Det du skrev i första inlägget "Problemet är att hon vill verkligen inte galoppera. Det spelar ingen roll ens om man galopperar ute i skogen hon kinkar ihop och kickar emot skänklarna. " Stämmer inte riktigt sen med det du skriver. Men det är det som jag och flera andra har utgått ifrån. Jag känner till ett drös med PRE (som jag även har skrivit om härinne) som har haft problem med just galoppen. Den senaste som en bekant ägde (vi stod i samma stall förut) importerades till välkänt försäljningsstall här i Sverige (vart hen köpte den). Prislappen var 150k+. 4 år gammal. Full exportröngten. Den hade problem med galoppen i perioder, surade ihop sig rejält och sparkade mot schänkel. Hade svårt för galoppen. Visade sig ha artros i bak knäna. Ägaren utredde den länge och försökte rehabba, men fick till slut avliva. 6 år gammal.
Så när hästarna visar sånt rejält motstånd, så utreder man. Därav svaren som alla säger detta, för i min värld åker man till klinik först när man stöter på såna problem- en häst som kinkar ihop och sparkar mot skänklarna är inte normalt. Sen kan man försöka starka hästen i träningen EFTER en duktig veterinär har sagt ok till detta.
Om det inte är något problem på kliniken så kan man ju bara vara glad att man har en frisk häst och då veta vad man har att utgå ifrån. I ditt fall misstänker jag som fler andra bak knäna, så jag hade viljat ultraljuda + röngtna innan man försöker på något ridmässigt alls.
Sen tycker jag inte heller det är något konstigt i att åka på en årlig vetkoll även på en "fräsch" häst. Så har jag själv gjort med min.
Vi skall själva åka nu till en koll i Januari, för att jag tycker hon saknar framåtbjudning i ridningen, som kommit smygande här sista tiden. Och då är min häst även kollat regelbundet av kiropraktor mm. Men jag vill vara säker på det inte är något mer. I min värld så gör man så och hade min häst sparkat mot skänkel så hade jag reagerat kraftigt på det. Det är inte normalt beteende. (min är även ett sto med stor integritet, som sparkat mot spö när annan tränare skulle dutta på henne försiktigt och hon talar tydligt om när hon inte uppskattar saker hon med)