Häst som inte orkar galoppera? går inte framåt?

Förtydligande att hon inte ”vägrar” galopp. Hon galopperar men svårt att få fram henne och bryter gärna av efter ett varv eller två på volten. Tror även jag svarade slarvigt ang. longering. Hon kan galoppera där men inte på ett bärande sätt och bryter gärna av efter några varv. Beror också lite på om vi har inspänningstyglar eller liknande eller om hon bara får springa lite löst.
Vi tränar mycket fattningar. Bryt av innan hästen gör det.
Om hästen är fräsch låter det som att den inte orkar av någon orsak (men hade velat veta orsaken ). Galoppen är min hästs svaghet (😅) så jobbat mycket med det.
Har dock faktiskt precis som @Tualma säger ryggproblem och ett svagt bakknä.

Exakt. Spontant tänker en ju patella eller/och rygg på denna symtombeskrivning. Trasiga sidoligament runt patella t ex.
Och ryggen, hur mycket svingar den? Problem i ryggen visar sig gärna vid just galopp och även galopp på lina. Om hästen haft skador från början kan det vara svårt att se. Det finns ju mycket som inte syns på slätröntgen.
Jag har inte riktig koll på vad patella är med läste lite snabbt att det var ngn låsning i bakbenen? Kan då tillägga att hon har fint övertramp i både skritt och traven och pga att hon är pre har hon ju lite extra sväng i frambenen även om hon går mer framåt luftigt än det typiska ”uppåt”

Vi tränar mycket fattningar. Bryt av innan hästen gör det.
Om hästen är fräsch låter det som att den inte orkar av någon orsak (men hade velat veta orsaken ). Galoppen är min hästs svaghet (😅) så jobbat mycket med det.
Har dock faktiskt precis som @Tualma säger ryggproblem och ett svagt bakknä.
Absolut bör man ta ytterligare än koll men somsagt är hon ju checkad tidigare flertal gånger utan problem och visar ingen tydlig smärta. Har också tränat mycket fattningar för tränare både från skritt och trav i syftet att hon inte ska få bestämma själv när hon ska bryta av. För mig och min tränare har det mer bara verkat som hon har lyckats komma undan lite från galoppen eftersom jag slutar rida lite efter hon kickar då jag inte vill hamna i bråk med hästen.

Jag har sett hästar som varit taktmässiga och fina i skritt och trav, men när ryggen och/eller patella s.a.s. mått bättre fått ett helt annan nivå på genomsläpplighet och en mycket mer fritt svingande rygg.
Är manken ordentligt uppe eller har hon låg och rund manke?

Absolut bör man ta ytterligare än koll men somsagt är hon ju checkad tidigare flertal gånger utan problem och visar ingen tydlig smärta. Har också tränat mycket fattningar för tränare både från skritt och trav i syftet att hon inte ska få bestämma själv när hon ska bryta av. För mig och min tränare har det mer bara verkat som hon har lyckats komma undan lite från galoppen eftersom jag slutar rida lite efter hon kickar då jag inte vill hamna i bråk med hästen.
Låter klokt att inte bråka :)
Men jag tror inte att hon bråkar, vill hon komma undan är det av en anledning, tex att hon har ont eller inte orkar.

Jag har inte riktig koll på vad patella är med läste lite snabbt att det var ngn låsning i bakbenen? Kan då tillägga att hon har fint övertramp i både skritt och traven och pga att hon är pre har hon ju lite extra sväng i frambenen även om hon går mer framåt luftigt än det typiska ”uppåt”

Patellaupphakning. "Patella" är knäskål, vilket ju är normalt att ha, men vissa slänger sig gärna med uttrycket felaktigt.

Det låter för övrigt som att hästen har ont nånstans på dina beskrivningar. Hade det varit min häst hade jag bokat besök på klinik för utredning.

Jag har sett hästar som varit taktmässiga och fina i skritt och trav, men när ryggen och/eller patella s.a.s. mått bättre fått ett helt annan nivå på genomsläpplighet och en mycket mer fritt svingande rygg.
Är manken ordentligt uppe eller har hon låg och rund manke?
Hon har en rätt hög manke och mycket bog. Hon har också en kort anläggningsyta. Tror inte riktigt jag förstår svingande rygg. Hon jobbar mycket med ryggen och då blir det också en stor skillnad i galoppen när hon faktiskt kommer upp med ryggen ordentligt.

Om hästen är ovillig att galoppera är det troligen ett tecken på smärta - som hon ju visar ganska tydligt? Åk till en bra veterinär!

Låter klokt att inte bråka :)
Men jag tror inte att hon bråkar, vill hon komma undan är det av en anledning, tex att hon har ont eller inte orkar.
Från vad jag tänkt så verkar det som hon inte riktigt har orkat. När hon väl slappnar av under ridning och går rätt så kan hon galoppera. Då går det liksom att galoppera i öppnor, öva byten och rida i förvänd galopp. Det jag var ute lite med från början var att just få henne kunna orka galoppera ”vanligt” och få fram henne i syfte för att hon ska kunna stärka sig mer. Alltså att hon ska orka hoppa eller bara kunna ligga på fyrkantsspåret eller galoppera på lite utomhus

Som andra säger, uteslut smärta först.

Sen ser jag en del som envisas med att ta tag i hästen för att "gå i form" och på så sätt dödar framåtandan, speciellt i hästar som saknar balans och hanterats hårt. Då får fokus istället ligga på glädjen i framframfram och belöna det och inte störa hästen mer än det. Om fram inte finns så är det ingen mening med att gå vidare till steg som samling.

Sen är volter svåra, på en frisk häst hade jag bara tränat det rakt fram ute.

Om hästen är ovillig att galoppera är det troligen ett tecken på smärta - som hon ju visar ganska tydligt? Åk till en bra veterinär!
Somsagt tar hon galoppfattningar. När hon väl släpper igenom kan man galoppera och rida i öppnor, öva byten, korta, länga, öva inför piruetter då hon kan samla sig såpass mycket, rida förvänt. Problemet är att man inte riktigt kan rida fram henne i galoppen. Jag hade önskat att man bara kunde värma upp lite i fyrkantsspåret i vanlig galopp, få mer bjudning inför hoppningen och bara kunna få henne att gå framåt istället för att gå emot skänklarna. Sen när hon väl går igenom så funkar det, men det känns inte som det bästa alternativet då jag kanske kan börja med galopparbetet efter 1h och då måste man redan från början i galoppen rida henne ordentligt i form och hon måste vara helt igenom annars går det inte alls framåt.

Somsagt tar hon galoppfattningar. När hon väl släpper igenom kan man galoppera och rida i öppnor, öva byten, korta, länga, öva inför piruetter då hon kan samla sig såpass mycket, rida förvänt. Problemet är att man inte riktigt kan rida fram henne i galoppen. Jag hade önskat att man bara kunde värma upp lite i fyrkantsspåret i vanlig galopp, få mer bjudning inför hoppningen och bara kunna få henne att gå framåt istället för att gå emot skänklarna. Sen när hon väl går igenom så funkar det, men det känns inte som det bästa alternativet då jag kanske kan börja med galopparbetet efter 1h och då måste man redan från början i galoppen rida henne ordentligt i form och hon måste vara helt igenom annars går det inte alls framåt.
Allt du beskriver tyder ju på att något är tokigt. Det enda alternativet är att hon inte riktigt förstår hjälperna. Du beskriver ju dessutom att du ridit för div olika kompetenta tränare. Jag hade absolut kollat upp hästen hos en bra veterinär och beskrivit precis de problem du beskriver här.

Inne på samma spår som många andra. När är hästen senaste gången kollad av veterinär, är det för 3,5 år sedan? Det är ju en färskvara, bara för att hästen var okej för en vecka sedan kan den vara halt idag. Och när en veterinär har kollat, har det varit för att hästen varit ovillig eller en check? Är det en veterinär som är duktig på hältor? (De brukar finnas på kliniker, de som åker ut blir bättre på mycket annat). Har ni gjort ett ridprov hos veterinären?

Att hästen är röntgad med ok plåtar innebär inte att inget är fel. Det finns i princip ingen häst som är röntgad hela kroppen, alla vinklar för det vore orimligt dyrt (det är ju inte så att man tar en bild på en kota och det visar allt tex. Andra vinklar kan visa andra saker som dolts i första vinkeln). Dels visar slätröntgen inte allt. Min ena är superfin i bakknät på slätröntgen. CT visade en väldiga massa fynd. Röntgen kan användas för att utesluta vissa diagnoser, inte alla.

Senast ändrad:
Hon har varit såhär sen vi köpte henne. Då tänkte vi att det var för hon inte varit riden så mycket och att hon inte orkade bära sig.

Jag är inte helt säker på röntgen då det är min mamma som sköter veterinär osv men när hon kom till Sverige kollades hela kroppen igenom noga av en veterinär och röntgade även det mesta för att kolla så allt var ok.
Jag skulle röntga bakknän för att se så det inte är nått problem där.

Hon har longerats mycket och det funkar förutom galoppen. Hon kan röra sig fritt i ridhus men vill inte galoppera då utan kommer då istället fram till en. Har funderat på om det kan komma ifrån spanien? Hon har tydliga märken efter en sådan grimma med taggar i där hon antagligen lärt sig att bete sig på ett särskilt sätt.
Det låter dock mer som att du inte riktigt kan löslongera och hästen helt enkelt förstår inte vad du vill och kommer till dig istället. Det är många hästar som gör så.

Annars tycker jag det låter som en väldigt typisk PRE när det gäller arbetsviljan och det här energiska. Dom jag har träffat har varit sådana även när dom haft ont, det säger inte så mycket om huruvida dom har ont eller inte. Jag vet inte vad som kan vara fel men att börja med en veterinärkoll är nog det bästa. En häst som rids och tränas såpass mycket ska inte ha svårt att hålla galoppen.

Jag tycker det solklart låter som att hon har ont någonstans.
Verkligen! Jag blir på riktigt mörkrädd över hur vissa människor håller på. Precis som du säger är det inte normalt för en häst att sparka mot schänkel i galop dom försöker säga något är fel. Så då åker man till veterinär och sen får man sin sadel kollat med imo.

Som en stallkompis till mig vems häst ramlar ihop och går ner på knä under ridning och det har hänt flera gånger. Jag sa till dom att åka till veterinär. Det är inte normalt för en häst att ramla så ryttaren håller på att trilla av. Särskilt inte när det händer flera gånger och på plant underlag.

Trots detta åker folk inte till veterinär 🙄

Verkligen! Jag blir på riktigt mörkrädd över hur vissa människor håller på. Precis som du säger är det inte normalt för en häst att sparka mot schänkel i galop dom försöker säga något är fel. Så då åker man till veterinär och sen får man sin sadel kollat med imo.

Som en stallkompis till mig vems häst ramlar ihop och går ner på knä under ridning och det har hänt flera gånger. Jag sa till dom att åka till veterinär. Det är inte normalt för en häst att ramla så ryttaren håller på att trilla av. Särskilt inte när det händer flera gånger och på plant underlag.

Skillnaden här är ju att hon kan galoppera i en fin luftig form, göra byten, förvänd galopp och ridas i en öppna/sluta. Detta om hon är helt genomriden. Båda sadlarna är kollade och rider även barbacka lite då och då på lugnare dagar. Problemet är att hon har svårt att gå fram bara vanligt ex, utomhus och i hoppningen eller bara rulla lite av sig självt. Från folk som har sett henne gå där jag står på en stor anläggning syns det ingenting. Hon kickar inte riktigt mot skänkeln utan tar fattningarna fint och det är klart man kan använda skänklarna. Men om man börjar ställa lite krav eller försöker få henne mer framåt tjurar hon ihop. Om min häst har ont borde ju min tränare som ser henne flera dagar i veckan reagerat. Jag kom för tips på hur man får fram hästen men tror inte det var supertydligt i trådstarten då jag enbart förklarade det negativa i situationen vilket var dumt av mig.

Jag hade väl aldrig medvetet utsatt min häst för smärta. Har trots allt ett sto som man måste stryka medhårs som kan ha lite temperament under brunst då problemen med kickarna uppkommer. Det går lite i perioder.

Jag hade väl aldrig medvetet utsatt min häst för smärta. Har trots allt ett sto som man måste stryka medhårs som kan ha lite temperament under brunst då problemen med kickarna uppkommer. Det går lite i perioder o
Det låter dock mer som att du inte riktigt kan löslongera och hästen helt enkelt förstår inte vad du vill och kommer till dig istället. Det är många hästar som gör så.

Annars tycker jag det låter som en väldigt typisk PRE när det gäller arbetsviljan och det här energiska. Dom jag har träffat har varit sådana även när dom haft ont, det säger inte så mycket om huruvida dom har ont eller inte. Jag vet inte vad som kan vara fel men att börja med en veterinärkoll är nog det bästa. En häst som rids och tränas såpass mycket ska inte ha svårt att hålla galoppen.
Hon har aldrig blivit löslongerad innan och hon fattar helt enkelt inte riktigt och jag har bara släppt henne några gånger efter longering för att hon ska få skritta/trava av sig på rakt spår. Sen mycket väl kanske jag är dålig på att visa vad jag vill att hon ska göra också men hon är en klok häst som alltid vill göra rätt av sig.

Får väl ta upp problemet med en veterinär såklart.

Jag kom för tips på hur man får fram hästen men tror inte det var supertydligt i trådstarten då jag enbart förklarade det negativa i situationen vilket var dumt av mig.
Ja det var nog tyvärr en väldigt luddig trådstart :)
Kan inte dina tränare som ser hästen irl hjälpa är det nog svårt för oss också.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 384
Senast: lirco11
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 007
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 067
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 040
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar