Erbjuden ny tjänst- hur ska jag tänka?

Tokigplanering

Trådstartare
Hej!
Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga.
Jag jobbar på en myndighet där jag trivs jättebra! Bra kollegor, chef, arbetsmiljö mm. Jag har sökt ny tjänst inom samma myndighet i förhoppning om att kunna få upp lönen lite eftersom jag helt enkelt behöver det.

Fått tjänsten men lönen blir oförändrad iom inom myndigheten. Den nya tjänsten ger mig lite mer flex i mina arbetstider så det är ju bättre. Den ger mig också mer kvalificerade arbetsuppgifter, vilket ju kan vara bra för framtiden.

Men- det blir något längre att pendla och därmed dyrare. Så jag kommer ju att ha mindre pengar att röra mig med nu, istället för tvärtom som var min förhoppning.

Min första tanke var bara att Nej- jag går inte på detta, jag trivs för bra som jag gör i min nuvarande tjänst.

Men nu funderar jag ändå på att tacka ja. Jag har haft samma tjänst nu i 6 år, det kanske är dags att göra något annat helt enkelt? Jag kanske lättare kan få annan tjänst längre fram (som ger högre lön). Den nya tjänsten är mer meriterande än den jag har nu - tror jag i alla fall.

Hur hade ni tänkt?

Hej!
Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga.
Jag jobbar på en myndighet där jag trivs jättebra! Bra kollegor, chef, arbetsmiljö mm. Jag har sökt ny tjänst inom samma myndighet i förhoppning om att kunna få upp lönen lite eftersom jag helt enkelt behöver det.

Fått tjänsten men lönen blir oförändrad iom inom myndigheten. Den nya tjänsten ger mig lite mer flex i mina arbetstider så det är ju bättre. Den ger mig också mer kvalificerade arbetsuppgifter, vilket ju kan vara bra för framtiden.

Men- det blir något längre att pendla och därmed dyrare. Så jag kommer ju att ha mindre pengar att röra mig med nu, istället för tvärtom som var min förhoppning.

Min första tanke var bara att Nej- jag går inte på detta, jag trivs för bra som jag gör i min nuvarande tjänst.

Men nu funderar jag ändå på att tacka ja. Jag har haft samma tjänst nu i 6 år, det kanske är dags att göra något annat helt enkelt? Jag kanske lättare kan få annan tjänst längre fram (som ger högre lön). Den nya tjänsten är mer meriterande än den jag har nu - tror jag i alla fall.

Hur hade ni tänkt?
Låter jättekonstigt att inte få en ny inplaceringslön när du byter tjänst, eller byter du ”neråt”? Jag har alltid fått en ny högre lön när jag bytt tjänst inom min myndighet.

Låter jättekonstigt att inte få en ny inplaceringslön när du byter tjänst, eller byter du ”neråt”? Jag har alltid fått en ny högre lön när jag bytt tjänst inom min myndighet.
Ja jag tycker också det är något konstigt därav jag tvekar. Men nya chefen menar på att jag redan ligger högt jämfört med den sektion jag nu hamnar på. Nej byter inte neråt utan tvärtom - uppåt om man nu kan säga så. Mer kvalificerade arbetsuppgifter.

Vissa myndigheter är extremt strikta med att inte höja lön just vid byte inom myndigheten. Ger ofta helt jättegalna lönebilder där en nyanställd som kommit från mindre kvalificerad tjänst ligger långt under kollegor.

Hur mycket dyrare blir pendlingen? Hundralappar eller tusenlappar? Och hur mycket är det värt med flexen? Dvs känner du att du vinner eller förlorar om du byter?

Vissa myndigheter är extremt strikta med att inte höja lön just vid byte inom myndigheten. Ger ofta helt jättegalna lönebilder där en nyanställd som kommit från mindre kvalificerad tjänst ligger långt under kollegor.
Inte min iaf, när jag bytte tjänst nu sist gav jag förslag på 2000 mer än dåvarande lön. Fick typ 10k mer istället.

Har varit med om samma.
HR menade på att inom samma organisation så brukar de inte ge löneökning, när jag sökte på annat ställe. Chefen på nya stället stod dock på sig och HR gick med på en ökning (tyvärr inte så det lönade sig för mig i och med längre restid).

Jag skulle nog tacka nej. Mer generösa flextider och sånt är ju gött, men försvinner lätt om det strular med pendling. Är målet att du vill ha mer pengar i plånboken, vilket detta inte ger, och du dessutom trivs på din nuvarande arbetsplats hade jag inte peppat för ett byte.

Det är några stycken på mitt kontor som sökt och fått tjänsten.

Jag är den enda som tydligen hänger upp mig på det här med lönen. Det gör att jag undrar om jag gör fel om jag tackar nej. Så himla svårt. Men jag trivs ju väldigt bra där jag är idag.

Jag är den enda som tydligen hänger upp mig på det här med lönen. Det gör att jag undrar om jag gör fel om jag tackar nej. Så himla svårt. Men jag trivs ju väldigt bra där jag är idag.
De kanske inte trivs lika bra, så att de ändå känner att de vinner på ett byte. Eller är väldigt angelägna om att göra karriär och ser det enbart som ett pinnhål på vägen. Finns massa olika anledningar. Men det viktiga för dig är ju hur du känner, och jag tycker det du skrev om att känslan är att du förlorar på nya jobbet är talande. Det nya jobbet är inte rätt för just dig!

Jag hade inte bytt om du trivs där du är idag. Det finns ju ingen vinning för dig att byta. Men jag är enbart monetärt driven, lön är det enda jag bryr mig om egentligen när det gäller jobb så du kanske inte ska ta råd från mig 😅

Jag hade inte bytt om du trivs där du är idag. Det finns ju ingen vinning för dig att byta. Men jag är enbart monetärt driven, lön är det enda jag bryr mig om egentligen när det gäller jobb så du kanske inte ska ta råd från mig 😅
Jag tänker samma, ökad lön var ju den stora anledningen att jag tänkte byta. Nya arbetsuppgifter är ju kul ! men det ska löna sig om man anstränger sig lite mer ändå.

Så jag tror jag bestämt mig för att tacka nej, och är tacksam för råden jag fått här 😊

Jag hade troligen känt att högre flexibilitet slår högre lön, men om du inte känner så ska du ju tacka nej. 🙂
Fast om det blir mer/längre pendling så försvinner en del av flexibiliteten tycker jag. Jag har själv 25-30 min till jobbet med bil, det tycker jag är för långt. Jag letar annat jobb närmare hem. Helst vill jag jobba hemifrån haha.

Tyvärr får vi inte jobba hemifrån på mitt jobb. Men vissa gör det ändå, fast vi inte får men de får men det är egentligen inte okej men de gör det lite ibland men det är ändå regelbundet på fasta dagar, MEN det är ändå inte regelbundet 😂 ah rant över vi har haft SÅ mycket diskussioner om detta så man blir matt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 238
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 081
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 826
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 723

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka