Kreditkort

Jag har OKQ8 Visa.
Tankar aldrig på OKQ8 men kortet är helt gratis och ger återbäring på alla köp som görs :)
Man kan få upp till 2 (tror jag, kan vara 1 också) betalningsfria månader per år om man vill/behöver.

Får man kapa tråden lite? Någon som vet något bra kort om man reser mycket? Dvs låg eller helst ingen valutaväxling och inga avgifter på bankomatuttag? Har Ica-kort från den tiden när de var just så, men nu är det visserligen lägre valutaväxling än storbankerna, men kortet kostar en del per år också.

Jag har ett Supreme card/Mastercard. 60 dagar räntefritt, bonus på alla köp. Är väl någon avgift tror jag. Skaffade det för att ha en backup vid oväntade kostnader. Använder det inte så mycket, gillar inte att få fakturan i efterhand. Aldrig varit med om att det blivit nekat.

Jag är tyvärr väldigt besviken på Supreme Card. Om det blir faktura (inte innestående medel) kommer det varje månad en avgift (som kompenserar dem för ränta och gör mig superförbannad). Den är inte jättelåg. Jag har kvar mitt, för det är kopplat till annat, men gnisslar tänder och försöker alltid ha plus-saldo.

Får man kapa tråden lite? Någon som vet något bra kort om man reser mycket? Dvs låg eller helst ingen valutaväxling och inga avgifter på bankomatuttag? Har Ica-kort från den tiden när de var just så, men nu är det visserligen lägre valutaväxling än storbankerna, men kortet kostar en del per år också.
När jag valde kort för ett tag sen hittade jag en del info om olika kort och vad som passar bäst för familjer, de som reser mycket osv. Tror att jag sökte på Jämförelse kreditkort, eller nåt sånt.

Tack! Spännande att butiken här inte ville ta mitt kort (Danske Bank, MasterCard) eftersom de trodde att det var ett kreditkort. Men ja, de kunde inte ens acceptera att kortet inte var ett kreditkort, trots att det till och med står inte bara bankkort utan även debit på det, men de kanske inte riktigt visste vad de pratade om.
Kreditkort är dyrare för butiken att ta emot. Så det var säkert därför.

Jag tycker det är mer och mer sällsynt att amex inte funkar faktiskt. Det är mindre butiker som inte tar kortet. De flesta kedjor är det grönt på! Även de flesta p-automater, tankstationer funkar. Bilverkstäderna nekar dock alltid :cautious:

Mvh Miks
Det är många e-handlare som inte tar Amex längre. Inte för att det inte fungerar, men för att det är otroligt mycket blåskort och svindlerier med just Amex. Kanske kan vara en förklaring. :)

Jag funderar på att skaffa mig ett kreditkort. Vad har ni för erfarenheter? Vad ska man fundera på? Vilket kreditkort är bäst? Det verkar vara en djungel med olika typer av bonussystem om man betalar med kreditkortet. Är det något som är bra, eller är det mest till för att jag ska köpa för mycket och sen behöva betala ränta?

Hur funkar det egentligen, får jag en räkning på det jag betalat med kreditkortet, eller måste jag själv hålla koll och veta hur mycket jag ska betala in?

När jag skulle hämta ett paket mot postförskott här om dagen så misstog personalen mitt vanliga kort för ett kreditkort och sa att de inte tar kreditkort. Är det vanligt att inte acceptera kreditkort?

Varför jag vill ha ett kreditkort är främst för att kunna betala oväntade kostnader, om olyckan är framme och jag måste in akut med något av djuren eller så. Jag har fast jobb och har en okej buffert, men det känns rätt tråkigt att ha allt liggandes på ett bankkonto som inte ger någon ränta bara för att jag ska kunna komma åt dem direkt om något skulle hända.
Vi har Agrol och är jättenöjda.
Vi får en tom faktura och en sammanställning. Man kan välja vad man vill betala. Vi kör dock med autogiro, vilket man också kan göra. Ingen ränta på 30 dagar tror jag.
Man får bl.a 35 öre i rabatt på bensin och 60 öre på diesel (Preem). + div rabatter på Granngården osv. Vi använder det mest som tankkort ska erkännas.

Men framför allt så är det det kortet som alltid fungerar utomlands.:up:
Av våra Visa och MasterCard som ska fungera, så är det det som alltid räddar oss.
När vi var i Centralamerika var det bara Agrol som fungerade överallt, ner till minsta uttagsautomat i kvartersbutikerna. Våra vänner med alla tänkliga nordamerikanska kort, var helt knäckta. :)
Har ingen aning om vad vi har för kreditgräns på det! Men det har alltid räckt till gott och väl i alla fall.

Om du ska ha kortet mest som reserv vid ouförutsedda större utgifter så tycker jag du ska kolla med din bank vad de har för kort. Jag har själv två kort, ett från banken med hög kreditgräns som jag använder vid just veterinärbesök samt då jag gjort större inköp (vitvaror vid köksrenovering tex). Mitt andra kort som används till typ alla inköp har betydligt lägre kreditgräns och är ett mastercard från COOP, samlar poäng och bonus samt faktura månaden efteråt som visar vilka butiker jag handlat i osv. (Har dålig koll på hur räntebiten ser ut om man delbetalar, jag gör ine det utan betalar alltid in hela summan då jag aldrig handlar mer än att jag kan betala det men slipper föra över pengar till kortet flera gånger i månaden eller ha stora summor kontanter.)

Intressant tråd! Jag börjar bli lite trött på Icas kortavgift (inte betalat innan då vi var studenter). Vi har bil men kör väl inte jättemycket, för mig är det dock är det viktigt med tvillingkort och att man kan sätta in pengar i förväg. Sen är ju bonusar alltid trevliga :D
Vi behöver något som både jag och sambon kan sätta in pengar på och betala med.

Tips?

Intressant tråd! Jag börjar bli lite trött på Icas kortavgift (inte betalat innan då vi var studenter). Vi har bil men kör väl inte jättemycket, för mig är det dock är det viktigt med tvillingkort och att man kan sätta in pengar i förväg. Sen är ju bonusar alltid trevliga :D

Tips?
Jag har Circle K MasterCard och det uppfyller alla önskemål du har angett samt att det inte är någon årsavgift på kortet eller några andra dolda avgifter. Det finns många liknande kort men jag är jättenöjd med mitt val :)

Tips?
Jag har OKQ8 Visa. Det är gratis, du får bonus, du kan sätta in pengar på kontot i förväg och får en liten liten ränta. Behövs det kan du ha någon betalningsfri månad tror jag , jag har alltid pengar på kontot. Man kan ha ett extra kort utan kostnad. Fungerar bra.
Jag har även ett kreditkort med VISA på Volvofinans. Gratis och det fungerar på samma vis som OKQ8, dock osäker på om det ingår extra kort.

Jag funderar på att skaffa mig ett kreditkort. Vad har ni för erfarenheter? Vad ska man fundera på? Vilket kreditkort är bäst? Det verkar vara en djungel med olika typer av bonussystem om man betalar med kreditkortet. Är det något som är bra, eller är det mest till för att jag ska köpa för mycket och sen behöva betala ränta?

Hur funkar det egentligen, får jag en räkning på det jag betalat med kreditkortet, eller måste jag själv hålla koll och veta hur mycket jag ska betala in?

När jag skulle hämta ett paket mot postförskott här om dagen så misstog personalen mitt vanliga kort för ett kreditkort och sa att de inte tar kreditkort. Är det vanligt att inte acceptera kreditkort?

Varför jag vill ha ett kreditkort är främst för att kunna betala oväntade kostnader, om olyckan är framme och jag måste in akut med något av djuren eller så. Jag har fast jobb och har en okej buffert, men det känns rätt tråkigt att ha allt liggandes på ett bankkonto som inte ger någon ränta bara för att jag ska kunna komma åt dem direkt om något skulle hända.

Vi har skodakortet, det ligger hos Ikano.
Ingen årsavgift, gratis reseförsäkring, 1 % rabatt på allt (tror jag. Eller så är det bara på drivmedel? Ibland lite extra om det är kampanj, typ 5 % på restauranger.), 10 % på bildelar i verkstaden, räntefri avbetalning av service osv.

Varje månad har de kampanjpris på utvalda produkter, rabatt på hyrbil eller annat. Just nu på takbox - som jag blev lite sugen på... :angel: Vi åker mycket bil, har två bilar från Skoda och för oss är det viktigt att det bara flyter på och funkar - så för oss är det bra med ett kreditkort som har bilfokus.

vet inte om någon är nyfiken men det blev ett re:member flex för mig. Eller ja, det har inte kommit än men det är på väg. Tack för alla svar!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 789
Senast: Trott
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 160
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411
Juridik & Ekonomi Jag har ett kreditkort som jag har en skuld på. Jag skulle kunna betala hela skulden på en gång och slippa räntan, men då går en stor...
Svar
11
· Visningar
1 278
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama