biologin tangerar medicin. Mycket, men långt ifrån allt handlar om genetik. Ännu mer handlar om vår överlevnad. Vi, som art, klarar oss utmärkt utan Pokemon. Vi har dock väldigt svårt att klara oss utan ett levande jordklot.
gi
Jag tror du har en något omodern syn på vad biologi som ämne innebär.
Like it or not, måhända det är tråkigt men så förhåller det sig. Det är samma förhållande som att slanka, långbenta kvinnor tjänar mer pengar som fotomodeller, och att personer med svenska namn har enklare att bli anställda i Sverige. Trist men sant.Det där tycker jag var en rätt trist generalisering.
Det är nog fysiken som är rankas högst har jag för mig, och sedan har ju varje specialitet sina godbitar som många tentar om i, som teoretisk elektroteknik, hållfasthetslära, strömningsmekanik etc., men de ämnena kan ju räknas som tillämpad fysik.
Du, av ämnesområdena jag har studerat har jag näst, näst mest poäng i biologi. Är man intresserad av djur och natur så är man. Inte i någon av kurserna jag tenterade pratade man någonting om modern biologi dock, så där är jag okunnig.
De civilingenjörer jag har pratat biologi med brukar fatta snabbt!
@a1agnlju Enkelt, det som gör att hon känner att livet är värt att leva! Att ta bort och inte mata det starka för att tvinga henne att enbart fokusera på det som är mindre starkt, (som sagt hon fungerar bra socialt om viljan finns och det finns en ömsesidighet) tror jag är en enkelriktad väg rakt till BUP-akuten
Om du tycker att det faktum att fler personer av en årskurs som slutar i gymnasiet kan tillgodogöra sig och tentera av kurserna i en biologutbildning, än i en av de tyngre (av civilingenjörslinjerna alltså) civilingenjörsutbildningarna tyder på att jag saknar respekt för något ämnesområde, misstar du dig grundligt.Om du inte känner till dagens spännvidd inom biologiämnet, så vet jag inte riktigt vad du syftar på?
Hur kan du tro att det det skulle vara så enkelt för civilingenjörer att läsa språk, biologi eller t.ex. historia?
Civilingenjör med ekonomiutbildning kan man bli direkt, man t.ex. läsa Industriell Ekonomi. Dubbelexamen tar man för att maxa sina jobbmöjligheter.
Språk, är långt ifrån att lära glosor. Biologi, är mycket mer än artkunskap. Historia mycket mer än att lära sig årtal.
Det som är gemensamt för ämnena ovan är att man behöver lära sig samt förstå strukturerade samband. Ekologiska samband är intressanta men inte helt lätta att förstå. Ska man dessutom ta in levande organismer i det hela, så har dessa en tendens att inte riktigt bete sig så lagbundet, som t.ex. en atom sönderfaller.
Många ingenjörer har svårt att hantera sådant som inte helt beräkningsbart.
I min närmaste familj har jag både äldre och alldeles nya biologer, ett flertal varianter på civilingenjörer, någon ekonom och statsvetare, en arkitekt, samt den lite ovanliga kombon teknisk fysik och språk.
Vi har många intressanta och spänstiga diskussioner om allehanda företeelser. Många har dessutom läst lite grann av annat än sina respektive huvudområden.
Ingen saknar dock respekt för den andres område.
Jag upplever att de flesta svaren som uppmuntrar TS till att göra något handlar om att öka dotterns sociala förmåga och släppa dotterns intresse för matematik. Tvärt emot vad dottern upplever att hon mår bra av.Det är väl ändå ingen som har pratat om att bara tvinga barn att öva på det som de är sämst på. Däremot så tycker jag att det är vettigt att bekräfta barnen i alla typer av färdigheter och låta dem träna på allt möjligt.
Det har framgått av många inlägg att din vistelse på Chalmers var en traumatisk upplevelse som formade din uppfattning om ingenjörer (eller kanske alla människor som har studerat på naturvetenskaplig fakultet?) för all framtid. Du måste besinna att det finns fler och bättre tekniska högskolor i landet som producerar bättre ingenjörer och människor!När jag jobbade på Chalmers var man apropå rekrytering av studenter bekymrad över två saker
1. Chalmers har extremt många studenter som inte kommer från högskoleutbildade föräldrahem jämfört med andra lärosäten.
2. Studenter från högskoleutbildade hem tenderar att välja friare och utifrån intresse efter ett par generationer. Dvs de blir mer sällan än andra ingenjörer.
Chalmers enastående analys av detta var att alla unga vill bli programledare nuförtiden. I min mening tyder den analysen inte på nämnvärd begåvning.
Jag stod inte ut på Chalmers. De är för korkade där, trångsynta.
Jag upplever att de flesta svaren som uppmuntrar TS till att göra något handlar om att öka dotterns sociala förmåga och släppa dotterns intresse för matematik. Tvärt emot vad dottern upplever att hon mår bra av.
Mvh Miks
Men det måste väl göras när dottern fått någon typ av livsgnista tillbaka? När hon inte är självmordsbenägen?Precis. Jag är en av dom som svarar i dessa banor, och som jag berättat så hade jag själv svårigheter som barn med att vara social och mådde efter mitt eget tycke inte alls bra av att tvingas umgås med andra jämngamla. MEN nu som vuxen inser jag att jag absolut inte skulle må så bra som jag gör i dag om jag inte fått lära mig att umgås andra människor på ett bra sätt.
Man kan inte överlata till barn att besluta vad som är bra för dom eller inte. De har helt enkelt inga möjligheter att veta sådana saker som man endast lär sig genom livserfarenhet.
PS: Självklart skall man försöka att göra den sociala träningen så rolig och trevlig som möjligt, men att undvika det som upplevs som jobbigt är inte bra för något barn.
Like it or not, måhända det är tråkigt men så förhåller det sig. Det är samma förhållande som att slanka, långbenta kvinnor tjänar mer pengar som fotomodeller, och att personer med svenska namn har enklare att bli anställda i Sverige. Trist men sant.
Man skall inte ta bort något utan lägga till.Enkelt, det som gör att hon känner att livet är värt att leva! Att ta bort och inte mata det starka för att tvinga henne att enbart fokusera på det som är mindre starkt, (som sagt hon fungerar bra socialt om viljan finns och det finns en ömsesidighet) tror jag är en enkelriktad väg rakt till BUP-akuten