Hjälp! Min katt dödar grannens höns

Länsstyrelsen säger annorlunda.
https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/djur/skotsel-av-djur/tillsyn-over-hundar-och-katter.html

"Du som äger en katt eller hund ansvarar för att förebygga att ditt djur inte orsakar skador och avsevärd olägenhet.

Med avsevärd olägenhet menas olägenhet av allvarligare slag som kan påverka människors eller djurs liv, hälsa och säkerhet eller den allmänna ordningen. Ju mindre allvarligt ett problem är, desto oftare måste det förekomma för att anses vara en avsevärd olägenhet."

Grannen kan skjuta katten helt lagligt om den attackerar hönsen, det är en helt annan fråga än att grannkatten går in i någon annans hus och kissar på möblerna. Precis samma rätt som när en hund jagar hönsen eller om en varg kommer in i en fårflock.
Nej inte ens då.

Katter räknas varken som vilda rovdjur eller som hund.
Om katten har en ägare så får den inte skjutas.
Endast vilda katter får skjutas.
Om katten har chip så har man gjort ett brott.

Dessutom måste man då ha jakträtten och vapenlicens samt att inte får vara inom planlagt område.

Nej inte ens då.

Katter räknas varken som vilda rovdjur eller som hund.
Om katten har en ägare så får den inte skjutas.
Endast vilda katter får skjutas.
Om katten har chip så har man gjort ett brott.

Dessutom måste man då ha jakträtten och vapenlicens samt att inte får vara inom planlagt område.

Läs vad Länsstyrelsen säger. Där står "djurs liv" med i deras formulering angående kattägares ansvar.

Läs vad Länsstyrelsen säger. Där står "djurs liv" med i deras formulering angående kattägares ansvar.
Ja men det finns inget prejudikat som gör att det håller rättsligt.

Möjligen så kan de ge ett föreläggande vid vite att hålla ordning på katten i fråga.
Men då kvarstår problemet med att bevisa att det är just den katten.
Och jag skulle gissa att ägaren av hönsen även behöver bevisa att den har skyddat sina höns tillräckligt.

Men det blir ju bara gissningar eftersom att jag inte hittar någon dom eller beslut i frågan.

Då så hade du råkat illa ut.
Så det rekommenderar jag dig att låta bli.

Bara om kattägaren kan bevisa det. Precis som att kattägaren bara ersätter om hönsägaren kan bevisa att det är just den katten som dödat hönorna. Eftersom utekattsägare har så dålig koll på var deras katt är och vad den gör lär det inte vara svårt att komma undan med. Precis som det inte är svårt att som kattägare komma undan med att släppa ut sin hönsdödande katt.

Bara om kattägaren kan bevisa det. Precis som att kattägaren bara ersätter om hönsägaren kan bevisa att det är just den katten som dödat hönorna. Eftersom utekattsägare har så dålig koll på var deras katt är och vad den gör lär det inte vara svårt att komma undan med. Precis som det inte är svårt att som kattägare komma undan med att släppa ut sin hönsdödande katt.
Ja så fungerar det ju.
Så att först hota med att skjuta katten och sedan komma viftande med den döda katten som straff för kattägaren, är en riktig dålig idé.
Om någon hittar en skjuten chippad katt så blir det inte så bra.

Ja så fungerar det ju.
Så att först hota med att skjuta katten och sedan komma viftande med den döda katten som straff för kattägaren, är en riktig dålig idé.
Om någon hittar en skjuten chippad katt så blir det inte så bra.

Varför skulle man vifta med den döda katten? Man kan ju bara låtsas att man inget vet. Den kan ha sprungit bort, blivit tagen av ett rovdjur eller blivit påkörd. Syftet skulle ju inte vara att straffas kattägaren utan att freda sina höns.

För hundar gäller helt andra lagar och regler.
Där har ägaren strikt ansvar.
Vilket innebär att oavsett vad hunden hittar på och varför så är ägaren ansvarig.
I alla lägen.

Det gäller inte för katt.
(Eller häst heller för den delen.)
Jag vet att det är strikt för hundar, men lagen heter tillsyn av hundar och katter. Sen stämmer inte ditt resonemang med häst o jämförelse med katt- häst är man enligt lag skyldig att hålla med bra stängsel, jo de kan komma ut ändå och orsaka skada men då kan man bli ersättningsskyldig. Jag hävdar fortfarande att en hönsägare har rätt att släppa ut sina hönor i sin trädgård-utan staket- och att om en katt kommer och tar ihjäl en höna så kan jag göra samma med katten.:devil::devil: Eller om så är en hund, jag fredar mina hönor mot tamdjur/tamarovdjur men får skydda dem mot vilda rovdjur och låta rovdjuren vara ifred/leva.

Möjligen så kan de ge ett föreläggande vid vite att hålla ordning på katten i fråga.
Och jag skulle gissa att ägaren av hönsen även behöver bevisa att den har skyddat sina höns tillräckligt.
Herregud om man ser katten ta en höna så filmar man väl?, det är alltid prio 1 i fall som detta. Särskilt som det verkar ha upprepat sig.

Först: Det är väl inte jättemånga hönsbesättningar inom planlagt område.

Sen kan man ringa in en jägare och jakträtten har man på sin egen tomt, inom de regler som finns för jakt/datum/djurslag etc

Ändrar mig och tar bort ordet jakträtt, har rätt att skjuta vissa djur på sin egen tomt även om man inte har vapenlicens utan låter någon annan som har det göra det.

Ja men det finns inget prejudikat som gör att det håller rättsligt.

Men det blir ju bara gissningar eftersom att jag inte hittar någon dom eller beslut i frågan.

Det krävs inget prejudikat för att något ska hålla rättsligt. I så fall skulle man aldrig kunna införa lagändringar. Dessutom är domstolar inte rättsligt bundna av att följa rättspraxis, även om de mycket sällan frångår den. I den här typen av fall lär det knappast komma några avgöranden från HD eller Högsta Förvaltningsrätten ändå. Eventuella skadeståndsmål skulle gälla så små summor att de inte överklagas, beslut om att hålla en katt ska hållas inomhus torde vara ovanliga och inte ens beslut om djurförbud tas alltid upp av överrätterna i förvaltningsärenden om någon nu skulle överklaga.

Förväxla inte heller hundägares strikta ansvar med att man har skyldigheter även som kattägare. Det strikta ansvaret handlar bara om frågan om skadestånd, alltså ansvar att ersätta oavsett vållande.

Inte mot människors hälsa.

Höns räknas som saker.
Så det fungerar på samma sätt som när katter repar en bil.
Det finns inte en chans att vinna en sådant tvist om skadestånd.

https://lawline.se/answers/grannes-katter-orsakar-lackskada-pa-bil-hur-ska-jag-ga-tillvaga-

För skador orsakade av katter krävs alltså uppsåt eller oaktsamhet för att man ska vara skadeståndsskyldig. Vet man att ens katt flera gånger skadart annan persons egendom när den gått ute men ändå släpper ut den finns absolut risk att man kan dömas till skadestånd!

Det är mer jämförbart med detta:

https://lawline.se/answers/kattagares-skadestandsansvar-vad-galler

Liknande trådar

Katthälsa Jag har aldrig tidigare direkt funderat på fågelinfluensan mer än med mina höns men har läst att den nya varianten som hittat i USA som...
Svar
0
· Visningar
195
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
1 761
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
579
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 311
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025