Hjälp! Min katt dödar grannens höns

Det vill säga man kan inte utgå från att bara för att där finns en sammanhållen bebyggelse så finns där detaljplan.
Nej det får man ju kontrollera, jag gör detta på kartor i mina kommuner.
Man kan också vända på det.
Bara för att husen ligger i en liten By på landsbygden så kan man inte vara säker på att det är utanför detaljplanerat område.

Det finns både höns och stall där jag bor, och dessutom ett flertal hus i sammanhållen bebyggelse. Men detaljplan saknas, vilket är helt i sin ordning.
Ja ibland så är det ju så om bebyggelsen är äldre.
Men om man vill lägga till fler hus så kommer det antagligen att krävas detaljplan först.

Ja ibland så är det ju så om bebyggelsen är äldre.
Men om man vill lägga till fler hus så kommer det antagligen att krävas detaljplan först.

Det är ofta så i byar.

Om det tillkommer flera hus är det möjligt, ja. För enstaka hus som inte påverkar markanvändningen lär det bara vara i undantagsfall det krävs detaljplan.

Bara för att husen ligger i en liten By på landsbygden så kan man inte vara säker på att det är utanför detaljplanerat område.
Givetvis kan man inte utesluta detaljplan enbart baserat på att det är en by på landet. Men du skrev att det byar på landet ofta är detaljplanelagda. Så skulle jag påstå att det absolut inte är. Framför allt inte i relation till sammanhållen bebyggelse.

ÄPBL är från 1987. Innan dess på byggnadslagens dagar såg plankravet annorlunda ut. För att inte tala om skillnad i möjlighet till avsteg.

Och där jag bor är det inte inom detaljplan trots ett kluster av 10 hus och ligger inom storgöteborg.

Vad menar ni med byar?

Ur ett förvaltningsperspektiv, så existerar inte någon företeelse benämnd "by".

Allt mer mark detaljplaneras, så även relativt lantliga områden med flertalet hus (sammanhållen bebyggelse är ett begrepp i PBL) riskerar att detaljplaneras så snart mer än ett hus till önskas byggas i området.

Även relativt små områden med flera hus (vilket kanske är det ni kallar byar?) kan faktiskt ha en detaljplan, vilket man då behöver söka efter i kommunens material.

Vad menar ni med byar?

Ur ett förvaltningsperspektiv, så existerar inte någon företeelse benämnd "by".
Har inte använt by särskilt vetenskapligt utan sagt by om platser som folk kallar för by.

Allt mer mark detaljplaneras, så även relativt lantliga områden med flertalet hus (sammanhållen bebyggelse är ett begrepp i PBL) riskerar att detaljplaneras så snart mer än ett hus till önskas byggas i området.

Detta gäller som sagt vid NY sammanhållen bebyggelse. Att den nya sammanhållna bebyggelsen kräver detaljplan innebär i sig inte heller att all befintlig bebyggelse i ”byn” behöver detaljplaneläggas. Vad skulle kommunen ha för incitament för det?
Även relativt små områden med flera hus (vilket kanske är det ni kallar byar?) kan faktiskt ha en detaljplan, vilket man då behöver söka efter i kommunens material.

Det har nog ingen sagt emot.

Ts, jag tycker att du har ett moraliskt ansvar att se till, nu när du är medveten om problematiken, att hindra din katt från att ta grannens höns. Jag tycker att en bra stallkatt är en som håller sig kring stallet, primärt jagar möss och råttor och inte skadar eller dödar några tamdjur. Du vet om vad din katt gör och då anser jag att du har en moralisk skyldighet att förhindra det. Jag tycker att du får acceptera att just den här katten inte är en lämplig stallkatt där du bor.

Sen bör du tänka på grannsämjan också. Bor man nära andra måste man samarbeta för att det ska bli trevligt för alla.

Men nu börjar vi väl ändå komma långt ifrån Ts ursprungsfråga? :D
Eller inte.

Det är oerhört olika hur man kan reglera hållande av katt inom planlagt område och utanför.
Inom planlagt område så gäller Kommunens ordningsföreskrifter.
Där kan kommunen kräva koppel eller förbjuda lös utevistelse.
Och då blir förutsättningarna helt annorlunda.
Så även för hönsen.

Här är exempel på hur en kommun ser på saken.
https://www.huddinge.se/organisatio...iljo/2025/regler-for-honshallning-i-huddinge/

Hönsen måste alltid vara registrerade hos Jordbruksverket oavsett om de är för hobby eller kommersiell produktion.

Eller inte.

Det är oerhört olika hur man kan reglera hållande av katt inom planlagt område och utanför.
Inom planlagt område så gäller Kommunens ordningsföreskrifter.
Där kan kommunen kräva koppel eller förbjuda lös utevistelse.
Och då blir förutsättningarna helt annorlunda.
Så även för hönsen.

Här är exempel på hur en kommun ser på saken.
https://www.huddinge.se/organisatio...iljo/2025/regler-for-honshallning-i-huddinge/

Hönsen måste alltid vara registrerade hos Jordbruksverket oavsett om de är för hobby eller kommersiell produktion.
Fast det kan ju vara ganska relevant att först få lite fler svar runt situationen innan det börjar detaljdiskuteras och spekuleras planläggning. Om jag var Ts skulle jag ha tröttnat och lämnat tråden för länge sedan.

Fast det kan ju vara ganska relevant att först få lite fler svar runt situationen innan det börjar detaljdiskuteras och spekuleras planläggning. Om jag var Ts skulle jag ha tröttnat och lämnat tråden för länge sedan.
Man kan ju bara hoppa över det som blir allt för detaljerat om det blir trist.
Men när det ifrågasätts om det kan vara planlagt eller ej så är det helt okej att bemöta det tycker jag.
Eftersom att det påverkar vilka regler som gäller.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har aldrig tidigare direkt funderat på fågelinfluensan mer än med mina höns men har läst att den nya varianten som hittat i USA som...
Svar
0
· Visningar
197
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
1 766
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
583
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 313
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka