Häst som inte orkar galoppera? går inte framåt?

det har hon väl inte?
En häst som inte vill galoppera med ryttare har ju stora problem.
Menar utan skador. Hon tar galoppskänkel och försöker men det tar liksom stopp. När det då blir jobbigt uppfattar jag det som att hon går emot skänkeln och kickar när hon inte riktigt ”får plats”

Hon har longerats mycket och det funkar förutom galoppen. Hon kan röra sig fritt i ridhus men vill inte galoppera då utan kommer då istället fram till en. Har funderat på om det kan komma ifrån spanien? Hon har tydliga märken efter en sådan grimma med taggar i där hon antagligen lärt sig att bete sig på ett särskilt sätt.

Hon har checkats av olika veterinärer och röntgats 2 ggr där man inte sett någonting.
Men har ni sökt veterinär specifikt i syfte att utreda om det finns smärta som gör att hon inte vill galoppera?
Om hästen galopperar i hage men vägrar galopp vid ridning, vid longering och löst i ridhus trots att allt detta funkar i andra gångarter så är det väldigt troligt att den har något problem med kroppen.

Hon har longerats mycket och det funkar förutom galoppen. Hon kan röra sig fritt i ridhus men vill inte galoppera då utan kommer då istället fram till en. Har funderat på om det kan komma ifrån spanien? Hon har tydliga märken efter en sådan grimma med taggar i där hon antagligen lärt sig att bete sig på ett särskilt sätt.

Hon har checkats av olika veterinärer och röntgats 2 ggr där man inte sett någonting.

Ja, dom har en annan tradition av både hantering och ridning (oavsett om dom använder groteska saker som kapson med tagg).

Det var därför jag tipsade om att ta hjälp av någon med erfarenhet av PRE och lusse.

Det kan vara så att det helt enkelt är människorna som inte kan kommunicera på det sätt hon är van vid.

Men om hon kan longera i skritt och trav men vägrar galopp så låter det som ett fysiskt problem. Kanske inte ett som går att se via röntgen, men det är ju ändå något. Och då får man börja undersöka och träna från ruta 1.

Vad kan hon egentligen? Vad är hon bekväm med? Var är hon stel? Hur reagerar hon på olika utrustning och olika positioner? Sånt är rehabtränare bra på att reda ut.

Eftersom hon inte klarar av att galoppera under ryttare eller på longerlina, så finns det ett problem. Hon har inte ridits utan problem, eftersom då hade galoppen gått bra. Och man löser inte problem genom att köra vidare i samma hjulspår.

6 dagar i veckan varav 2 för tränare och hon kan inte galoppera, bli longerad eller löshoppa?

Varför inte börja med att ta de två dagarna för tränare och lära er (både du och häst) att longera?

Det fattas liksom viktiga grundbultar här.
Hon kan longeras det är inte det som är problemet. Hon blir bara missnöjd och och orkar inte hålla galoppen speciellt inte i en stabil form. Dessutom har andra personer som kan longera bättre än mig testat och upplever samma sak. Löshoppning är inget vi ännu testat då vi står på en stor anläggning och inte haft möjlighet till det.

Ja, dom har en annan tradition av både hantering och ridning (oavsett om dom använder groteska saker som kapson med tagg).

Det var därför jag tipsade om att ta hjälp av någon med erfarenhet av PRE och lusse.

Det kan vara så att det helt enkelt är människorna som inte kan kommunicera på det sätt hon är van vid.

Men om hon kan longera i skritt och trav men vägrar galopp så låter det som ett fysiskt problem. Kanske inte ett som går att se via röntgen, men det är ju ändå något. Och då får man börja undersöka och träna från ruta 1.

Vad kan hon egentligen? Vad är hon bekväm med? Var är hon stel? Hur reagerar hon på olika utrustning och olika positioner? Sånt är rehabtränare bra på att reda ut.
Okej, tack för tipset! Ska definitivt kolla upp om det finns. Det verkar vara krångligt då inget syns på röntgen, ingen hälta eller egentligen stelhet någonstans. Har två olika sadlar med mycket bogfrihet och kort anläggningsyta som är utpassade och ligger bra. Om man känner igenom henne reagerar hon heller ingenstans och visar inte i någon annan gångart någon form av missnöje.

Hon kan longeras det är inte det som är problemet. Hon blir bara missnöjd och och orkar inte hålla galoppen speciellt inte i en stabil form. Dessutom har andra personer som kan longera bättre än mig testat och upplever samma sak. Löshoppning är inget vi ännu testat då vi står på en stor anläggning och inte haft möjlighet till det.

Men det är ju solklara tecken på smärta, eller i bästa fall att hon är för svag för att orka...

Muskelspänningar och skador syns inte på röntgen.

Det du beskriver skulle min veterinär skriva ner som symtom vid undersökningen. "Blir missnöjd och orkar inte hålla galoppen". Dags att kolla på musklerna i rygg, rumpa, runt knän... Och spänningar i nacken.

Vad är röntgat och när?
Har hon alltid varit såhär eller har det blivit värre?
Hon har varit såhär sen vi köpte henne. Då tänkte vi att det var för hon inte varit riden så mycket och att hon inte orkade bära sig.

Jag är inte helt säker på röntgen då det är min mamma som sköter veterinär osv men när hon kom till Sverige kollades hela kroppen igenom noga av en veterinär och röntgade även det mesta för att kolla så allt var ok.

Men det är ju solklara tecken på smärta, eller i bästa fall att hon är för svag för att orka...

Det du beskriver skulle min veterinär skriva ner som symtom vid undersökningen. "Blir missnöjd och orkar inte hålla galoppen". Dags att kolla på musklerna i rygg, rumpa, runt knän... Och spänningar i nacken.
Skulle känna mig så dum om hon har ont någonstans då jag bara tänkt att hon har varit lite bekväm i att jag inte vill pusha på henne efter hon kickat.

I detta fall är det bäst att låta en veterinär gå igenom henne igen för galopp problemet.

Har även funderat på om hon skulle få sig en rejäl massage av utbildad hästmassöt?

Hon har varit såhär sen vi köpte henne. Då tänkte vi att det var för hon inte varit riden så mycket och att hon inte orkade bära sig.

Jag är inte helt säker på röntgen då det är min mamma som sköter veterinär osv men när hon kom till Sverige kollades hela kroppen igenom noga av en veterinär och röntgade även det mesta för att kolla så allt var ok.

När fick hon senast en genomgång av veterinär som kollat på rörelsemönster, rörligjet osv?

Det är inte alla veterinärer som har kompetensen att undersöka sånt som inte är stora tydliga hältor, men dom finns.

Det är stor skillnad på en veterinärcheck eller besiktning vid köp, jämfört med en veterinärutredning för att hästen uppvisar ovilja/problem. Det som behöver göras nu är att ni söker veterinär och specifikt ber om en utredning eftersom hästen inte vill galoppera.

Håller med om vetcheck.

Men en annan reflektion; min häst kan bli irriterad på skänkeln som märks just i galopp, där funkar det bäst att ha så lite skänkel som möjligt (man överdriver ju lätt om hästen inte fattar bra, eller jag gör iaf..).
Har du testat att tömköra?

Exakt. Spontant tänker en ju patella eller/och rygg på denna symtombeskrivning. Trasiga sidoligament runt patella t ex.
Och ryggen, hur mycket svingar den? Problem i ryggen visar sig gärna vid just galopp och även galopp på lina. Om hästen haft skador från början kan det vara svårt att se. Det finns ju mycket som inte syns på slätröntgen.

När fick hon senast en genomgång av veterinär som kollat på rörelsemönster, rörligjet osv?

Det är inte alla veterinärer som har kompetensen att undersöka sånt som inte är stora tydliga hältor, men dom finns.
Tror runt 3 år sedan då problemet fanns redan då. Har mest inte tänkt på att hon kunnat ha ont eftersom hon är så arbetsvillig och gör allt annat felfritt. Vill även tillägga att vid hoppningen så gör hon det fint och blir taggad och då går hon verkligen fram. Hon fattar galoppen fint och galopperar på men problemet blir lite mer att hon inte orkar hålla galopp efter hinder.

Håller med om vetcheck.

Men en annan reflektion; min häst kan bli irriterad på skänkeln som märks just i galopp, där funkar det bäst att ha så lite skänkel som möjligt (man överdriver ju lätt om hästen inte fattar bra, eller jag gör iaf..).
Har du testat att tömköra?
Ja! Man måste vara väldigt lätt i handen och inte röra skänkeln så mycket men det är svårt då hon gärna bryter av.

Jag har inte testat det med henne ännu men kanske är något jag borde göra. Då kanske jag kan få fram henne mer på ett rakt spår för att se bättre.

Exakt. Spontant tänker en ju patella eller/och rygg på denna symtombeskrivning. Trasiga sidoligament runt patella t ex.
Och ryggen, hur mycket svingar den? Problem i ryggen visar sig gärna vid just galopp och även galopp på lina. Om hästen haft skador från början kan det vara svårt att se. Det finns ju mycket som inte syns på slätröntgen.

Skulle väl säga att ryggen är stilla utan att vara stel. Hon är väldigt stadig och balanserad.

Men har ni sökt veterinär specifikt i syfte att utreda om det finns smärta som gör att hon inte vill galoppera?
Om hästen galopperar i hage men vägrar galopp vid ridning, vid longering och löst i ridhus trots att allt detta funkar i andra gångarter så är det väldigt troligt att den har något problem med kroppen.
Förtydligande att hon inte ”vägrar” galopp. Hon galopperar men svårt att få fram henne och bryter gärna av efter ett varv eller två på volten. Tror även jag svarade slarvigt ang. longering. Hon kan galoppera där men inte på ett bärande sätt och bryter gärna av efter några varv. Beror också lite på om vi har inspänningstyglar eller liknande eller om hon bara får springa lite löst.

Det är stor skillnad på en veterinärcheck eller besiktning vid köp, jämfört med en veterinärutredning för att hästen uppvisar ovilja/problem. Det som behöver göras nu är att ni söker veterinär och specifikt ber om en utredning eftersom hästen inte vill galoppera.
Hos sin förra ägare när hon kom till Sverige har hon blivit checkad flera gånger som det står i passet. Inte bara besiktigad utan en rejäl genomkoll innan hon blev ridhäst.

Liknande trådar

Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
932
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 975
Senast: Bowman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 428
Senast: lirco11
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 393
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka