Buffert du kommer åt direkt

Vintertid hade väl allting snarare åkt ut i en låda utomhus? Betydligt fler som bor i hus har väl dessutom tillgång till en extra frysbox än bland de som bor i bostadsrätt eller lägenhet så ser inte vad ett behov av en buffert för just det här har med hus att göra. Inte hade de flesta hyresvärdar ordnat en ny vitvara direkt på en lördag om det hade gått sönder någonting.
Men det spelar ingen roll hur många frysar vi har. Skulle vi ha 10 st Skulle förmodligen de vara lika fulla som våra 2 st idag. De gånger våra kylar och frys gått sönder har naturligtvis varit maj-augusti. Begagnat har jag köpt en gång. Tror inte jag gör det någon mer gång. Nytt ger garanti.

Fast en frys som är full och som man håller dörren stängd till är tillräcklig tkall åtminstone till nästa dag, om inte längre innan maten är paj. Det är ju inte någonting som kostar femtio papp i ett nödfall heller. :)

Just nu har jag ca 20% av min buffert lättåtkomlig med ett klick. Samt en större summa som kan bli tillgänglig nästa dag.
Har även ett kreditkort. Kreditkortet har jag främst när jag reser och gör utlägg för jobbet för att slippa ligga ute med mina egna pengar samt att det inte har någon växlingsavgift när jag köper något som inte är i SEK.

Vintertid hade väl allting snarare åkt ut i en låda utomhus? Betydligt fler som bor i hus har väl dessutom tillgång till en extra frysbox än bland de som bor i bostadsrätt eller lägenhet så ser inte vad ett behov av en buffert för just det här har med hus att göra. Inte hade de flesta hyresvärdar ordnat en ny vitvara direkt på en lördag om det hade gått sönder någonting.
Vi är hyresvärdar också.. och yes, vi har panik-köpt en ny kyl/frys till vår hyresgäst en lördag 😎 hade gjort det till oss själva om den gått sönder också. Det är inte alltid saker går sönder när det är perfekta väderleksförhållanden?

På tal om buffert. Den är även till för elräkningar på 10-15k en månad (har hänt) då elpriserna absurda, sen kan kylen och tvättmaskinen råka gå sönder samma månad. Sannolikheten att det inträffar samtidigt? Inte jättestor. Men det KAN hända. Det är vad vi har vår buffert till.

Vi är hyresvärdar också.. och yes, vi har panik-köpt en ny kyl/frys till vår hyresgäst en lördag 😎 hade gjort det till oss själva om den gått sönder också. Det är inte alltid saker går sönder när det är perfekta väderleksförhållanden?
Den här tråden fick mig att börja fundera på vad som händer om min kyl går sönder en lördag! Går ju inte att få tag på hyresvärden.

Jag bor ju inte i hus längre men det här med att vänta på försäkringskassan är något som kan drabba oss alla.

Jag hade en handläggningstid på 23 dagar men det är bara någon form av extrem tur i dagsläget.

Det är förvisso inte pengar man behöver få tag på samma dag. Men man kan behöva klara sig ett antal månader och sen även under längre tid.

Fast en frys som är full och som man håller dörren stängd till är tillräcklig tkall åtminstone till nästa dag, om inte längre innan maten är paj. Det är ju inte någonting som kostar femtio papp i ett nödfall heller. :)
Visst är det så men det bygger ju på att man då ska upptäcka att frysen gått sönder precis när det händer eller strax efter. De gånger som jag varit med om att en frys gått sönder eller en dörr inte varit riktigt stängd så har det varit flera timmar senare och katastrofen, i mer eller mindre grad, har då varit ett faktum.

På tal om buffert. Den är även till för elräkningar på 10-15k en månad (har hänt) då elpriserna absurda, sen kan kylen och tvättmaskinen råka gå sönder samma månad. Sannolikheten att det inträffar samtidigt? Inte jättestor. Men det KAN hända. Det är vad vi har vår buffert till.
Det är väl ingen som har ifrågasatt att ha en buffert för oväntade utgifter? Det jag ifrågasatte var vilka utgifter som man behövde ha tillgång till pengar nu direkt på studs helt oväntat för bara för att man har ett hus.

Det är väl ingen som har ifrågasatt att ha en buffert för oväntade utgifter? Det jag ifrågasatte var vilka utgifter som man behövde ha tillgång till pengar nu direkt på studs helt oväntat för bara för att man har ett hus.
Nu är det över tjugo år sedan jag hade hus, s men jag har något diffust minne av att akut behöva ta ut rörmokaren och spolbil under julen eftersom något gått sönder.

Helt enkelt fler saker som var vårt ansvar att fixa än i hyresrätt.

Och det är det jag har svarat på 😊 jag tycker det är klart rimligt att ha minst 50-100k snabbt tillgängliga. Bilen kan rasa och man måste köpa en akut också. Jag har köpt av privatpersoner nästan alla gånger, då fungerar det inte med kreditkort eller faktura till exempel.

Eller så gör man som sambon som spontanköper en skoter.. eller traktor. Det har också hänt flera gånger 🤭 dock inget man egentligen behöver, men det händer så lätt 😅

Jag har ungefär en månadslön liggandes på olika konton som jag kan skrapa ihop vid behov. Har 5-6 konton där jag spar till olika saker, men som blir ganska lågt prioriterade om något händer, utöver fond/ISK-sparande.
Bor i hyresrätt, har inga barn, djur eller bil. Hade jag haft egen lägenhet/hus, eller något av det andra så hade jag nog sätt till att ha specifika konton bara för det, samt försöka spara ihop till kanske 2-3 månadslöner om jag hade haft barn (för sjukdom, vabb etc. om försäkringskassan dröjer).

Jag bor ju inte i hus längre men det här med att vänta på försäkringskassan är något som kan drabba oss alla.

Jag hade en handläggningstid på 23 dagar men det är bara någon form av extrem tur i dagsläget.

Det är förvisso inte pengar man behöver få tag på samma dag. Men man kan behöva klara sig ett antal månader och sen även under längre tid.
Ja det här är faktiskt en viktig aspekt. Blir man sjukskriven måste man ligga ute med pengar oftast minst en månad. Plus då att man såklart sen får mindre pengar än vad man är van vid.
Sen behöver man oftast inte ta av sin buffert så akut i just denna situation, men förvånansvärt många har inte ens en enda buffert (lättåtkomlig eller ej) eller sparande 🤯

Ja det här är faktiskt en viktig aspekt. Blir man sjukskriven måste man ligga ute med pengar oftast minst en månad. Plus då att man såklart sen får mindre pengar än vad man är van vid.
Sen behöver man oftast inte ta av sin buffert så akut i just denna situation, men förvånansvärt många har inte ens en enda buffert (lättåtkomlig eller ej) eller sparande 🤯
På det sistnämnda så är det inte så förvånande ändå, det är ganska många som tvingas leva på marginalen och akut överlevnad nu är viktigare än trygghet sedan. Det är ett privilegium att kunna bygga buffert som inte är förunnat alla. Sen finns det såklart undantag, de som har privilegiet, men bara låter bli.

Och det är det jag har svarat på 😊 jag tycker det är klart rimligt att ha minst 50-100k snabbt tillgängliga. Bilen kan rasa och man måste köpa en akut också. Jag har köpt av privatpersoner nästan alla gånger, då fungerar det inte med kreditkort eller faktura till exempel.

Eller så gör man som sambon som spontanköper en skoter.. eller traktor. Det har också hänt flera gånger 🤭 dock inget man egentligen behöver, men det händer så lätt 😅
Men bor man så att man absolut behöver bil har man väl ändå inte bara en bil? Och har man bara en som går sönder och det blir akut behov så går det att hyra en bil ett par dagar. Så nej, ser fortfarande inte behovet att ha några 50-100 k på ett konto med kass ränta när det i princip går en bankdag att sälja lite fonder/aktier eller liknande idag. Skulle aldrig i livet spontanköpa någonting för så mycket pengar utan då vill jag hinna efterforska lite först kring vad det är jag köper.

Men bor man så att man absolut behöver bil har man väl ändå inte bara en bil? Och har man bara en som går sönder och det blir akut behov så går det att hyra en bil ett par dagar. Så nej, ser fortfarande inte behovet att ha några 50-100 k på ett konto med kass ränta när det i princip går en bankdag att sälja lite fonder/aktier eller liknande idag. Skulle aldrig i livet spontanköpa någonting för så mycket pengar utan då vill jag hinna efterforska lite först kring vad det är jag köper.
Vi har två bilar, men jobbar åt helt olika håll, så jo, vi klarar oss inte med en. Vi har inte hyrbil i våra försäkringar, så det blir väldigt dyrt att hyra bil bara för att.

Man kan spontanköpa något man gjort efterforskningar efter tidigare, för att det råkar dyka upp ett exemplar till mycket bra pris.

Jag tror att det rekommenderas att ha minst en månadsinkomst lätt åtkomligt, så jag kommer fortsätta med det så jag slipper sälja fonder i en situation där det inte är gynnsamt. Skulle jag till exempel behöva sälja just nu, i en dipp, skulle det kännas surt.

Mitt sparande är utspritt så det står härliga till, i fonder och på ISK:er men jag har ett sparkonto hos Landshypotek med både hög ränta och lätt tillgång till pengarna. Har någon månadslön eller så på det kontot. Sedan har jag kreditkort vid sidan av det om det skulle krisa rejält - men vi bor i hyresrätt, har inget riktigt behov av bil även om vi kommer att skaffa en inom kort, det är liksom inga större utgifter som dyker upp.

På det sistnämnda så är det inte så förvånande ändå, det är ganska många som tvingas leva på marginalen och akut överlevnad nu är viktigare än trygghet sedan. Det är ett privilegium att kunna bygga buffert som inte är förunnat alla. Sen finns det såklart undantag, de som har privilegiet, men bara låter bli.
Jag syftade på de sistnämnda i ditt inlägg, kunde varit tydligare.

Jag har aldrig haft råd att hålla två bilar.

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 410
Senast: Kakis
·
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
2 202
Senast: Gnist
·
Äldre Jag funderar på att skaffa mig ett kreditkort. Vad har ni för erfarenheter? Vad ska man fundera på? Vilket kreditkort är bäst? Det... 2
Svar
33
· Visningar
2 607
Senast: pretsco
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 893

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden III
Tillbaka