Lämna toxiskt förhållande, hur?

Helt separat ekonomi och dessutom också äktenskapsförord. Inga gemensamma barn och vi är i åldern att vi har barnbarn. Jag drabbas inte ekonomiskt av skilsmässa.

Problemet är att få honom att byta adress utan allt för mycket bråk samt mina egna tankar om att gör jag rätt?
Nu är nog detta inte det bästa tipset, men det går att anmäla till skatteverket och så gör de en utredning om var han bor.

För egen del hade jag väldigt stor hjälp av ett dokument där jag löpande hade skrivit ner mina reflektioner över vardagen tillsammans, när jag vacklade i frågan "gör jag rätt?"... Jag försökte skriva ner allt jag reagerade på - kommentarer, situationer, obehag, allt. Även om jag inte tyckte att "det var så farligt" och även om jag ofta skämdes över att jag kände mig taskig med det jag skrev - som att jag "tjallade" och "gnällde". Processen att bryta upp och skiljas tog lång tid för mig, och dokumentet var till stor hjälp alla gånger jag tvivlade! Jag gick ofta tillbaks och läste om situationer och kommentarer i efterhand, vilket gav mig en mer objektiv blick över situationen. I vardagen så förminskade och förträngde jag lätt mina känslor, "glömde bort" det som var dåligt. Men när jag kunde läsa exakt hur jag levde och vad som hände i vår vardag så insåg jag hur viktigt det var att gå vidare med skilsmässan. Jag vet faktiskt inte om jag hade orkat driva igenom den om jag inte hade haft dokumentet, där jag kunde läsa svart på vitt om ett liv jag inte ville stanna kvar i.
Tack!!!

Exakt så där går mina tankar och känslor nu också och har gjort senaste året.

Hur var det efter uppbrottet? Förmodar tvivlen slår till ibland då också, hjälper det då med att läsa igenom dokumentet?

Beklagar innerligt dina erfarenheter men är mycket tacksam för att du orkade dela med dig. Ser också vikten av ett sånt dokument för egen del. Har inget men bör påbörja ett.

Lämna in skilsmässoansökan.

Jag tänker att det du ska förvänta dig att han medverkar i är att genomföra utflytt och bodelning. Inte att bli enig om att ni ska skiljas.

Finns det något med ekonomin och boendena om riskerar att komplicera?
Allt vad gäller ekonomi, boende och övrigt praktiskt borde vara helt komplikationsfritt, vi äger inget gemensamt som ska kommas överrens om. Han har heller inte här hemma bidragit med någon arbetsinsats inom något område så blir inte svårare/tyngre rent praktiskt för mig heller (han har t ex aldrig klippt gräset, plockat ur diskmaskinen, dammsugit, bytt däck på min bil eller fyllt kylskåpet) Hans humör med aggressiva utbrott, hans långsinthet och vad han kan tänkas hitta på för att hämnas är det som gör att jag 'vandrar på äggskal' och försöker lirka med honom - eller så är det bara gammal vana, att lirka med honom för att hålla husfriden.

Helt separat ekonomi och dessutom också äktenskapsförord. Inga gemensamma barn och vi är i åldern att vi har barnbarn. Jag drabbas inte ekonomiskt av skilsmässa.

Problemet är att få honom att byta adress utan allt för mycket bråk samt mina egna tankar om att gör jag rätt?
Har du anledning att befara att det blir bråkigt om du skickar in papperen och sätter ett datum för utflytt?

Jag hade rådfråga en advokat så att jag gick korrekt till väga. Men steg 1 är väl att skicka in skilsmässopapperna, meddela honom och ge honom ett datum då han behöver ha hämtat sina saker och lämnat husnyckeln? Samt be honom ändra adressen till där han faktiskt redan bor.

Hans humör med aggressiva utbrott, hans långsinthet och vad han kan tänkas hitta på för att hämnas är det som gör att jag 'vandrar på äggskal' och försöker lirka med honom - eller så är det bara gammal vana, att lirka med honom för att hålla husfriden.
Frågan är om detta är så allvarligt att du behöver planera utifrån din säkerhet, eller om det är ett fall av 'slita bort plåstret' och bara genomföra, att släppa vanan att anpassa dig för hans skull?

Väldigt klokt. När jag jobbade med att skydda oss stötta de som var utsatta för våld i nära relationer var det flera som blev överraskade av att männen de lämnade blev våldsamma.
Jag har fått någon liten varningssignal från hans förflutna samt tänkt framåt i tiden att jag ska kunna känna mig säker och trygg hemma efteråt också fastän han är långsint och kan komma på något efteråt med.

Det här låter toppen!! Jag tog för givet att så länge han var skriven här skulle jag vara fast med honom. Bra spår att kolla upp, tack för tipset!
Egentligen så skall han vara skriven där han har sin nattvila den mesta tiden.
Som jag tolkar det så är det i det egna huset på annan plats.
Det kan du ta med Skatteverket (folkbokföringen) när du har bytt lås.
De gör en utredning och eventuellt så flyttar de på honom oavsett vad han tycker om den saken.

Är du säker på att han inte också vill skiljas, helt enkelt? (Det vore ju på alla sätt det enklaste för dig.)
Ja alla tecknen tydde på att han hade tröttnat på mig så jag antog också han sett till att få uppmärksamhet från annat håll. Så tog försiktigt och fint upp frågan om skilsmässa för att försöka få det till ett gemensamt ömsesidigt beslut och det började bra men dagen efter ville han inte skiljas längre. Jag förmodar det handlar också om kontrollbehov utöver att det triggar övergivenhetskänslor för honom.

Liknande trådar

Relationer Skaffade nytt nick även om jag inte skriver så mycket i vanliga fall. Jag lever sedan några år tillbaka i mitt första förhållande, jag...
2
Svar
36
· Visningar
3 359
Senast: Voeux
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 771
Senast: Imna
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 095
Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med...
2
Svar
30
· Visningar
3 520
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar