Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack, men jag letar efter en lösning där katten får vara uteLåt inte katten gå ut.
Betala för de dödade/skadade hönsen, hjälp till att säkra hönsgården och be en bön att grannen inte skjuter den.Tack, men jag letar efter en lösning där katten får vara ute
Tror ni det fungerar om jag köper egna höns och vänjer katten vid dem?
Nu har man ju rätt att ha sina höns lösa i sin egen trädgård med då riskbedömning för räv o hök etc- katt ingår inte i det och det är kattägaren isf som får stängsla in sin katt. Jag hade: 1: sagt till 2. om det inte hjälpt, sett till o skjuta katten.Se till att grannen har sina höns säkert i ett hönshus, med caveat att katter är fenomenala på att ta sig igenom staket.
Känns körd som stallkatt men att den kan få vara ute i kattgård.Tack, men jag letar efter en lösning där katten får vara ute
Behöver inte vara en tupp för det. Vi vet förvisso inte säkert men är ganska säkra på att en sur höna är orsaken till att vår ena katt fick bli enögd för många år sedan.Något att ta med i riskbedömningen är om grannen skaffar sig en tupp som försvarar sina hönor (slåss en tupp tillbaka så kan det bli otrevligt för katten..).
Jag skulle säga att du behöver hitta en lösning som håller katten på din tomt/mark.
Nej jag kan ha mina höns lösa och behöver egentligen inte stängsla in dem för katt, det måste räknas som en olägenhet att få höns tagna av en katt till skillnad från en kattskit. Behöver inte stängsla för hund heller.Rent juridiskt så får katten faktiskt vara precis var den vill och den får inte skjutas.
Utan det är ägaren till hönsen som behöver skydda sina höns.
Precis som med vilda djur, räv/mink, så måste de skyddas mot katt.
Nej jag kan ha mina höns lösa och behöver egentligen inte stängsla in dem för katt, det måste räknas som en olägenhet att få höns tagna av en katt till skillnad från en kattskit. Behöver inte stängsla för hund heller.
Det tror inte jag håller i rätten.
Med katt så krävs det att man kan visa att ägaren har varit oaktsam.
Att släppa ut en katt anses inte oaktsamt.
Det krävs också att man kan bevisa att det är katten som har orsakat skador på hönsen.
Och det är mycket svårt eftersom att det även finns vilda djur i vår natur.
Vad jag vet så finns inget rättsfall där någon har blivit ersättningsskyldig för vad en katt har ställt till.
Grannen kan skjuta katten helt lagligt om den attackerar hönsen, det är en helt annan fråga än att grannkatten går in i någon annans hus och kissar på möblerna. Precis samma rätt som när en hund jagar hönsen eller om en varg kommer in i en fårflock.Litet mer juridik.
Man är faktiskt skyldig att själv freda sig mot grannens katt.
Så din granne har en för dålig hönsgård.
https://www.op.se/artikel/sa-haller-du-grannens-katt-borta-fran-tomten
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/grannens-katt-tranger-sig-in-hos-mig/
https://lawline.se/answers/blir-jag...ador-som-min-katt-orsakar-i-grannens-lagenhet