Bygga muskler på ung häst

Edla

Trådstartare
Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte så mycket träning på sitt gamla hem så undrar om ni har några bra övningar för att göra honom starkare? Inte mager men smal och kan behöva lite mer foder också. Några ideér?
/Edla

Jag har också en sexåring som behöver lägga på sig lite och muskla sig, jag har haft honom en dryg månad. Min erfarenhet är att vanlig, allsidig träning är det bästa. Jag rider just nu väldigt mycket övergångar. Det musklar hästen på sikt, och hjälper samtidigt till att kalibrera vårt signalsystem. Vi arbetar även en del med ryggningar, att kunna rygga för skänkeln utan att tygeln drar och att kunna rygga ett steg i taget. Det brukar som bonus ge rumpmuskler. Vår sjuåring har satt riktigt mycket muskler sedan femårsåldern, det är ju bara att träna på.

Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte så mycket träning på sitt gamla hem så undrar om ni har några bra övningar för att göra honom starkare? Inte mager men smal och kan behöva lite mer foder också. Några ideér?
/Edla
Börja i lugn takt. När hästen har kondis kan du göra mer krävande styrkeövningar. Analysera ditt foder och putta in vad som behövs. Gäller att få rätt blandning av protein och energi så han inte bara blir tjock. 😊

Tack så mycket! Jag hade tänkt också att rida i skogen på mer ojämn mark, och i början kortare turer då. Tänkte då bara lite i skritt. Kan det vara en bra idé för att få honom lite starkare?

Och bra idé med övergångar samt ryggningar, tack :bump:

Som tidigare nämnts är ju övergångar och ryggningar bra och även att successivt bygga upp. Att kolla över foder är också en god idé för optimalt muskelbyggande. Sedan att ofta rida i skogen på ojämn mark är toppen! Variera tempo och gångarter med tiden. Kanske hittar du också någon klätterbacke du kan använda dig av framöver? Lycka till! :up:

Tack så mycket! Jag hade tänkt också att rida i skogen på mer ojämn mark, och i början kortare turer då. Tänkte då bara lite i skritt. Kan det vara en bra idé för att få honom lite starkare?

Och bra idé med övergångar samt ryggningar, tack :bump:
Skritta i backar är super om du har tillgång till det. Ut och promenera för hand i backar och off road så att han får lyfta på benen ordentligt. Bra träning för dig när du går bredvid oxå! Rygga några steg i uppförsbacke, gå långsamt nerför, gör halt i nerförsbacke - allt avsuttet i början.

Variera ridning med tömkörning. Då får hästen möjlighet att gymnastisera sin kropp utan att behöva balansera upp en ryttare.
Jag brukar använda bommar.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 025
Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
764
Senast: Blyger
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 422
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
2 850
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dammsugare
  • Saab ?
  • Hemtjänst eller service/äldreboende?

Hund, Katt, Andra Djur