Hjälp! Min katt dödar grannens höns

Bregen

Trådstartare
Som rubriken säger så har nu vår stallkatt kommit på att han kan döda grannens höns. Hur ska jag få den att sluta?
Tror ni det fungerar om jag köper egna höns och vänjer katten vid dem?

Se till att grannen har sina höns säkert i ett hönshus, med caveat att katter är fenomenala på att ta sig igenom staket. Att köpa egna höns hjälper nog inte så mycket. Jag vet katter som gosar med hamstrar och annat inne och dödar främmande smådjur ute.

Edit: Kanske erbjuda att betala för att hägna in?

Köp kattavskräckare och sätt runt området där hönsen befinner sig. Det finns olika varianter. En del pyser ut luft, andra sprutar vatten. Som tillägg till att hjälpa till att säkra upp inhängnaden.

Tror ni det fungerar om jag köper egna höns och vänjer katten vid dem?

Nej, jag tror att chansen att det fungerar är minimal. Katten lär sig kanske att dina höns är off limits, men det betyder inte att den kommer att låta bli andra höns. Risken finns att katten kommer att jaga även dina höns, om du inte är i närheten, om beteendet är befäst.

Som liknelse så promenerade jag hem till en kompis med min ena tamråtta på axeln för en massa år sen, och hängde i vardagsrummet en längre stund. Deras ena katt jagade konsekvent och plockade byten dagligen. Hon kom in, tittade på råttan - tittade på mig - tittade på råttan - tittade på mig, verkade konstatera att "Jaha, den är paxad.." och gick.

Edit: Det är inte vad du vill höra, men det enda säkra sättet är att se till att din katt inte kommer i närheten av hönsen på egen tass.

Senast ändrad:
Se till att grannen har sina höns säkert i ett hönshus, med caveat att katter är fenomenala på att ta sig igenom staket.
Nu har man ju rätt att ha sina höns lösa i sin egen trädgård med då riskbedömning för räv o hök etc- katt ingår inte i det och det är kattägaren isf som får stängsla in sin katt. Jag hade: 1: sagt till 2. om det inte hjälpt, sett till o skjuta katten.

Alternativt ha katt ute under organiserade former, promenad i koppel, bygga kattgård. Möjligtvis låta katt vara ute när grannen meddelat att hönsen är i sitt hönshus. Men då gäller det att katten kommer in, innan hönsen släpps ut.

Något att ta med i riskbedömningen är om grannen skaffar sig en tupp som försvarar sina hönor (slåss en tupp tillbaka så kan det bli otrevligt för katten..).

Jag skulle säga att du behöver hitta en lösning som håller katten på din tomt/mark.
Behöver inte vara en tupp för det. Vi vet förvisso inte säkert men är ganska säkra på att en sur höna är orsaken till att vår ena katt fick bli enögd för många år sedan.

Rent juridiskt så får katten faktiskt vara precis var den vill och den får inte skjutas.
Utan det är ägaren till hönsen som behöver skydda sina höns.
Precis som med vilda djur, räv/mink, så måste de skyddas mot katt.
Nej jag kan ha mina höns lösa och behöver egentligen inte stängsla in dem för katt, det måste räknas som en olägenhet att få höns tagna av en katt till skillnad från en kattskit. Behöver inte stängsla för hund heller.

Nej jag kan ha mina höns lösa och behöver egentligen inte stängsla in dem för katt, det måste räknas som en olägenhet att få höns tagna av en katt till skillnad från en kattskit. Behöver inte stängsla för hund heller.

Det tror inte jag håller i rätten.

Med katt så krävs det att man kan visa att ägaren har varit oaktsam.
Att släppa ut en katt anses inte oaktsamt.

Det krävs också att man kan bevisa att det är katten som har orsakat skador på hönsen.
Och det är mycket svårt eftersom att det även finns vilda djur i vår natur.

Vad jag vet så finns inget rättsfall där någon har blivit ersättningsskyldig för vad en katt har ställt till.

Det tror inte jag håller i rätten.

Med katt så krävs det att man kan visa att ägaren har varit oaktsam.
Att släppa ut en katt anses inte oaktsamt.

Det krävs också att man kan bevisa att det är katten som har orsakat skador på hönsen.
Och det är mycket svårt eftersom att det även finns vilda djur i vår natur.

Vad jag vet så finns inget rättsfall där någon har blivit ersättningsskyldig för vad en katt har ställt till.

Så svårt att bevisa är det ju inte om man vill? Finns övervakningskameror. Och jag vet inte om man undankommer allt när man släpper ut sin katt. Jag hoppas verkligen att man får ta ett visst ansvar även som kattägare.

Grannen kan skjuta katten helt lagligt om den attackerar hönsen, det är en helt annan fråga än att grannkatten går in i någon annans hus och kissar på möblerna. Precis samma rätt som när en hund jagar hönsen eller om en varg kommer in i en fårflock.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har aldrig tidigare direkt funderat på fågelinfluensan mer än med mina höns men har läst att den nya varianten som hittat i USA som...
Svar
0
· Visningar
194
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
1 759
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
579
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 311
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka