För egen del hade jag väldigt stor hjälp av ett dokument där jag löpande hade skrivit ner mina reflektioner över vardagen tillsammans, när jag vacklade i frågan "gör jag rätt?"... Jag försökte skriva ner allt jag reagerade på - kommentarer, situationer, obehag, allt. Även om jag inte tyckte att "det var så farligt" och även om jag ofta skämdes över att jag kände mig taskig med det jag skrev - som att jag "tjallade" och "gnällde". Processen att bryta upp och skiljas tog lång tid för mig, och dokumentet var till stor hjälp alla gånger jag tvivlade! Jag gick ofta tillbaks och läste om situationer och kommentarer i efterhand, vilket gav mig en mer objektiv blick över situationen. I vardagen så förminskade och förträngde jag lätt mina känslor, "glömde bort" det som var dåligt. Men när jag kunde läsa exakt hur jag levde och vad som hände i vår vardag så insåg jag hur viktigt det var att gå vidare med skilsmässan. Jag vet faktiskt inte om jag hade orkat driva igenom den om jag inte hade haft dokumentet, där jag kunde läsa svart på vitt om ett liv jag inte ville stanna kvar i.