Jobba dygn som personlig assistent, ok? Låååångt!!!

Räknat på lönen nu och jag kommer få runt 20’ om jag stannar kvar och jobbar 80%, och 26’ om jag byter till PA och jobbar 100%. Så jag går upp 6000kr varje månad om jag byter.

Det ÄR uruselt betalt, men beroende på brukaren så varierar timmarna på sovande jour. Vissa har 8 h, och andra knappt några alls. I mitt fall så blir det 4 h sovande jour, så då väger övriga nattob i princip upp en del av det man förlorar. Tror det är runt 35kr timmen eller nått under vardagar och runt 55kr på helger. Men då ska man ju få sova dom timmarna också, bryts vilan så får man ju betalt.

Vi kommer jobba 2 dygn i veckan, alltså 48 h. Normalt är 40 timmar, så de 8 timmarna vi har sovande jour blir inarbetade ändå så vi kommer upp i heltid.

Vad är det för avtal som har så lyxigt att man får betalt om man måste gå upp på "sovrimmarna"?

Det kommer ändå bli ca 3-4 dagar, kanske inte heldagar, men antalet dagar bör landa ungefär där. Jobbar jag 08-08 mån-tia tex och sambon jobbar 7-15 båda dom dagarna så blir det två dagar på dagis. Sen kanske jag gör ett dygn fre-lör nästa gång, då blir det dagis även på fredagen. Gör jag båda dygnen mitt i veckan blir det 4 dagar på dagis. Däremot så kommer han inte gå till kl 15.30 dagen när jag kliver av mitt pass, utan då kanske jag hämtar vid lunch, så blir 1,5 dag.

Är pappan ledig någon dag jag jobbar dygn så är såklart sonen hemma med honom då, så då kan det bli ett dygn utan dagis så det bara blir två dagar den veckan.
Min stora pojke gick ca 3-4 dgr i veckan och ledig en hel vecka var tredje vecka och det var inga problem alls! Sen när skolan började så behövdes inte fritids alls och det tycker jag verkar väldigt skönt för barn att slippa längre dagar än själva skoldagen.
Nu jobbar jag inte natt längre, men kortare dagar iaf så funkar bra på förskolan men ser inte alls fram emot att lilla ska behöva morgonfritids

Så brukar det alltid vara inom assistans, och inom andra yrken jag kollat på med. Brukar bara skilja om man bara får betalt för påbörjad kvart/halvtimme/timme.

Det är ju som annan jour - du får ju ersättning om du måste arbeta aktivt.
Ja då är det då bortavtalat i vårt lokala. 🤷‍♀️ likaså löneförhöjning för timmisar, finns ingen lägstanivå för vårdbiträden mm.

• Förvånad
Reactions: eyz
Ja då är det då bortavtalat i vårt lokala. 🤷‍♀️ likaså löneförhöjning för timmisar, finns ingen lägstanivå för vårdbiträden mm.
Ja det är inte omöjligt.
Det händer att man inte har full lön när man går in och arbetar men då brukar man ha högre ersättning för jouren istället, men det är nog inte det vanligaste.

Vad menar du med ingen löneförhöjning för timmisar? Man brukar ju bara ha den årliga - eller menar du att den inte finns alls?
Har ni verkligen kollektivavtal då?

Ja det är inte omöjligt.
Det händer att man inte har full lön när man går in och arbetar men då brukar man ha högre ersättning för jouren istället, men det är nog inte det vanligaste.

Vad menar du med ingen löneförhöjning för timmisar? Man brukar ju bara ha den årliga - eller menar du att den inte finns alls?
Har ni verkligen kollektivavtal då?
Ja vi tillhör kommunal..
Vissa timmisar har inte fått ett öre mer de senaste 3åren...
Vi har ca 30kr/h på natten, oavsett om vi jobbar eller sover... "det jämnar ut sig ni får ju sova fler timmar om det går ibland".
Ingen av fackrepresentanterna på arbetet tycker det verkar avvikande iaf. Och inte heller under tiden jag jobbade på en kommunal arbetsplats. Lokala avtal kan ha en hel del annorlunda, även mellan olika kommunala verksamheter...

Ja vi tillhör kommunal..
Vissa timmisar har inte fått ett öre mer de senaste 3åren...
Vi har ca 30kr/h på natten, oavsett om vi jobbar eller sover... "det jämnar ut sig ni får ju sova fler timmar om det går ibland".
Ingen av fackrepresentanterna på arbetet tycker det verkar avvikande iaf. Och inte heller under tiden jag jobbade på en kommunal arbetsplats. Lokala avtal kan ha en hel del annorlunda, även mellan olika kommunala verksamheter...
Jobbar ni enligt bilaga J? Det är det vanliga när man jobbar inom funktionshinderverksamheter och tillhör kommunal.

I så fall är halva jourarbetstiden fullbetald arbetstid. Dvs, jobbar du ett pass 20-08 med jourtid 22-06 så har du 8 timmars fullbetald arbetstid plus OB och 4 timmars (halva jouren) enbart jourersättning). Halva jouren (fyra timmar) är alltså fullbetald och räknas till det totala saldot. På ett pass 20-08 kan du alltså tillgodogöra dig 8 timmar fullbetald arbetstid, även om det bara ligger 4 timmar utanför jourtiderna.

Diskussion om jourersättning och varför man inte får övertidsbetalt när man går upp och gör insatser seglar upp med jämna mellanrum i mina arbetsgrupper. Det verkar vara väldigt svårt att verkligen ta till sig att man (oftast, hos oss i alla fall) sover med full betalning halva jourpasset.

Jag hade lätt gått tillbaka till PA i rätt familj, med långa pass/dygn. Jobb som usk på säbo kommer det alltid finnas, så som politiken ser ut idag.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit erbjuden nytt jobb och sitter nu och klurar på förhandlingen. Det är ju bara när man byter jobb man kan påverka saker och...
Svar
4
· Visningar
553
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
595
Senast: seahawk
·
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 292
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka