Buffert du kommer åt direkt

Det är väl ingen som har ifrågasatt att ha en buffert för oväntade utgifter? Det jag ifrågasatte var vilka utgifter som man behövde ha tillgång till pengar nu direkt på studs helt oväntat för bara för att man har ett hus.
Varför ifrågasätter du andras val?

Varför ifrågasätter du andras val?
Det gör jag inte. Jag ifrågasätter påståendet att den typen av behov av direktåtkomlig buffert skulle vara ett genrellt behov relaterat till att bo i hus. Ser fortfarande inget sådant generellt samband.

Vad man själv ser behov av i sin egen specifika situation ifrågasätter jag förstås inte, även om det är intressant att höra anledningarna till det.

Det jag funderar på är om de/vi som har råd att ha pengar sparade har behov av att ha en del av dessa lättåtkomliga. Jag har inga problem att köpa saker på faktura, eller andra metoder som inte inkluderar att jag behöver "lösa" pengar tillgängliga just nu. Visserligen har jag ingen bil, och bor därmed inte heller så att jag får problem om en eventuell bil hade strulat. Samtidigt köpte jag precis ett nytt kök på mitt kreditkort, inte för att jag behövde ta det på kredit, utan för bonusen jag får när jag använder kortet. Det inkluderade att jag behövde höja min kreditgräns långt över det jag brukar ha, vilket visar att jag har gott om utrymme för att göra samma sak, om det skulle komma någon extrem oförutsedd utgift.

Det jag funderar på är om de/vi som har råd att ha pengar sparade har behov av att ha en del av dessa lättåtkomliga. Jag har inga problem att köpa saker på faktura, eller andra metoder som inte inkluderar att jag behöver "lösa" pengar tillgängliga just nu. Visserligen har jag ingen bil, och bor därmed inte heller så att jag får problem om en eventuell bil hade strulat. Samtidigt köpte jag precis ett nytt kök på mitt kreditkort, inte för att jag behövde ta det på kredit, utan för bonusen jag får när jag använder kortet. Det inkluderade att jag behövde höja min kreditgräns långt över det jag brukar ha, vilket visar att jag har gott om utrymme för att göra samma sak, om det skulle komma någon extrem oförutsedd utgift.
Ja och nej. Om du samtidigt nyss blivit sjuk eller arbetslös och står utan inkomst kommer inte kreditgivarna stå på kö. Så att ha egna likvida medel är en större trygghet än att vara utlämnad till andras plånböcker.

Jag har en ny kyl och frys en överföring bort, men mer än så känner jag inte är värt att ha liggande utan nämnvärd ränta. Det övriga som kan tillstöta kan vänta någon vecka.
Förra året hade jag en riktig pangperiod i mitt husägande, bergvärmepumpen fyllde 15 år och firade med att haverera. Ny pump behövdes, då räckte inte borrhålet till längre heller så det blev även ett nytt sådant borrat. Fick anlita bonden att komma och skotta av hela gräsmattan för det skedde ju naturligtvis inte när det var barmark. Sedan följde två vattenskador på varandra (den ena krävde att köket revs ut, det hade 35 år på nacken och byttes till ett nytt) som tog halva sommaren i anspråk. Under hösten grävdes en ny markbädd för att avloppet skulle hålla måttet och bara ansökan till kommunen kostade över 10 000 vill jag minnas. Enligt min erfarenhet kan det kosta multum att bo i hus...

Det jag funderar på är om de/vi som har råd att ha pengar sparade har behov av att ha en del av dessa lättåtkomliga.

Min klippning.

Jag har djur (för tillfället "bara" en katt. Målet är att kunna skaffa en häst igen.) och har tidigare i livet haft en del otur i form av veterinärbesök - varav några av slaget att jag fått åka mer eller mindre akut (alltså en akuttid). Min utgångspunkt är att jag ska kunna betala på plats när jag lämnar kliniken. Jag förutsätter inte att jag kan få en faktura, även om det ofta (inte alltid) går att lösa. Jag har inga kreditkort.

Skulle jag kunna skaffa ett kreditkort? Ja. Men jag har hellre tryggheten i form av en tillgänglig buffert, om möjligt. Jag reser inte utomlands och ser inget behov av ett kreditkort till vardags, för egen del.

För att svara på ursprungsfrågan så njae, jag har inte speciellt mycket pengar tillgängliga på studs, i princip allt jag har är placerat nån bankdag bort men har istället ett kreditkort med 50000-gräns och där har jag också lite pengar stående.

Ja och nej. Om du samtidigt nyss blivit sjuk eller arbetslös och står utan inkomst kommer inte kreditgivarna stå på kö. Så att ha egna likvida medel är en större trygghet än att vara utlämnad till andras plånböcker.
Resonemanget (mitt) handlar alltså inte om omedelbar buffert så det kanske var lite off topic. Blir man sjuk eller arbetslös så har man säkert den där veckan eller lite mer som kan krävas för att skapa likvida medel även av andra ekonomiska tillgångar.

Försöker ha minst 3 månadslöner och har tillgång till allt direkt om inte banken krånglar. Övrigt av värde finns i fysiska föremål så där måste jag sälja eller ta mig till en pantbank.

Vad är det som man kan behöva ha tillgång till pengar precis direkt för att man har hus? Visst finns det en hel del större utgifter men är det plötsliga större skador så är det oftast försäkringsärenden och ingenting som går att få fixat ordentligt samma dag ändå.
Direkt och direkt men ett exempel är om tex om ens värmesystem går sönder, såsom om bergvärmepumpen går sönder. Går generellt inte på försäkringen om den är utanför garantitiden. Ny pump inkl installation kostar idag mellan 130-220 tkr (i vart fall i det fall jag vet, siffror från februari i år). Visst, det var ju inte så att pengarna behövde erläggas dagen efter pumpen gick sönder men de skulle erläggas vid installation, och har man ingen värme pga pumpen har gått sönder så behövs pengarna snabbt. Men såklart det går att ha pengarna på låst sparkonto, ISK konto etc.

Senast ändrad:
Direkt och direkt men ett exempel är om tex om ens värmesystem går sönder, såsom om bergvärmepumpen går sönder. Går generellt inte på försäkringen om den är utanför garantitiden. Ny pump inkl installation kostar idag mellan 130-220 tkr (i vart fall i det fall jag vet, siffror från februari i år). Visst, det var ju inte så att pengarna behövde erläggas dagen efter pumpen gick sönder men de skulle erläggas vid installation, och har man ingen värme pga pumpen har gått sönder så behövs pengarna snabbt. Men såklart det går att ha pengarna på låst sparkonto, ISK konto etc.
Just nu tycker jag det hade varit jättetråkigt att behöva ta ut pengar från mitt isk, jag har mycket i usa och mina fonder har tappat 80k i värde på två veckor 😅 så jag har gärna en större slant mer lättillgänglig för akuta utgifter. (Dock inte 220k, men runt hälften)

Jag har ca 30 000 sek lättåtkomlig på samma bank som lönekontona som extra buffert i vardagen.

Sedan ligger det ca 150 000 sek på sparkonton med högre ränta varav en del är enbart krispengar om något behöver krisrenoveras i huset och en del sparande på kort sikt. Hunden har en enligt mig alldeles för hög försäkring som ska kunna direktregleras om vi behöver åka in akut och annars så får det ju med faktura/klarna hos våra närmaste djursjukhus med akutvård och hantverkare tar ju faktura ifall något skulle behöva akutfixas på helgen.

Men hur många leverantörer kan komma och installera en ny värmepump samma dag som någonting gått sönder? (Och så dyr är väl knappast bara pumpen? Har fått en offert på de summorna men det var inklusive borrhål). När det gäller värmesystem har jag definitivt hellre buffert i form av andra alternativa värmekällor jag har tillgång till direkt vid behov som en braskamin eller luftvärmepump än sitter med 100k på ett nollräntekonto. Men alla gör som dom vill förstås.

• Gilla
Reactions: Sel
Just nu tycker jag det hade varit jättetråkigt att behöva ta ut pengar från mitt isk, jag har mycket i usa och mina fonder har tappat 80k i värde på två veckor 😅 så jag har gärna en större slant mer lättillgänglig för akuta utgifter. (Dock inte 220k, men runt hälften)
Samma här. Känns lättare att använda pengar på sparkonto som inte har begränsningar än att sälja innehav på mitt isk. Ingen rolig utveckling just nu på flera fonder på isk.

Men hur många leverantörer kan komma och installera en ny värmepump samma dag som någonting gått sönder? (Och så dyr är väl knappast bara pumpen? Har fått en offert på de summorna men det var inklusive borrhål). När det gäller värmesystem har jag definitivt hellre buffert i form av andra alternativa värmekällor jag har tillgång till direkt vid behov som en braskamin eller luftvärmepump än sitter med 100k på ett nollräntekonto. Men alla gör som dom vill förstås.
För min släkting vars värmepump gick sönder i mitten av februari i år låg offerterna för ny pump plus installera på 130-220k. Nytt borrhål behövdes ej. Detta gäller dock ett större hus. De fick ny pump installerad 2 veckor efter men hade kunnat få det på en vecka. Under dessa 2 veckor var det dock 14 grader inomhus och då uppvärmt med el, vilket också kostar en slant. Huset i frågan har två öppna spisar men de ger inte någon större värme, särskilt inte då huset är större. Att sälja innehav på ISK är, åtminstone för mig, inget jag skulle vilja göra just nu.

Om det är själva pumpen som går sönder kostar det inte ens i närheten av dom summorna. Min pump dog och räkningen landade på någonstans runt 5000-6000.
Detta var var för ca 5 år sen så idag kostar det antagligen några tusenlappar till.
Det är stor skillnad på att byta pumpen och hela bergvärme"pannan".

Om det är själva pumpen som går sönder kostar det inte ens i närheten av dom summorna. Min pump dog och räkningen landade på någonstans runt 5000-6000.
Detta var var för ca 5 år sen så idag kostar det antagligen några tusenlappar till.
Det är stor skillnad på att byta pumpen och hela bergvärme"pannan".
Ja alltså helst maskinen för bergvärmepumpen behövdes byta ut. Men ingen grävning behövdes. Hur menar du att man bara byter ut pumpen när det gäller bergvärme? Det är ju en maskin (med separat vattentank i detta fall).

Ja alltså helst maskinen för bergvärmepumpen behövdes byta ut. Men ingen grävning behövdes. Hur menar du att man bara byter ut pumpen när det gäller bergvärme? Det är ju en maskin (med separat vattentank i detta fall).
Jag gissar att pump är fel ord och att det var kompressorn är det som gick sönder?
Företaget som lagade och försäkringsbolaget kallade det pump.
Det var inte cirkulationspumpen. Den fungerade utmärkt.

Vad är det som man kan behöva ha tillgång till pengar precis direkt för att man har hus? Visst finns det en hel del större utgifter men är det plötsliga större skador så är det oftast försäkringsärenden och ingenting som går att få fixat ordentligt samma dag ändå.
Jodå, när det extremvinter byggde upp en iskaka under snön på hustaket som plötsligt lossnade och rev med sig ett helt tak på utbyggnaden pga en hög ventil. Då ville vi ha ut snickare och takläggare på studs kan jag lova. Det lyckades vi med tack o lov, för det var många minusgrader ute och mycket snö, utbyggnaden innehåller inkommande vatten bl.a. Det kunde inte vänta.
Ovanligt - ja! Men oväntade saker händer när man minst anar det :cautious:

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 519
Senast: Kakis
·
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
2 245
Senast: Gnist
·
Äldre Jag funderar på att skaffa mig ett kreditkort. Vad har ni för erfarenheter? Vad ska man fundera på? Vilket kreditkort är bäst? Det... 2
Svar
33
· Visningar
2 667
Senast: pretsco
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 976

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Nattåget Stockholm-Kiruna...
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Sommartid

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka