Midsommarblomster
Trådstartare
Också en vidarespinning, inte en invändning mot det du skrev.
Jag tänker att det också beror på vad man menar med arbetstempo, och vilka typer av arbeten/roller/projekt man trivs i.
Om någon frågade mig ifall jag upplever att jag har ett högt arbetstempo så vet jag varken riktigt vad folk syftar på eller vad jag ska svara.
Å ena sidan, mitt arbete är definitionen av jättelångsamt. Är projektledare för ett par projekt som har pågått i flera år och antagligen kommer att pågå i flera år till. Beslutsvägarna är långa och besluten ska ska samrådas med bokstavligen allt och alla innan de kan fattas. Inte bara det slutliga beslutet utan även ett antal delbeslut i processen kan överklagas och hamna i juridiska parallella processer. Min organisation, och definitivt inte jag, har inte alltid rådighet över att projekten går i hamn. Eller att när man väl är klar så har den politiska majoriteten ändrats och så blev det inget. Däremot har det ingenting med att "göra klart" eller "bli 100 % rätt" att göra. ALLT är i regel en kompromiss.
Allt är jättelångsiktigt. Resultaten ska finnas och påverka samhället i ett "evighetsperspektiv". Det är klart att det här på många sätt är ett extremt långsamt tempo. Och jag förstår verkligen att många inte trivs i det.
Men det är ju verkligen inte samma sak som att jag har ett långsamt arbetstempo, att de som gör vad jag gör jobbar långsammare eller är mindre stressade. Mina dagar är lika fullbokade som någon som fattar 17 beslut om dagen. Det finns minideadlines var och varannan dag för att dessa långa komplicerade processer ska lira med varandra och saker inte blir stående för att någon länk i ledet saknas. Kanske är det jag som har en annan definition av var ett "beslut" är jämfört med någon som jobbar privat iofs, om jag kommer överens med min projektgrupp eller min chef om att "så här gör vi för att komma vidare", så fattar jag också massa beslut varje dag...
Ja, det är ju två skilda saker. Jag tror att privat sektor ibland kan kalla offentlig för "långsam" för att processerna är längre. Hur en arbetsdag för en medarbetare ser ju är ju en annan sak.